Dydaktyka szkoły wyższej w naukach społecznych, cz. 2 270-DZS3-2DYDSZW
Opis:
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika
Rok studiów/ semestr: rok I - semestr 1 , rok II - semestr 3
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): brak
Liczba godzin zajęć dyd. z podziałem na formy prowadzenia zajęć: konwersatorium 20 godz.( sem.1 – 10 godz.; sem.3 – 10 godz.)
Metody dydaktyczne:
Prezentacje multimedialne, metody problemowe, krótkie prezentacje studentów ze wskazaniem tez do dyskusji, metody aktywizujące, praca w grupach, wykonanie zadań przedmiotowych.
Punkty ECTS: -
Bilans nakładu pracy studenta: -
Wskaźniki ilościowe: -
W cyklu 2023:
Podejście Student Centred Learning w praktyce dydaktycznej – warsztat i dyskusja nad projektowaniem efektów, dobieraniem metod dydaktycznych oraz sposobów ewaluacji efektów uczenia się studentów. |
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się - kształcenia (kierunkowe) dla: Dydaktyka szkoły wyższej w naukach społecznych cz.1 i 2:
UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi:
• W zakresie organizacji pracy – planowania i pracy zespołowej:
SDNS_UO01 – potrafi przygotować plan oraz program pracy badawczej i dydaktycznej oraz go zrealizować, również w większym zespole. Potrafi współpracować w zespole w oparciu o zasady wzajemnego zaufania i zaangażowania.
• W zakresie uczenia się – planowania własnego rozwoju i rozwoju innych osób:
SDNS_UU01 – potrafi zorganizować własne badania naukowe, wykorzystać umiejętności miękkie w podnoszeniu efektywności procesu uczenia się, inspirować rozwój innych osób.
SDNS_UU02 – potrafi wykorzystać wiedzę i umiejętności dydaktyczne z zakresu nowoczesnych metod i technik prowadzenia zajęć dydaktycznych oraz sprawnie przeprowadzić zajęcia dydaktyczne ze studentami, w tym oceniać poziom ich wiedzy, umiejętności i kompetencji.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do:
• W zakresie odpowiedzialności – wypełniania zobowiązań społecznych i działania na rzecz interesu publicznego:
SDNS_KO01 – jest gotów do wypełniania obowiązków badacza i nauczyciela: prowadzenia działalności naukowej i dydaktycznej zgodnie z zasadami. Ma poczucie odpowiedzialności za własne działania oraz rozumie konsekwencje upowszechniania wyników badań.
Kryteria oceniania
Zaliczenie ustne.
Ocena na podstawie zgromadzonych punktów za: aktywność w dyskusjach, wykonanie zadań przedmiotowych (sylabus, scenariusz zajęć, inne zadania), przygotowanie krótkiej prezentacji multimedialnej wraz z tezami do dyskusji.
Literatura
Literatura podstawowa:
Denek K., Uniwersytet w perspektywie społeczeństwa wiedzy. Dydaktyka akademicka i jej efekty, Poznań 2011.
Jaskot K., (red.) Wprowadzenie do pedagogiki szkoły wyższej, Szczecin 2006.
Krajewska A., Teoretyczne, badawcze i praktyczne podstawy dydaktyki akademickiej we współczesnej szkole wyższej, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2020.
Krajewska A., Współdziałanie dydaktyczne nauczycieli akademickich i studentów a jakość kształcenia na przykładzie studiów pedagogicznych, Białystok 2016.
Krajewska A., Jakość kształcenia uniwersyteckiego – ujęcie pedagogiczne, Białystok 2004.
Kraśniewski A., Jak przygotowywać programy kształcenia zgodnie z wymogami wynikającymi z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa wyższego?, MNSzW, Warszawa 2011.
Ledzińska M., Czarniawska E., Psychologia nauczania. Ujęcie poznawcze, Warszawa 2011.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2007.
Sajdak A., Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich. Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej, Kraków 2013.
Literatura uzupełniająca:
Hejwosz D., Edukacja uniwersytecka i kreowanie elit społecznych, Kraków 2010.
Kostkiewicz J., Domagała-Kręcioch A., Szymański M., (red.) Szkoła wyższa w toku zmian, Kraków 2011.
Fry H., Ketteridge S., Marshall S., A Handbook for Teaching & Learning in Higher Education, London and New York, 2009.
http://biblioteca.ucv.cl/site/colecciones/manuales_u/A%20Handbook%20for%20Teaching%20and%20Learning%20in%20Higher%20Education%20Enhancing%20academic%20and%20Practice.pdf
W cyklu 2023:
Obowiązkowa: Fakultatywna: |
Uwagi
W cyklu 2023:
Część druga zajęć warsztatowych, pogłębiająca zdobytą wiedzę i umiejętności |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: