Seminarium doktorskie 270-NPS3-3SEMNP
Forma studiów - stacjonarne
Rodzaj przedmiotu - seminarium doktorskie
Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne
Rok studiów/semestr – rok: III/sem. V - VI
Wymagania wstępne - brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godz. seminarium (15 godz. w semestrze)
Metody dydaktyczne – dyskusja moderowana oraz konsultacje.
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w zajęciach - 30 godz., udział w konsultacjach 30 godz., przygotowanie do zajęć 500 godz. (250 godz. w semestrze), Razem 560 godz. rocznie.
Wskaźniki ilościowe:
- nakład pracy doktoranta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 30 godzin.;
- nakład pracy doktoranta niewymagający bezpośredniego udziału nauczyciela - 250 godzin w semestrze.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi:
Wykorzystanie wiedzy - rozwiązywanie problemy i wykonywane zadania
SDNS_UW02 - Prowadzić rzetelne badania stanowiące wkład w rozwój dziedziny nauk społecznych, w tym uzasadniać podjęcie tematu badawczego, wskazać przedmiot badań, problem oraz cele; adekwatnie do problemu i przedmiotu badań określić zestaw technik i narzędzi do wykorzystania w pracy naukowej; dokonać interpretacji osiągniętych wyników oraz określić ich znaczenie
SDNS_UW03 - Dokonać analizy wybranych koncepcji naukowych w dziedzinie nauk społecznych oraz poddać je krytyce w odniesieniu do rzeczywistości społeczno-kulturowej, gospodarczej i prawnej
SDNS_UW04 - Napisać tekst spełniający merytoryczne i formalne wymogi publikacji naukowej i zgłosić go do druku w recenzowanym czasopiśmie naukowym wymienionym w wykazie czasopism naukowych ogłaszanym przez MNiSzW, lub w monografii naukowej
Komunikowanie się - odbieranie i tworzenie wypowiedzi, upowszechnianie wiedzy w środowisku naukowym i posługiwanie się językiem obcym
SDNS_UK02 - Potrafi przygotować oraz zaprezentować publicznie wyniki swoich badań naukowych, w tym w formie utrwalonej (publikacje naukowe)
SDNS_UK03 - Poprowadzić dyskusję na istotne tematy związane z rozwojem człowieka oraz funkcjonowaniem gospodarki i społeczeństwa
SDNS_UK04 - Dobierać argumenty, dane statystyczne, idee/koncepcje ze światowego dorobku nauk społecznych, aby prezentować wybrane obszary badawcze. Potrafi uczestniczyć w dyskusji nad wybranymi problemami współczesnego świata zarówno ze specjalistami, jak i innymi rozmówcami
Organizacja pracy - planowanie i praca zespołowa
SDNS_UO01 - Przygotować plan oraz harmonogram pracy badawczej i dydaktycznej oraz go zrealizować, również w większym zespole. Potrafi współpracować w zespole w oparciu o zasad wzajemnego zaufania i zaangażowania
SDNS_UU01 - Potrafi zorganizować własne badania naukowe, wykorzystać umiejętności miękkie w podnoszeniu efektywności procesu uczenia się, inspirować rozwój innych osób
KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwentów jest gotów do:
Oceny - krytyczne podejście
SDNS_KK01 - Podjęcia krytyki aktualnego stanu wiedzy przy wykorzystaniu porównań elementów różnych teorii naukowych w dziedzinie nauk społecznych
SDNS_KK02 - Przyjęcia postawy krytycznej wobec własnej pracy badawczej. Jest w stanie poszukiwać sposobów doskonalenia warsztatu badawczego
Odpowiedzialność - wypełnianie zobowiązań społecznych i działanie na rzecz interesu publicznego
SDNS_KO01 - Wypełniania obowiązków badacza i nauczyciela: prowadzenia działalności naukowej i dydaktycznej zgodnie z zasadami. Ma poczucie odpowiedzialności za własne działania oraz rozumie konsekwencje upowszechniania wyników badań
SDNS_KO02 - Działania na rzecz interesu publicznego . Ma świadomość społecznej roli uczonego i nauczyciela akademickiego
SDNS_KO03 - Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Jest gotów do wykazania się przedsiębiorczością w działalności badawczej
Rola zawodowa - niezależność i rozwój etosu
SDNS_KR01 - Podjęcia badań w sposób obiektywny, zgodnie z zasadami dobrych praktyk bez ulegania naciskom grup interesu
Kryteria oceniania
Analiza bieżących postępów studenta w zakresie:
- realizacji Indywidualnego Planu Badawczego;
- finalizacji planu rozprawy doktorskiej;
- przygotowania pierwszych rozdziałów rozprawy doktorskiej.
Zaliczenie roczne: pisemna pozytywna opinia opiekuna naukowego o prezentowanych wynikach kolejnych etapów badań naukowych, w tym postępów prac nad rozprawą doktorską, z uwzględnieniem pisemnego sprawozdania doktoranta z jego pracy naukowo-badawczej.
W zależności od obowiązujących regulacji zastrzega się możliwość użycia środków komunikacji elektronicznej.
Literatura
1. Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001
2. K. Pujer, Przygotowywanie rozprawy doktorskiej. Aspekty teoretyczno-praktyczne, Exante Wydawnictwo Naukowe 2019
3. A. Dudziak, A. Żejmo, Redagowanie prac dyplomowych. Wskazówki metodyczne dla studentów, Warszawa 2008.
4. A. Kociołek-Pęsa, M. Stępień (red.), Metody i techniki badań socjologiczno-prawnych, (w:) Leksykon socjologii prawa, Warszawa 2013.
5. A. Łopatka (red.), Metody badania prawa, Wrocław 1973.
6. E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.
7. E. Glińska, Specyfika metodologiczna nauk społecznych, (w:) B. Poskrobko (red.), Metody badań naukowych z przykładami ich zastosowania, Białystok 2012.
8. J. Apanowicz, Metodologia ogólna, Gdynia 2002.
9. J. Apanowicz, Metodologiczne elementy procesu poznania naukowego w teorii organizacji i zarządzania, Gdynia 2000.
10. J. Apanowicz, Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej. Prace doktorskie. Prace habilitacyjne, Warszawa 2005.
11. J. Majchrzak, T. Mendel, Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych, Poznań 1999.
12. J. Sztumski, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2005.
13. J. W. Creswell, Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków 2013.
14. M. Borucka-Arctowa, Badania socjologiczno-prawne a dogmatyka prawa, (w:) J. Wróblewski (red.), Zagadnienia metodologicznej prawoznawstwa. Materiały z sesji naukowej. Łódź 27-28 marca 1980 r., Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź 1982.
15. M. Borucka-Arctowa, Podejście socjologiczne, (w:) A. Łopatka (red.), Metody badania prawa, Wrocław 1973.
16. M. Łobocki, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 2007.
17. R. Kolman, K. Szczepańska, Doktoraty i habilitacje. Poradnik realizacji, Toruń 2011.
18. S. Juszczyk, Badania ilościowe w naukach społecznych, Katowice 2005
19. S. Nowak, Metodologia badań społecznych, Warszawa 2010.
20. T. Barankiewicz, Współczesne metody badania prawa, Studia Prawnicze KUL 2010, nr 1.
21. T. Mendel, Metodyka pisania prac doktorskich, Poznań 2002.
22. Z. Ziembiński, Metodologiczne zagadnienia prawoznawstwa, Warszawa 1974.
23. Z. Ziembiński, Szkice z metodologii szczegółowych nauk prawnych, Warszawa-Poznań 1983.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: