Demografia społeczna 270-NSS3-1DEMSPO
• Profil studiów - ogólnoakademicki.
• Forma studiów–stacjonarne
• Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, konwersatorium
• Dziedzina i dyscyplina nauki – nauki socjologiczne
• Rok studiów/semestr–rok I/sem. I., studia doktoranckie
• Liczba godzin zajęć dydaktycznych - 15 h.
• Metody dydaktyczne – konwersatorium, konsultacje
• Punkty ECTS – liczba według programu studiów
• Bilans nakładu pracy studenta – udział w konwersatorium – 15 godzin, udział w konsultacjach - 3 godzin, przygotowanie do zaliczenia – 15 godzin, przygotowanie do ćwiczeń: 12,5 godzin,
1. Zajęcia wprowadzające
2. Podstawowe pojęcia i kategorie demograficzne
3. Źródła danych na temat zjawisk i procesów ludnościowych.
4. Stan populacji na wybranych przykładach. Teoria przejścia
demograficznego.
5. Struktury demograficzne i procesy reprodukcji ludności
6 Polityka ludnościowa w kontekście II przejścia demograficznego
7. Podsumowanie zajęć: kolokwium
W cyklu 2022:
1. Zajęcia wprowadzające |
W cyklu 2023:
1. Zajęcia wprowadzające |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
W1. Umie zdefiniować podstawowe pojęcia demograficzne i formułować opinie na temat kształtowania się współczesnych zjawisk demograficznych i procesów ludnościowych
W2. Zna podłoże i cechy głównych nurtów teorii ludnościowych
W3. Rozumie i potrafi opisać zjawiska i mechanizmy przejść demograficznych
U1. Potrafi wyszukać i wybrać dane demograficzne charakteryzujące konkretne jednostki terytorialne
U2. Umie analizować dane demograficzne w kontekście różnych scenariuszy procesów ludnościowych
U3. Używa właściwej terminologii do opisu zjawisk i procesów ludnościowych
Kryteria oceniania
Do zaliczenia przedmiotu wymagana jest:
1. obecność na zajęciach
2. przygotowanie się do zajęć oraz aktywny udział w dyskusji
3. pozytywny wynik kolokwium (czyli osiągnięcie przynajmniej 50% maksymalnej sumy punktów z testu zaliczeniowego).
O ocenie decyduje wynik kolokwium.Ocena ta będzie mogła być podwyższona o pół stopnia w przypadku dobrej aktywność i pracy na zajęciach lub obniżona o pół stopnia, w przypadku słabej aktywności i niezadowalającej pracy na zajęciach.
Literatura
1. M.Okólski, A.Fihel (2012), „Demografia. Współczesne zjawiska i teorie”, Warszawa: Scholar
2. M.Okólski, (2004, 2009), „Demografia. Podstawowe pojęcia, procesy i teorie w encyklopedycznym zarysie”, Warszawa: Scholar
3. Ludność. Stan i struktura demograficzno-społeczna – NSP 2011, Warszawa: GUS
4. J.Kurkiewicz, (1992), „Podstawowe metody analizy demograficznej”, Warszawa: WN PWN
5. M. Kiełkowska( red.) (2013) Rynek pracy wobec zmian demograficznych, Warszawa: Instytut Obywatelski,
6. A.Giddens, (2005), „Socjologia”, Warszawa: WN PWN, Roz. 19., s. 625- 657
7. K.Kluzowa, (1999) „Ludność” w: „Encyklopedia Socjologii”, t.2, Warszawa: Oficyna Naukowa, s. 137-144.
8. B.Jałowiecki (2006), „Przemiany miast i zbiorowości miejskich” w: J.Wasilewski (red.) Współczesne społeczeństwo polskie, Warszawa: Scholar, s. 175-197.
9. Hrynkiewicz J. (red.), „O sytuacji ludzi starszych”, Warszawa: Rządowa Rada Ludnościowa 2013
10. Human Development Reports. Raporty ONZ na temat sytuacji demograficznej.
11. Raporty Rządowej Rady Ludnościowej
W cyklu 2022:
1. M.Okólski, A.Fihel (2012), „Demografia. Współczesne zjawiska i teorie”, Warszawa: Scholar |
W cyklu 2023:
1. M.Okólski, A.Fihel (2012), „Demografia. Współczesne zjawiska i teorie”, Warszawa: Scholar |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: