Metodologia badań socjologicznych 270-NSS3-1METBSOC
Profil studiów - ogólnoakademicki
Forma studiów - stacjonarna
Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne
Rok studiów - I, sem. II
Wymagania wstępne - brak
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin wykładu
Metody dydaktyczne - wykład
Punkty ECTS - dla przedmiotu nie przewiduje się tej punktacji
Bilans nakładu pracy studenta -- udział w zajęciach 15 godzin; przygotowanie do zajęć i sprawdzianu 30 godzin; udział w konsultacjach związanych z zajęciami 5 godzin; esej 20 godzin; sprawdzian 4 godziny. Razem 74 godziny.
Wskaźniki ilościowe -- nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciele -- 24 godziny oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godzin.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Słuchacz uzyskuje pogłębioną wiedzę na temat głównych metod badawczych stosowanych w naukach społecznych, w tym szczególnie w dyscyplinie socjologia. Zna metody ilościowe i jakościowe służące do analizy współczesnych zjawisk i procesów społecznych -- SDNS_WG04
-- Weryfikacja: dyskusja podczas zajęć, konsultacje, sprawdzian zaliczeniowy
Wykorzystując wiedzę z dziedziny nauk społecznych oraz adekwatną metodologię nauk, słuchacz potrafi identyfikować problemy badawcze, zadawać pytania badawcze dotyczące funkcjonowania społeczeństwa oraz przedstawić potencjalne sposoby ich rozwiązywania -- SDNS_UW01
-- Weryfikacja: dyskusja podczas zajęć, konsultacje, sprawdzian zaliczeniowy.
Kryteria oceniania
Wskazane w Części B
Literatura
Podręczniki (fragmenty):
-- Konecki Krzysztof. 2000. STUDIA Z METODOLOGII BADAŃ JAKOŚCIOWYCH. TEORIA UGRUNTOWANA. Warszawa: WN PWN.
-- Frankfort-Nachmias Chava i David Nachmias. 2001. METODY BADAWCZE W NAUKACH SPOŁECZNYCH. Warszawa: Zysk i S-ka, zwłaszcza Część I "Podstawy badań empirycznych", s. 16-87.
-- Nowak Stefan. 1985. METODOLOGIA BADAŃ SPOŁECZNYCH. Warszawa: PWN, s. 19-38.
Inne teksty omawiane podczas zajęć:
-- Bielecka-Prus Joanna. 2014. "Po co nam autoetnografia? Krytyczna analiza autoetnografii jako metody badawczej", PRZEGLĄD SOCJOLOGII JAKOŚCIOWEJ X, 3, s. 76-95 (wyślę PT Słuchaczom).
-- Bielska Beata. 2016. "Praktyki ukrywania. O pułapkach, pokusach i pożytkach z badań niejawnych", PRZEGLĄD SOCJOLOGII JAKOŚCIOWEJ XII, 3, s. 70-86 (wyślę PT Słuchaczom).
-- Dytczak Mirosław i Grzegorz Ginda. 2015. Miejsce metody DEMATEL w rozwiązywaniu złożonych zadań decyzyjnych. Zeszyty Naukowe WSB we Wrocławiu: 5-15 (Wyślę PT Słuchaczom).
-- Fine Gary Alan. 2010. "Dziesięć kłamstw etnografii. Dylematy etyczne w terenie", w: Katarzyna Kaniowska i Noemi Modnicka, red., ETYCZNE PROBLEMY BADAŃ ANTROPOLOGICZNYCH, Łódź: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, s. 87-112 (wyślę PT Słuchaczom).
-- Greenwood Davydd J. 2012. "Action research, czyli o badaniach w działaniu", w: Dariuszs Jemielniak, red., BADANIA JAKOŚCIOWE. PODEJŚCIA I TEORIE. tom 1. , Warszawa: WN PWN, s. 115-140.
-- Hensel Przemysław i Beata Glinka. 2012. "Teoria ugruntowana", w: Dariusz Jemielniak, red., BADANIA JAKOŚCIOWE. PODEJŚCIA I TEORIE. tom 1. , Warszawa: WN PWN, s. 89-114.
-- Kacperczyk Anna. 2014. "Autoetnografia -- technika, metoda, nowy paradygmat? O metodzie i statusie autoetnografii", PRZEGLĄD SOCJOLOGII JAKOŚCIOWEJ X, 3, s. 32-74 (wyślę PT Słuchaczom).
-- Marcus George E. 1995. „Ethnography in/of the World System. The Emergence of Multi-sited Ethnography”. ANNUAL REVIEW OF ANTHROPOLOGY 24, s. 95-117 (wyślę PT Słuchaczom).
-- Niedbalski Jakub. 2013. "CAQDAS -- oprogramowanie do komputerowego wspomagania analizy danych jakościowych. Historia, ewolucja i przyszłość", PRZEGLĄD SOCJOLOGICZNY 61, 1, s. 153-167 (Wyślę PT Słuchaczom).
-- Pietrowicz Krzysztof. 2016. PODEJŚCIE SIECIOWE W SOCJOLOGII. PRZYCZÓŁKI, SPLECENIA I PRZEOBRAŻENIA DYSCYPLINY. Bydgoszcz: Epigram.
-- Siuda Piotr. 2016. "Wprowadzenie. Przełamywanie metodologicznych podziałów w rozważaniach o internetowych metodach badawczych", w: Piotr Siuda, red., METODY BADAŃ ON-LINE, Warszawa: Katedra, s. 7-27 (Wyślę PT Słuchaczom).
-- Stephenson David. 2019. Big Data, nauka o danych i AI bez tajemnic. Warszawa: Helion.
-- Wimmer Andreas and Nina Glick Schiller. 2002. "Methodological nationalism and beyond. Nation-state building, migration and the social sciences", GLOBAL NETWORKS 2, 4, s. 301-334 (wyślę PT Słuchaczom).
W cyklu 2022:
Podręczniki (fragmenty): |
W cyklu 2023:
Podręczniki (fragmenty): |
Uwagi
W cyklu 2023:
Dobór literatury do zajęć opiera się na zainteresowaniach badawczych doktorantów i doktorantek i planowanej pracy badawczej w doktoracie. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: