Etnopedagogika 270-PES3-1ETNO
Forma studiów - stacjonarne
Rodzaj przedmiotu - obowiązkowe
Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne/pedagogika
Rok studiów/semestr – rok: I sem 2
Wymagania wstępne - brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godz. konwersatorium
Metody dydaktyczne – dyskusja moderowana oraz konsultacje.
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w zajęciach - 15 godz., udział w konsultacjach 30 godz.
Wskaźniki ilościowe:
- nakład pracy doktoranta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 45 godzin;
- nakład pracy doktoranta niewymagający bezpośredniego udziału nauczyciela - 45 godzin.
1. Przedmiot etnopedagogiki wobec współczesnych wyzwań.
2. Edukacja i enkulturacja w procesie wspierania rozwoju człowieka i jego kultury.
3. Etnopedagogika wobec polityki wielokulturowości.
4. Interpretacja kultury w ujęciu etnopedagogiki (kultura lokalna, kultura pogranicza, kultury narodowe w wielokulturowym świecie, kultura obywatelska, kultura państw kształtujących społeczeństwa wielokulturowe, wielokulturowa cywilizacja europejska).
5. Tradycja i kultura pamięci zbiorowej w kontekście etnopedagogicznym.
6. Kultura pamięci zbiorowej.
7. Integracja kultur ukierunkowana na kształtowanie indywidualnego i grupowego kapitału międzykulturowego.
8. Teoria wielozakresowej i wielowymiarowej tożsamości (TWiWT) w kontekście nieustannego stawania się i bycia sobą.
W cyklu 2022:
1. Przedmiot etnopedagogiki wobec współczesnych wyzwań. 2. Edukacja i enkulturacja w procesie wspierania rozwoju człowieka i jego kultury. 3. Etnopedagogika wobec polityki wielokulturowości. 4. Interpretacja kultury w ujęciu etnopedagogiki (kultura lokalna, kultura pogranicza, kultury narodowe w wielokulturowym świecie, kultura obywatelska, kultura państw kształtujących społeczeństwa wielokulturowe, wielokulturowa cywilizacja europejska). 5. Tradycja i kultura pamięci zbiorowej w kontekście etnopedagogicznym. 7. Integracja kultur ukierunkowana na kształtowanie indywidualnego i grupowego kapitału międzykulturowego. 8. Teoria wielozakresowej i wielowymiarowej tożsamości (TWiWT) w kontekście nieustannego stawania się i bycia sobą. |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
SDNS_WG02 Wiesz, absolwent posiada:
-specjalistyczną wiedzę z zakresu nauk społecznych. Rozumie istotę zjawisk społecznych i procesów społecznych.
SDNS_UK03 Umiejętności, absolwent potrafi:
- poprowadzić dyskusję na istotne tematy związane z rozwojem człowieka oraz funkcjonowaniem gospodarki i społeczeństwa - SDNS_UK03;
SDNS_KK03 Kompetencje, absolwent jest gotów:
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne – dyskusja moderowana
Zaliczenie na ocenę: praca pisemna
Literatura
Jerzy Nikitorowicz, Etnopedagogika w kontekście wielokulturowości i ustawicznie kształtującej się tożsamości, Kraków 2018
Jerzy Nikitorowicz, Edukacja regionalna i międzykulturowa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009
Mirosław Sobecki, Kultura symboliczna a tożsamość, Wydawnictwo Studenckie TRANS HUMANA, Białystok 2007
Ralph Linton, Kulturowe podstawy osobowości, Warszawa 2000
Ewa Nowicka, Świat Człowieka, świat kultury., Warszawa 2000
Jerzy Nikitorowicz, Kreowanie tożsamości dziecka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005
Hannah Mamzer, Tożsamość w podróży. Wielokulturowość a kształtowanie tożsamości jednostki., Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań 2002
Paweł Boski, Maria Jarymowicz, Hanna Malewska – Peyre, Tożsamość a odmienność kulturowa, Instytut Psychologii PAN, Warszawa 1992
Antonina Kłoskowska, Kultury narodowe u korzeni, Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa 2005
Andrzej Sadowski, Mirosława Czerniawska, Tożsamość Polaków na pograniczach, Wyd. Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 1999
▪ Ustawa z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym (Dz. U. z dnia 31 stycznia 2005 r.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: