Metody badań ilościowych i jakościowych 270-PES3-1METBJ
Poziom studiów: studia trzeciego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Przedmiot z MODUŁU 3b. Ścieżka uczenia się: PEDAGOGIKA
Dziedzina: Nauki Społeczne
Dyscyplina: Pedagogika
Rok studiów/semestr: I rok, sem. I
Liczba godzin: 15 h konwersatoria
Metody dydaktyczne: praca z tekstem, metody aktywizujące, problemowe, konsultacje
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji:
1.Wiedza o pedagogice jako nauce i naukach z nią współdziałających, jej strukturze i funkcjach.
2.Podstawowa wiedza o projektowaniu i przeprowadzaniu badań ilościowych i jakościowych w naukach społecznych.
3. Umiejętność dostrzegania problemów społecznych i krytycznej ich analizy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Pogłębioną wiedzę na temat głównych metod badawczych stosowanych w naukach społecznych, w tym szczególnie w dyscyplinie pedagogika. Zna metody ilościowe i jakościowe służące do analizy współczesnych zjawisk i procesów społeczno, gospodarczych, prawnych i edukacyjnych (SDNS_WG04)
Wykorzystując wiedzę z dziedziny nauk społecznych oraz adekwatną metodologię nauk umie identyfikować problemy badawcze, zadawać pytania badawcze dotyczące funkcjonowania społeczeństwa oraz przedstawić potencjalne sposoby ich rozwiązywania. (SDNS_UW01)
Kryteria oceniania
1) ocena aktywności doktoranta/ki na konwersatoriach (7 x 2pkt)
2) praca zaliczeniowa: przygotowanie artykułu (raportu z badań) zgodnie z wytycznymi wskazanego przez doktoranta/tkę czasopisma naukowego
Ocenie poddane zostaną założenie teoretyczne (10 pkt), metodologiczne (20 pkt) oraz analiza i dyskusja wyników badań (15 pkt); łacznie 45 pkt
Łączna liczba do uzyskania w trakcie zajęć to 59 punktów .
59-54 pkt bdb
53-48 pkt db+
47-42 pkt db
41-36 pkt dst+
35-30 pkt dst
< 30 pkt ndst
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA:
Babbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Tłum. W. Betkiewicz, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Babbie, E. (2008). Podstawy badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Charmaz, K. (2013). Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, tłum. B. Komorowska, PWN, Warszawa.
Denzin, H.K., Lincoln ,Y.S. (1994). Handbook of Qualitative Research, Thousand Oaks, Sage.
Denzin, N.K., Lincoln Y.S. (red.) (2010). Metody badań jakościowych, Tom 1, Tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Flick, U. (2011). Jakość w badaniach jakościowych. Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Flick, U. (2012). Projektowanie badania jakościowego. Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Gibbs, G. (2011). Analizowanie danych jakościowych. Niezbędnik Badacza, tłum. M. Brzozowska-Brywczyńska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Jemielniak, D. (red.) (2012). Badania jakościowe. Metody i narzędzia, Tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Jemielniak, D. (red.) (2012). Badania jakościowe. Podejścia i teorie, Tom 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Konarzewski, K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe: metodologia praktyczna. Warszawa: WSiP.
Kruger, H. H. (2005). Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu. Tł. D. Sztobryn. Gdańsk: GWP.
Kubinowski, D. (2011). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia-Metodyka-Ewaluacja, Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Kvale, S. (2004). Inter Views. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, tłum. S. Zabielski. Białystok: Trans Humana.
Kvale, S. (2012). Prowadzenia wywiadów. Niezbędnik Badacza, tłum. A. Dziuban. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Malewski, M. (2017). Badania jakościowe w naukach społecznych. O potrzebie metodologicznej wyobraźni. „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” Tom 20, numer 4(80), http://terazniejszosc.dsw.edu.pl/fileadmin/user_upload/wydawnictwo/TCE/2017_80_7.pdf
Miles M. B, Huberman A. M. (2000). Analiza danych jakościowych. tłum. S. Zabielski, Białystok: Trans Humana.
Palka, S. (2006). Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk: GWP.
Patton, M. (1990). Qualitative Evaluation and Research Methods. Beverly Hills (CA): Sage Publications.
Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Silverman D. (2012). Prowadzenie badań jakościowych, tłum. J. Ostrowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Urbaniak-Zając, D., Kos, E. (2013). Badania jakościowe w pedagogice: wywiad narracyjny i obiektywna hermeneutyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
Banks, M. (2009). Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Hammersley, M., Atkinson, P. (2000). Metody badań terenowych, Zysk i S-ka, Poznań.
Konecki, T. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kunat, B.(2012). Doskonalenie warsztatu wywiadu narracyjnego – z doświadczeń młodego badacza, „Rocznik Pedagogiczny” nr 35, s. 263-273.
Lalak D. (2010). Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej., Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Lofland J., Snow D.A., Anderson L., Lofland L.H. (2009). Analiza układów społecznych. Przewodnik metodologiczny po badaniach jakościowych. Warszawa: SCHOLAR.
Męczkowska, A. (2003). Fenomenografia jako podejście badawcze w obszarze studiów edukacyjnych. Kwartalnik Pedagogiczny, nr 3 (189).
Moustakas, C. (2001). Fenomenologiczne metody badań. Przekład i redakcja naukowa S. Zabielski. Białystok: Trans Humana.
Nowotniak, J. (2012). Etnografia wizualna w badaniach i praktyce pedagogicznej, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Silverman, D. (2012). Interpretacja danych jakościowych, tłum. M. Głowacka-Grajper, J. Ostrowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Urbaniak – Zając, D. (2018). O łączeniu badań ilościowych i jakościowych - oczekiwania i wątpliwości. „Przegląd Badań Edukacyjnych”, nr 26 (1), s. 121 – 138.
Urbaniak-Zając D., Piekarski J. (red.) (2001). Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych. Łódź: UŁ.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: