Seminarium doktorskie 270-PES3-4SEMPE
Forma studiów - stacjonarne
Rodzaj przedmiotu - seminarium doktorskie
Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne/pedagogika
Rok studiów/semestr – rok: IV/semestr VII-VIII
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godz. seminarium (15 godz. w semestrze)
Metody dydaktyczne – dyskusja, konsultacje.
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w zajęciach - 30 godz.,
- udział w konsultacjach 30 godz.,
- przygotowanie do zajęć 500 godz. (250 godz. w semestrze),
Razem 560 godz. rocznie.
Wskaźniki ilościowe:
- nakład pracy doktoranta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 60 godzin w roku
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie umiejętności wykorzystania wiedzy, doktorant potrafi:
- prowadzić rzetelne badania stanowiące wkład w rozwój dziedziny nauk społecznych, w tym: uzasadniać podjęcie tematu badawczego, wskazać przedmiot badań, problem oraz cele; adekwatnie do problemu i przedmiotu badań określić zestaw technik i narzędzi do wykorzystania w pracy naukowej, dokonać interpretacji osiągniętych wyników oraz określić ich znaczenie - SDNS_UW02,
- dokonać analizy wybranych koncepcji naukowych w dziedzinie nauk społecznych oraz poddać je krytyce w odniesieniu do rzeczywistości, społeczno-kulturowej, gospodarczej i prawnej - SDNS_UW03,
- napisać tekst spełniający merytoryczne i formalne wymogi publikacji naukowej i zgłosić go do druku w recenzowanym czasopiśmie naukowym wymienionym w wykazie czasopism naukowych ogłaszanym przez MNiSzW, lub w monografii naukowej - SDNS_UW04.
W zakresie umiejętności organizacji pracy, doktorant potrafi:
- przygotować plan i harmonogram pracy badawczej i dydaktycznej i go zrealizować, również w większym zespole. Potrafi współpracować w zespole w oparciu o zasady wzajemnego zaufania i zaangażowania – SDNS_UO01.
W zakresie umiejętności uczenia się, doktorant potrafi:
- zrealizować własne badania naukowe, wykorzystać umiejętności miękkie w podnoszeniu efektywności procesu uczenia się, inspirować rozwój innych – SDNS_UU01.
W zakresie umiejętności komunikowania się, doktorant potrafi:
- przygotować i zaprezentować publicznie wyniki swoich badań naukowych, w tym w formie utrwalonej (publikacje naukowe) - SDNS_UK02,
- poprowadzić dyskusję na istotne tematy związane z rozwojem człowieka oraz funkcjonowaniem gospodarki i społeczeństwa - SDNS_UK03,
- dobierać argumenty, dane statystyczne, idee/koncepcje ze światowego dorobku nauko społecznych, aby prezentować wybrane obszary badawcze; uczestniczyć w dyskusji nad wybranymi problemami współczesnego świata zarówno ze specjalistami, jak i innymi rozmówcami - SDNS_UK04.
W zakresie kompetencji społecznych (oceny), doktorant gotów jest do:
- podjęcia krytyki aktualnego stanu wiedzy przy wykorzystaniu porównań elementów różnych teorii naukowych w dziedzinie nauk społecznych - SDNS_KK01,
- przyjęcia postawy krytycznej wobec własnej pracy badawczej oraz poszukuje sposobów doskonalenia warsztatu badawczego - SDNS_KK02.
W zakresie kompetencji społecznych (odpowiedzialność), doktorant gotów jest do:
- wypełniania obowiązków badacza i nauczyciela. Prowadzenia działalności naukowej i dydaktycznej zgodnie z zasadami. Ma poczucie odpowiedzialności za własne działania oraz rozumie konsekwencje upowszechniania wyników badań - SDNS_KO01,
- działania na rzecz interesu publicznego. Ma świadomość społecznej roli uczonego i nauczyciela akademickiego - SDNS_KO02,
- myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Jest gotów do wykazania się przedsiębiorczością w działalności badawczej - SDNS_KO03.
W zakresie kompetencji społecznych (rola zawodowa), doktorant gotów jest do:
- podjęcia badań w sposób obiektywny, zgodnie z zasadami dobrych praktyk, bez ulegania naciskom grup interesu - SDNS_KR01.
Kryteria oceniania
Analiza bieżących postępów doktoranta w zakresie:
- realizacji Indywidualnego Planu Badawczego;
- finalizacji prac nad rozprawą doktorską;
- przygotowania się do obrony rozprawy doktorskiej.
Zaliczenie roczne: pisemna pozytywna opinia opiekuna naukowego o prezentowanych wynikach ostatnich etapów badań naukowych, w tym postępów prac nad rozprawą doktorską, z uwzględnieniem pisemnego sprawozdania doktoranta z jego pracy naukowo-badawczej.
Literatura
Kwieciński Z., Śliwerski B., (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa 2003.
Mietzel G., Psychologia kształcenia. Praktyczny podręcznik dla pedagogów i nauczycieli, Gdańsk 2002.
Nikitorowicz J., Edukacja regionalna i międzykulturowa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009.
Nikitorowicz J., Etnopedagogika w kontekście wielokulturowości i ustawicznie kształtującej się tożsamości, Kraków 2018.
Nikitorowicz J., Kreowanie tożsamości dziecka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.
Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.
Palka S., (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk 2010.
Radziewicz-Winnicki A., Pedagogika społeczna, Warszawa 2008.
Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.
Śliwerski B., Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej, Kraków 2015.
Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2015.
W cyklu 2022:
Kwieciński Z., Śliwerski B., (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa 2003. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: