Przedmiot podstawowy II 280-BS3-2PPOD
Na wykładzie będą omawiane wybrane zagadnienia dotyczące ekologii, ewolucji, biochemii, fizjologii roślin, genetyki oraz klimatu. Zostaną zrealizowane następujące tematy:
1. The role of spontaneous physical activity in energy budget of humans and laboratory animals.
2. Deception strategy in flowering plant.
3. Melationin and strigolactones - new types of phytohormones.
4. Current environmental problems of the 21st century.
5. Microorganisms around Us - Threat or Allies.
6. How to feed a hungry plant? Different plant responses to phosphate deficiency.
8. Factors shaping genetic variation in plant populations.
7. Population and conservation genetics.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
1. SD_WG01 - doktorant opanowuje w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny naukowej.
2. SD_WG03 - doktorant zna główne tendencje rozwojowe dyscyplin naukowych, w których odbywa się kształcenie.
3. SD_UU01 - Samodzielnie planuje i działa na rzecz własnego rozwoju oraz inspiruje i organizuje rozwój innych osób.
Kryteria oceniania
Wykład, dyskusja.
Literatura
1. Johnson SD., Schiestl FP. 2016. Floral mimicry. Oxford University Press.
2. Mir, A. R., Faizan, M., Bajguz, A., Sami, F., Siddiqui, H., & Hayat, S. (2020). Occurrence and biosynthesis of melatonin and its exogenous effect on plants. Acta Societatis Botanicorum Poloniae, 89(2), Article 8922. https://pbsociety.org.pl/journals/index.php/asbp/article/view/asbp.8922/0
3. Yoneyama, K. (2020). Recent progress in the chemistry and biochemistry of strigolactones. Journal of Pesticide Science, 45(1-2), 45-53. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32508512/
4. Tortora GJ., Funke BR., Case ChL. 2021. Microbiology: An Introduction. Pearson Education Limited, United Kingdom.
5. Ciereszko I. 2005. Czy można usprawnić pobieranie fosforanów przez rośliny? KOSMOS 54 (4):391–400. http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.bwnjournal-article-ksv54p391kz
6. Cordell D., Drangert J-O., White S. (2009) Story of phosphorus. Global food security and food for thought. Global Environmental Change 19:292–305.Cordell D., Drangert J-O., White S. (2009) Story of phosphorus. Global food security and food for thought. Global Environmental Change 19:292–305.
7. Herrera-Estrella L., López-Arredondo D. 2016. Phosphorus: The Underrated Element for Feeding the World. Trends Plant Sci. 21(6):461–463.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27160806/
8. Publikacje z zakresu climatu i genetyki populacji zamieszczone w czasopismach: Biological Conservation, Global Environmental Change, PLoS Biology, PNAS, Perspectives in Plant Ecology, Evolution and Systematics, Mutation Research, American Journal of Botany.
9. Garland et al. 2011 The biological control of voluntary exercise, spontaneous physical activity and daily energy expenditure in relation to obesity: human and rodent perspectives. Journal of Experimental Biology 214, 206-229. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21177942/
10. Kotz et al. 2017. Spontaneous Physical Activity Defends Against Obesity. Current obesity reports 6, 362–370.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5716862/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: