Seminarium doktoranckie IV 280-CS3-4SEM
W ramach seminarium przedstawiony zostanie przegląd literatury związanej z tematyką prac doktorskich z zakresu biologii/chemii/fizyki, przygotowywanych przez doktorantów. Doktoranci prezentują podstawy teoretyczne i założenia swoich rozpraw doktorskich, określają zakres i sposób realizacji badań oraz przedstawiają wyniki badań własnych wraz z ich interpretacją i omówieniem znaczenia uzyskanych wyników dla nauki i ich aplikacyjności.
W seminarium uczestniczą wszyscy doktoranci Szkoły Doktorskiej Nauk Ścisłych i Przyrodnicznych (SDNSiP). Doktoranci SDNSiP I i II roku przedstawiają podstawy teoretyczne i założenia pracy doktorskiej, jak również mogą przedstawić opracowane metody badawcze i opracowania statystyczne uzyskanych wyników. Doktoranci III roku przedstawiają wyniki badań i opracowania statystyczne uzyskanych wyników. Doktoranci IV roku prezentują ostateczne wyniki badań własnych oraz wnioski sformułowane na podstawie otrzymanych wyników. Doktoranci wszystkich roczników (I- IV roku) zadają pytania i aktywnie uczestniczą w dyskusji merytorycznej dotyczącej prezentacji przedstawionych przez doktorantów I, II, III, IV roku.
Celem seminarium jest nauka prezentowania przez doktoranta wiedzy na określony temat i wyników badań własnych oraz zdobywanie umiejętności zadawania pytań i udziału w dyskusji merytorycznej w zakresie biologii/chemii/fizyki.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć absolwent:
w zakresie wiedzy zna i rozumie:
- aktualne osiągnięcia naukowe w zakresie swojej specjalizacji w oparciu o literaturę fachową (SD_WG02);
- zasady metodologii nauk chemicznych oraz metody i techniki badawcze stosowane w chemii (SD_WG04);
- mechanizm upowszechniania wyników badań naukowych, także w trybie otwartego dostępu (SD_WG05);
w zakresie umiejętności absolwent potrafi:
- znając aktualny stan wiedzy w zakresie chemii, zdefiniować cel i przedmiot badań, postawić hipotezę badawczą oraz dobrać adekwatne metody i modele do jej testowania (SD_UW01);
- w miarę potrzeb, projektować własne techniki i narzędzia badawcze lub twórczo adaptować istniejącą metodykę aby osiągać postawione cele (SD_UW02);
- wyciągać wnioski na podstawie konfrontacji znanej literatury i własnych wyników badań (SD_UW03);
-dokonać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej oraz ich wkładu w rozwój nauk biologicznych/chemicznych/ fizycznych (SD_UW04);
-wskazywać wartości aplikacyjne wyników badań i poszukiwać możliwości ich transferu do sfery gospodarczej lub społecznej (SD_UW05);
- upowszechniać wyniki badań naukowych w postaci publikacji naukowych, popularno-naukowych i wystąpień publicznych (SD_UK02);
- uczestniczyć w dyskursie naukowym i inicjować dyskusję w czasie seminariów i konferencji naukowych (SD_UK04);
-samodzielnie zaprojektować badania i przygotować wniosek o ich
finansowanie (SD_UO01);
-zrealizować projekt badawczy indywidualnie lub zespołowo, także
we współpracy międzynarodowej (SD_UO02);
- samodzielnie planować proces samokształcenia (SD_UU01);
w zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
- krytycznej analizy źródeł informacji naukowej i wyników badań w dyscyplinie nauk chemicznych (SD_KK01);
- samokrytycyzmu w pracy naukowej i dydaktycznej (SD_KK02);
- myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy (SD_KO03);
- formułowania oryginalnych problemów badawczych i ich realizacji w oparciu o samodzielnie zorganizowany warsztat metodyczny (SD_KR01);
- ogłaszania wyników badań z poszanowaniem zasad ochrony własności intelektualnej (SD_KR02);
Kryteria oceniania
Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę.
Literatura
Literatura dotycząca tematu pracy doktorskiej, podstawowa i uzupełniająca, dobierana przez samego doktoranta i według wskazówek promotora (artykuły naukowe przeglądowe, prace oryginalne i podręczniki w języku polskim i angielskim) - odrębna dla każdego doktoranta.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: