Kontrola zachowań 280-OS3-KONZA
Celem przedmiotu jest zaprezentowanie i omówienie zagadnień związanych z problematyką samokontroli i samoregulacji, ich uwarunkowań oraz konsekwencji nieprawidłowej i niedostatecznej samoregulacji. W ramach zajęć studenci będą mieli możliwość wzbogacenia swojej wiedzy na temat mechanizmów rządzących samokontrolą, wskaźników niewystarczającej i niewłaściwej regulacji zachowania, znaczenia rozbieżności Ja w procesie samokontroli oraz typu regulacyjnego ukierunkowania, podstaw skutecznego kierowania sobą oraz wyznaczników wytrwałości w działaniu.
W cyklu 2023:
W ramach zajęć studenci będą mieli możliwość wzbogacenia swojej wiedzy na temat mechanizmów rządzących samokontrolą, wskaźników niewystarczającej i niewłaściwej regulacji zachowania, znaczenia rozbieżności Ja w procesie samokontroli oraz typu regulacyjnego ukierunkowania, podstaw skutecznego kierowania sobą oraz wyznaczników wytrwałości w działaniu. |
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student
WIEDZA:
- posiada specjalistyczną wiedzę z zakresu nauk społecznych dotyczącą kontroli zachowań – _WG02;
UMIEJĘTNOŚCI,:
- wykorzystując wiedzę z wiedzę z zakresu nauk społecznych dotyczącą kontroli zachowań identyfikować problemy badawcze dotyczące funkcjonowania jednostki i społeczeństwa – UW01;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności – KK02
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo w zajęciach, zaliczenie pisemne w oparciu o treści omawiane na zajęciach oraz literaturę.
Literatura
Ariely, D. (2010). Zalety irracjonalności. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.
Baumeister, R. F., Heatherton, T. F., Tice, D. M. (2000). Utrata kontroli. Jak i dlaczego tracimy zdolność samoregulacji. Warszawa: Państwowa Agencja rozwiązywania problemów Alkoholowych.
Bąk, W. (2017). Standardy Ja. Hierarchiczny model samowiedzy. Warszawa: Liberi Libri.
Gilovich, T., Ross. L. (2017). Najmądrzejszy w pokoju. Gdańsk: Smak Słowa.
Higgins, E., Roney, C.J.R., Crowe, E., Hymes, C. (1994). Ideal versus ought predilections for approach and avoidance distinct self-regulatory systems. Journal of Personality and Social Psychology, 66 (2), 276–286.
Łukaszewski, W., Marszal- Wisniewska M. (2006). Wytrwałość w działaniu. Wyznaczniki sytuacyjne i osobowościowe. Gdańsk: GWP.
Orellana-Damacela, L.E., Tindale, T.S., Suarez-Balcazar, Y. (2000). Decisional and behavioral procrastination: How they relate to self-discrepancies. Journal of Social Behavior and Personality, 15, 225–238.
Stillman, T. F., Baumeister, R. F., Vohs, K. D., Lambert, N. M., Fincham, F. D., Brewer, L. E. (2010). Personal philosophy and personnel achievement: Belief in free will predicts better job performance. Social Psychological and Personality Science, 1(1), 43-50.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: