Formy finansowania nauk ścisłych i przyrodniczych 280-SD3-1FFNSP
1. Podstawowe źródła finansowania nauki dla młodych naukowców: NCN, NAWA, FNP, PAU, NCBiR, DAAD, Polsko-Amerykańska Komisja Fulbrighta.
2. Omówienie wniosku badawczego na przykładzie konkursu NCN Preludium: wybór panelu, dziedziny, wymogi formalne, wytyczne w konkursie, opis skrócony, opis pełny, opis popularnonaukowy, budżet, zadania wykonawców, zasady oceny.
3. Projekt badawczy jak go budować?
a) cel naukowy projektu (opis problemu do rozwiązania, stawiane pytania lub hipotezy badawcze); różnice i zależności pomiędzy celem, problemem badawczym a hipotezą; cele SAMRT;
b) znaczenie projektu i koncepcja i plan badań:
- dotychczasowy stan wiedzy, uzasadnienie podjęcia problemu badawczego,
- uzasadnienie nowatorskiego charakteru badań, znaczenie wyników projektu dla rozwoju danej dziedziny i dyscypliny naukowej;
- analiza SWOT (mocne i słabe strony, szanse oraz ocena ryzyka);
- ogólny plan badań, szczegółowe cele badawcze, wyniki badań wstępnych;
c) metodyka badań (sposób realizacji badań, metody, techniki i narzędzia badawcze, metody analizy i opracowania wyników, urządzenia i aparatura wykorzystywane w badaniach); realność i realizowalność projektu;
d) wykaz literatury dotyczącej problematyki projektu.
3. Projektowanie własnego wniosku w konkursie NCN Preludium na platformie OSF.
W cyklu 2023:
1. Podstawowe źródła finansowania nauki dla młodych naukowców: NCN, NAWA, FNP, PAU, NCBiR, DAAD, Polsko-Amerykańska Komisja Fulbrighta. 2. Omówienie wniosku badawczego na przykładzie konkursu NCN Preludium: wybór panelu, dziedziny, wymogi formalne, wytyczne w konkursie, opis skrócony, opis pełny, opis popularnonaukowy, budżet, zadania wykonawców, zasady oceny. 3. Projekt badawczy jak go budować? a) cel naukowy projektu (opis problemu do rozwiązania, stawiane pytania lub hipotezy badawcze); różnice i zależności pomiędzy celem, problemem badawczym a hipotezą; cele SAMRT; b) znaczenie projektu i koncepcja i plan badań: - dotychczasowy stan wiedzy, uzasadnienie podjęcia problemu badawczego, - uzasadnienie nowatorskiego charakteru badań, znaczenie wyników projektu dla rozwoju danej dziedziny i dyscypliny naukowej; - analiza SWOT (mocne i słabe strony, szanse oraz ocena ryzyka); - ogólny plan badań, szczegółowe cele badawcze, wyniki badań wstępnych; c) metodyka badań (sposób realizacji badań, metody, techniki i narzędzia badawcze, metody analizy i opracowania wyników, urządzenia i aparatura wykorzystywane w badaniach); realność i realizowalność projektu; d) wykaz literatury dotyczącej problematyki projektu. 3. Projektowanie własnego wniosku w konkursie NCN Preludium na platformie OSF. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
P8S_WK Ekonomiczne, prawne, etyczne i inne istotne uwarunkowania działalności naukowej
SD_WK02 - funkcjonowanie systemu finansowania działalności naukowej.
P8S_WK Absolwent potrafi:
Wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności:
- definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą,
- rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować,
- wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
SD_UW01 - znając aktualny stan wiedzy w zakresie biologii/chemii/fizyki, zdefiniować cel i przedmiot badań, postawić hipotezę badawczą oraz dobrać adekwatne metody i modele do jej testowania
P8S_UO Absolwent potrafi:
Planować i realizować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcia badawcze lub twórcze, także w środowisku międzynarodowym
SD_UO01 - samodzielnie zaprojektować badania i przygotować wniosek o ich finansowanie.
- definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą,
- rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować,
- wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
SD_UW01 znając aktualny stan wiedzy w zakresie biologii/chemii/fizyki, zdefiniować cel i przedmiot badań, postawić hipotezę badawczą oraz dobrać adekwatne metody i modele do jej testowania
P8S_UO
Planować i realizować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcia badawcze lub twórcze, także w środowisku międzynarodowym
SD_UO01 samodzielnie zaprojektować badania i przygotować wniosek o ich finansowanie.
Kryteria oceniania
Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, ćwiczenia na platformie OSF.
Obecność i aktywny udział w zajęciach.
Udział w ćwiczeniach na platformie OSF - podstawy przygotowania wniosku Preludium.
Przygotowanie wstępnej wersji wniosku w konkursie Preludium lub udział w przygotowaniu wniosku Promotora (potwierdzony przez promotora).
Literatura
1. https://ncn.gov.pl/ogloszenia/konkursy/preludium18
2. https://nawa.gov.pl/wspolpraca-i-wymiana-miedzynarodowa/program-wymiany-osobowej-studentow-i-naukowcow-w-ramach-wspolpracy-bilateralnej/program-studenci
3. https://www.fnp.org.pl/kategoria_szkolenia/stypendia/
4. www.granty-na-badania.com
W cyklu 2023:
1. https://ncn.gov.pl/ogloszenia/konkursy/preludium18 2. https://nawa.gov.pl/wspolpraca-i-wymiana-miedzynarodowa/program-wymiany-osobowej-studentow-i-naukowcow-w-ramach-wspolpracy-bilateralnej/program-studenci 3. https://www.fnp.org.pl/kategoria_szkolenia/stypendia/ 4. www.granty-na-badania.com |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: