Funkcjonowanie podmiotów publicznych 330-EN2-2XFPP
Profil studiów: ogólnoakademicki;
Studia: niestacjonarne;
Przedmiot: specjalizacyjny;
Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: ekonomia i finanse
Rok studiów 2, semestr 3
Wymagania wstępne: podstawowa wiedza z mikro- i makroekonomii, ekonomii sektora publicznego, finansów publicznych
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: konwersatorium 18 godzin
Metody dydaktyczne: wykład tradycyjny prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i metod aktywizujących; dyskusja; prezentacja; praca zespołowa; konsultacje indywidualne wg harmonogramu konsultacji wykładowców w zależności od potrzeb Studenta;
Punkty ECTS: 2
Bilans nakładu pracy studenta:
Rodzaj aktywności studenta Liczba godzin
Udział w konwersatorium 18
Przygotowanie prezentacji 10
Przygotowanie do kolokwium 13
Przygotowanie do dyskusji 7
Konsultacje 2
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami :
Liczba godzin Punkty ECTS
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 20 1,2
o charakterze praktycznym 28 1,8
W cyklu 2022:
Profil studiów: ogólnoakademicki; Wskaźniki ilościowe: |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
2PFPP_W01 Student w pogłębionym stopniu ma wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania podmiotów należących do sektora publicznego oraz ich powiązań z otoczeniem rynkowym KP7_WG2
2PFPP_W02 Student w pogłębionym stopniu posiada wiedzę na temat metod i narzędzi oraz technik pozyskiwania, analizy i prezentacji danych dotyczących funkcjonowania podmiotów sektora publicznego KP7_WG5
2PFPP_W03 Student zna w pogłębionym stopniu normy i reguły (m.in.: prawne, menedżerskie, etyczne) związane z funkcjonowaniem podmiotów sektora publicznego oraz ich źródło, naturę, zmiany i sposoby działania ze szczególnym uwzględnieniem prawa, psychologii oraz zarządzania kapitałem ludzkim KP7_WG6
2PFPP_W04 Student w pogłębionym stopniu posiada wiedzę na temat procesu przekształceń własnościowych zachodzących w okresie transformacji polskiej gospodarki i ich wpływu na obecny charakter podmiotów należących do sektora publicznego oraz zmian dokonujących się w tym sektorze współcześnie KP7_WG7
Umiejętności:
2PFPP_U01 Student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do analizy przyczyn i przebiegu procesów dokonujących się w sektorze publicznym oraz wyjaśnienia ich mechanizmów w oparciu o właściwy dobór źródeł i informacji KP7_UW2
2PFPP_U02 Student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu specyfiki funkcjonowania sektora publicznego do oceny i krytycznej
analizy mechanizmów rządzących działalnością różnych typów podmiotów tego sektora KP7_UW5
2PFPP_U03 Student potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych w celu rozwiązywania konkretnych problemów z zakresu funkcjonowania podmiotów sektora publicznego w tym posługując się wybranymi normami i regułami (prawnymi, etycznymi itp.) KP7_UO2
Kompetencje:
2PFPP_K01 Student dokonuje krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści z zakresu funkcjonowania podmiotów
sektora publicznego w celu samodzielnego uzupełniania i doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności KP7_KK5
Kryteria oceniania
Ogólne warunki określa Regulamin studiów Uniwersytetu w Białymstoku (Załącznik do Obwieszczenia nr 6/2022 Rektora Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 7 grudnia 2022 r.)
Warunkiem zaliczenia konwersatorium jest osiągniecie założonych efektów uczenia się. Forma przewidziana do ich weryfikacji, to:
- aktywny udział w zajęciach - maks. 10 pkt,
- przygotowanie i wygłoszenie prezentacji w grupie - maks. 10 pkt za prezentację (ocena zawartości merytorycznej – maks. 5 pkt + ocena za jakość prezentacji – maks. 5 pkt),
- zaliczenie w formie testu składającego się z 20 pytań otwartych i zamkniętych - maks. 20 pkt.
Punkty uzyskane ze wszystkich form aktywności sumują się, a ostateczna ocena zależy od sumy uzyskanych punktów, przy czym niezbędne minimum dające zaliczenie przedmiotu wynosi 21 pkt.
Dopuszczalna jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność na ćwiczeniach (2 godz. dydaktyczne); nieobecności przekraczające dopuszczalny limit powinny być zaliczane na konsultacjach;
- więcej niż 50% nieusprawiedliwionych i nieodrobionych nieobecności na ćwiczeniach kwalifikuje do niezaliczenia przedmiotu.
Literatura
Literatura podstawowa:
M. Bałtowski, G. Kwiatkowski, Przedsiębiorstwa państwowe we współczesnej gospodarce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018
K. Byjoch, D. Klimek, Spółka komunalna. Aspekty prawne, ekonomiczne i społeczne, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2015.
Finansowanie zadań przez jednostki samorządu terytorialnego : niestandardowe instrumenty finansowe, spółki komunalne, zamówienia inhouse / pod redakcją Piotra Walczaka, C.H. Beck 2016
Literatura dodatkowa:
M. Bałtowski, P. Kozarzewski, Zmiana własnościowa polskiej gospodarki 1989-2013, PWE, Warszawa 2014
Z. Dolewka, Funkcjonowanie spółek komunalnych w Polsce, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2017, nr 477, Wrocław
Finanse, rachunkowość, kontrola i audyt w sektorze publicznym i prywatnym : studium przypadków / redakcja naukowa Tomasz Gabrusewicz, Kamilla Marchewka-Bartkowiak, Marcin Wiśniewski, CeDeWu, 2015
Zarządzanie finansami publicznymi a efektywność / redakcja naukowa Teresa Lubińska, Marcin Będzieszak, Natalia Marska-Dzioba, Difin 2015
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: