Psychologia ekonomiczna 330-ES2-1PSE
Profil studiów ogólnoakademicki
Forma studiów stacjonarne
Rodzaj przedmiotu status przedmiotu –
Grupa zajęć 3: przedmioty kierunkowe
Dziedzina nauk społecznych
Rok studiów/semestr Ekonomia 1 rok/ sem 1
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) brak
Metody dydaktyczne: wykład tradycyjny wspomagany prezentacjami multimedialnymi
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć
wykład 30 godz.
Punkty ECTS 2
Bilans nakładu pracy studenta
Udział w wykładach: 30 godz.
Studiowanie literatury: 5 godz.
Udział w konsultacjach: 6 godz.
Przygotowanie się do zaliczenia: 9 godz.
ŁĄCZNY nakład pracy studenta: 50 godz.
Nakład pracy:
wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich lub innych osób prowadzących zajęcia: 36 godz. 1,44 pkt
W cyklu 2022:
Profil studiów ogólnoakademicki Punkty ECTS 3 |
W cyklu 2023:
Profil studiów ogólnoakademicki Punkty ECTS 3 |
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
W cyklu 2022: mieszany: w sali i zdalnie | W cyklu 2023: w sali |
Efekty kształcenia
1PSE_W01 Student w pogłębionym stopniu rozumie istotę więzi społeczno-ekonomicznych zachodzących między jednostkami oraz występujących między nimi prawidłowości KP7_WG4
1PSE_W02 Student w pogłębionym stopniu zna psychologiczne reguły i normy leżące u podstaw zachowań ekonomicznych KP7_WG6
1PSE_W03 Student w pogłębionym stopniu rozumie istotę procesu podejmowania decyzji ekonomicznych oraz prawidłowości rządzących tymi procesami w aspekcie uwarunkowań psychologicznych KP7_WG7
1PSE_W04 Student zna fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji dotyczące człowieka jako twórcy i aktywnego uczestnika struktur gospodarczych i zasad ich funkcjonowania z uwzględnieniem kontekstu psychologicznego KP7_WK1
1PSE_K01Student jest gotowy do uznawania znaczenia wiedzy z zakresu psychologii ekonomicznej w prawidłowej identyfikacji i rozstrzyganiu dylematów związanych z aktywnością w otoczeniu społeczno-gospodarczym i wykonywaniu zawodu KP7_KK4
1PSE_K02 Student jest gotowy do dokonania krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu psychologii ekonomicznej , umiejętności i odbieranych treści w celu samodzielnego uzupełniania i doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności KP7_KK5
Kryteria oceniania
wykład z prezentacją multimedialną
test [pisemny, zaliczenie po uzyskaniu 51% ogólnej liczny punktów ]
Literatura
Literatura podstawowa:
Gąsiorowska A. (2014). Psychologiczne Znaczenie Pieniędzy. Dlaczego pieniądze wywołują koncentrację na sobie?. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kahneman D. (2012). Pułapki myślenia: o myśleniu szybkim i wolnym. Poznań: Media Rodzina
Niesiobędzka. M. (2013). Dlaczego nie płacimy podatków? Psychologiczna analiza uchylania się od opodatkowania. Warszawa: Scholar.
Tyszka, T. (2004). Psychologia ekonomiczna. Gdańsk: GWP.
Wąsowicz-Kiryło, G. (2008). Psychologia finansowa. O pieniądzach w życiu człowieka. Warszawa: Difin.
Zak, P.J. (2004). Neuroeconomisc. The Royal Society, No. 359, s. 1737-1748.
Zaleśkiewicz, T. (2011). Psychologia ekonomiczna. Warszawa: PWN
Literatura uzupełniająca:
Ariely, D. (2009). Potęga irracjonalności. Wocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.
Niesiobędzka, M. (2006). Społeczna świadomość podatków. Czy potrafimy przypomnieć sobie jakie podatki musieliśmy zapłacić? Optimum. Studia Ekonomiczne,1, 95-104
Sokołowska, J. (2005). Psychologia decyzji ryzykownych. Warszawa: Academica
Tyszka, T. Zaleśkiewicz (2001). Racjonalność decyzji. Warszawa: PWE.
Wąsowicz-Kiryło, G. (2013). Postawy Wobec Pieniędzy. Pomiar-struktura-determinanty. Warszawa: Wydawnictwo Diffin
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: