Prognozowanie procesów gospodarczych 330-ES2-2PPG
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne II stopnia
Rodzaj przedmiotu: Grupa Zajęć_ 1 Przedmioty podstawowe
Dziedzina: nauki społeczne; dyscyplina: ekonomia i finanse
Rok studiów /semestr: II-gi rok/semestr 3-ci
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładu i 30 godzin ćwiczeń
Metody dydaktyczne: Wyklad - wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. Ćwiczenia: rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem
programów Excel i Gretl, prezentacje prac z wykorzystaniem prezentacji PowerPoint
Punkty ECTS: 3 pkt
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w wykładach 15h
Udział w ćwiczeniach 30h
Przygotowanie do egzaminu końcowego 10h
Przygotowanie się do ćwiczeń 7h
Przygotowanie referatu: 5h
Udział w konsultacjach 6h
Egzamin 2h
ŁĄCZNY nakład pracy studenta: 75 godz.
Wskaźniki ilościowe:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 53h 2,1 pkt ECTS
o charakterze praktycznym 0h 0 pkt ECTS
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
2PPE_W01 - Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody pozyskiwania, analizy i prezentacji danych ekonomicznych i ich
wykorzystania z
użyciem metod i narzędzi prognostycznych i statystycznych, ze szczególnym uwzględnieniem metod modelowania gospodarczego
(KP7_WG5)
2PPE_W02 - Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu procesy zachodzące w podmiotach gospodarczych ze sfery realnej i regulacji
ze szczególnym uwzględnieniem dynamiki zmian tych procesów, struktur i instytucji oraz o prawidłowościach rządzących tymi procesami
ze szczególnym uwzględnieniem prognozowania tych zmian.
(KP7_WG7)
UMIEJĘTNOŚCI
2PPE_U01 - Student potrafi analizować przyczyny i przebieg zjawisk z wykorzystaniem metod modelowania i prognozowania oraz
rozwiązywać problemy w oparciu o pozyskane i przeanalizowane dane. (KP7_UW2)
2PPE_U02 - Student potrafi modelować a następnie prognozować złożone procesy i zjawiska ekonomiczne z wykorzystaniem
zaawansowanych metod i narzędzi charakterystycznych dla nauk ekonomicznych. (KP7_UW4)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
2PPE_K01 - Student jest gotów do zdobywania i wykorzystania wiedzy z zakresu metod modelowania i prognozowania do rozwiązywania
problemów poznawczych oraz jest gotów pogłębiać ją w miarę pojawiania się nowych wyzwań i problemów lub korzystać z opinii
ekspertów. (KP7_KK3)
2PPE_K02 - Student jest gotów do oceny stanu swojej wiedzy, identyfikacji braków oraz pozyskania jej brakujących elementów z
odpowiednich źródeł wiedzy i umiejętności w zakresie prognozowania gospodarczego. (KP7_KK5)
Kryteria oceniania
Wykład:
Ocena na podstawie egzaminu pisemnego testowego, 20 pytań, należy poprawnie odpowiedzieć na 11 pytań. Dopuszczone do egzaminu
są tylko osoby, które zaliczyły ćwiczenia.
Ćwiczenia:
Ocena na podstawie systemu punktowego obejmującego:
- zadania rozwiązywane w trakcie zajęć - 12x2pkt=24 pkt
- projekt (praca grupowa) - 10 pkt
- zadanie podsumowujące - 16 pkt
Dopuszczalne 2 nieobecności, pozostałe wymagają zaliczenia na konsultacjach.
Skala ocen:
0-50% punktów - 2,0
51-60% punktów - 3,0
61-70% punktów - 3,5
71-80% punktów - 4,0
81-90% punktów - 4,5
91-100% punktów - 5,0
Literatura
Podstawowa:
1. Cieślak Maria (red.), Prognozowanie gospodarcze. Metody i zastosowanie, PWN, Warszawa 2012.
2. Zeliaś Aleksander, Pawełek Barbara, Wanat Stanisław, Prognozowanie ekonomiczne. Teoria, przykłady, zadania, PWN, Warszawa
2008.
3. Dittmann P., Prognozowanie w przedsiębiorstwie : metody i ich zastosowanie, Wydawnictwo Nieoczywiste, Kraków 2022.
4. Nicolas Carnor, Vincent Koen and Bruno Tissot. Economic forecasting and policy, Basingstoke, New York: Palgrave Macmillan, 2011.
Uzupełniająca:
1. Barteczko Krzysztof, Bocian Andrzej F., Prognozowanie i symulacje procesów gospodarczych, Wyd. UwB, Białystok 2010.
2. Nowak Edward, Zarys metod ekonometrii, PWN, Warszawa 2006.
3. Bazy danych (gpw, eurostat, gus, nbp.pl).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: