Ekonomia rozwoju 330-MS1-1ERO
Poziom kształcenia: Studia pierwszego stopnia
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Język przedmiotu: Język polski
Rodzaj przedmiotu: Moduł 1 - przedmiot kształcenia ogólnego
Rok studiów /semestr: pierwszy rok / drugi semestr
Wymagania wstępne: brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: Wykład - 30 godzin
Metoda dydaktyczna: Wykład z wykorzystaniem technik multimedialnych, angażujący studentów
Punkty ECTS: 4
Wskaźniki ilościowe
Aktywność studenta:
Udział w wykładach – 30 godz.
Przygotowanie się do wykładu - studiowanie literatury – 15 godz.
Przygotowanie się do wykładu -gromadzenie i analiza danych dotyczących zróżnicowań rozwojowych na świecie – 25 godz.
Udział w konsultacjach – 6 godz.
Przygotowanie do egzaminu – 22 godz.
Egzamin – 2 godz.
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela i studentów – 50 godz., 2 ECTS
o charakterze praktycznym – 25 godz., 1 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
1ERO_W01 Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zależności i uwarunkowania dotyczące wzrostu i rozwoju gospodarczego w krajach wysoko i słabo rozwiniętych (KP6_WG2 )
UMIEJĘTNOŚCI
1ERO_U01 potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę w celu analizy i interpretacji procesu rozwoju gospodarczego i przyczyn zapóźnienia w krajach słabo rozwiniętych i rozwijających się (KP6_UW1)
1ERO_U02 potrafi samodzielnie planować i realizować proces uczenia się w odniesieniu do problematyki zapóźnienia rozwojowego krajów słabo rozwiniętych, wykorzystując w tym celu adekwatne źródła informacji (KP6_UU1)
KOMPETENCJE
1ERO_K01 jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści, rozumie potrzebę stałego uczenia się, i w razie potrzeby sięgania po opinie ekspertów, ze względu na dynamikę procesów rozwojowych w świecie (KP6_KK1)
Weryfikacja wszystkich efektów kształcenia nastąpi w toku dyskusji problemowej podczas egzaminu ustnego.
Kryteria oceniania
Egzamin w formie ustnej lub pisemnej. W przypadku egzaminu ustnego Student odpowiada na jedno problemowe pytanie wylosowane z puli pytań. Pytania będą dostarczone studentom nie później niż na dwa tygodnie przed końcem semestru.
Sposób oceniania odpowiedzi ustnej:
dostateczny - student zna ogólne przyczyny zapóźnienia rozwojowego krajów słabiej rozwiniętych i kierunki przeciwdziałania tym zjawiskom, jednak nie w pełni rozumie ich objaśnienie na gruncie teorii ekonomii. Ogólnie charakteryzuje aktualne zróżnicowanie rozwoju na świecie i sposoby jego pomiaru
ocena dobra - student w zadowalającym stopniu zna i rozumie zarówno podłoże historyczne, uwarunkowania jak i objaśnienia teoretyczne istniejącego zróżnicowania rozwoju. Potrafi scharakteryzować wybrane mierniki rozwoju i jest świadom ich niedoskonałości
ocena bardzo dobra - student bardzo dobrze zna i rozumie zarówno
stan obecny, przyczyny zapóźnienia rozwojowego krajów słabiej rozwiniętych i kierunki przeciwdziałania tym zjawiskom, jak też w pełni rozumie ich objaśnienie na gruncie teorii ekonomii. Podejmuje dyskusję na temat przyczyn zapóźnienia i działań na rzez niwelowania zapóźnienia rozwojowego
Zna wskaźniki rozwoju i rozumie różnice między nimi oraz ich niedoskonałości.
W przypadku testu pisemnego - skala ocen (% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania)
55-64% dst
65-73% dst+
74-82% db
83-91% db+
92-100% bdb
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA:
M. Garbicz, Problemy rozwoju i zacofania ekonomicznego. Dlaczego jedne kraje są biedne, podczas gdy inne są bogate?, Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2012
R.Bartkowiak, Ekonomia rozwoju, PWE (dostęp przez Ibuk Libra)
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
R. Peet, E. Hartwick, Theories of development, Wyd. The Guilford Press, Nowy Jork 2009
J. Stiglitz, Globalizacja, Wyd. PWN, Warszawa 2004
J. Sachs, Koniec z nędzą. Zadanie dla naszego pokolenia, Wyd. PWN, Warszawa 2006.
J.A. List, Why Economists Should Conduct Field Experiments and 14 Tips for Pulling One Off, Journal of Economic Perspectives, 25(3) 2011, s. 3-16 [http://home.uchicago.edu/~jlist/papers/Why%20Economists%20Should%20Conduct%20Field%20Experiments%20and%2014%20tips%20for%20Pulling%20One%20Off.pdf]
E. Duflo, Field Experiments in Development Economics, BREAD Policy Paper No. 012, [http://economics.mit.edu/files/800
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: