Rachunkowość 330-MS1-2RAC
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Moduł 2 Przedmioty podstawowe
Rok studiów /semestr: II rok / III semestr
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Wykład: 30 godz.; Ćwiczenia: 30 godz.
Metody dydaktyczne:
• Wykład: wykład wzbogacony o prezentacje multimedialne, tworzenie grup dyskusyjnych
• Ćwiczenia: rozwiązywanie zadań i przykładów księgowych z wykorzystaniem obowiązujących rozwiązań prawnych (case study księgowe)
Punkty ECTS: 6 pkt.
Bilans nakładu pracy studenta:
• Wykłady: 30 godz.
• Ćwiczenia: 30 godz.
• Przygotowanie się do ćwiczeń: 26 godz.
• Studiowanie literatury: 22 godz.
• Udział w konsultacjach: 8 godz.
• Przygotowanie się do egzaminu / zaliczenia 32 godz.
• Egzamin: 2 godz.
ŁĄCZNY nakład pracy studenta: 150 godz.
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
• wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: Liczba godzin 70. Punkty ECTS: 2,8
• o charakterze praktycznym: Liczba godzin 68. Punkty ECTS: 2,72
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
• 2RAC_W01: zna i rozumie zasady ewidencji księgowej operacji gospodarczych oraz zasady wyceny składników majątkowych oraz wie, jak je zastosować KP6_WK4
• 2RAC_W02: zna i rozumie normy i reguły prawne odnoszące się do prowadzenia rachunkowości w podmiotach gospodarczych oraz rządzące nimi prawidłowości, sposoby działania KP6_WK5
Umiejętności:
• 2RAC_U01: potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę z zakresu rachunkowości do analizy i rozstrzygania złożonych problemów związanych z klasyfikacją składników majątku w bilansie, klasyfikacją elementów kształtujących wynik finansowy oraz ustaleniem wyniku na podstawowych operacjach gospodarczych, proponując odpowiednie rozwiązania w tym zakresie KP6_UO2
• 2RAC_U02: potrafi współdziałać z innymi osobami, wykorzystując w sposób poprawny regulacje prawne w celu ewidencji operacji gospodarczych (bilansowych i wynikowych) oraz określenia ich wpływu na pozycje sprawozdania finansowego KP6_UO3
Kompetencje społeczne:
• 2RAC_K01: jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści ze względu na zmiany zachodzące w przepisach regulujących prowadzenie rachunkowości w podmiotach gospodarczych, a w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu korzystania z opinii ekspertów KP6_KK1
• 2RAC_K02: jest gotów do uznawania znaczenia nabytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w obszarze rachunkowości KP6_KK2
Kryteria oceniania
Ocena ogólna z przedmiotu obejmuje część wykładową: 40% oraz część ćwiczeniową: 60%
• Wykład: egzamin pisemny (test – 100%)
• Ćwiczenia: kolokwium: 70%, rozwiązywanie zadań i przykładów praktycznych (case study księgowe): 20%, aktywność na zajęciach: 10%
Metody i kryteria oceniania zgodne z koncepcją projektowania uniwersalnego. Istnieje możliwość zastosowania elastycznych/różnorodnych form zaliczenia dla osób ze szczególnymi potrzebami po uzgodnieniu studenta z wykładowcą.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. G. Michalczuk, T. Mikulska, J. Fiedorczuk, Rachunkowość finansowa od podstaw, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2016.
2. P. Szczypa (red.), Podstawy rachunkowości: od teorii do praktyki, CeDeWu, Warszawa 2022.
3. A. Kuzior, M. Rówińska-Kral, Podstawy rachunkowości finansowej. Podręcznik dydaktyczny, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice 2021.
4. Ustawa o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. Dz. U. 1994 nr 121 poz. 591.
5. R. Grabowski, Fundamentals of Financial Accounting, Warsaw School of Economics, Warszawa 2015.
Literatura uzupełniająca:
1. D. Maciejowska, Podstawy rachunkowości finansowej - pojęcia i zadania, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2016.
2. M. Chodoń, K. Zasiewska, Podstawy rachunkowości - ujęcie praktyczne, Stowarzyszenie Księgowych w Polsce. Instytut Certyfikacji Zawodowej Księgowych, Warszawa 2018.
3. B. Nita (red.), Podstawy rachunkowości, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2017.
4. J. Pfaff, Rachunkowość – podstawy, Stowarzyszenie Księgowych w Polsce. Instytut Certyfikacji Zawodowej Księgowych, Warszawa 2019.
5. B.E. Needles, M. Powers, Financial accounting, South-Western Cengage Learning, Australia 2012.
6. https://docplayer.pl/221762893-Uniwersalne-projektowanie-zajec-jako-droga-do-zaspokajania-zroznicowanych-potrzeb-edukacyjnych.html
7. https://sp128.krakow.pl/wp-content/uploads/2021/10/Uniwersalne-Projektowanie-w-Edukacji.pdf
8. https://www.zycieszkoly.com.pl/artykul/projektowanie-uniwersalne-w-edukacji
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: