Analiza rynków zagranicznych 330-MS1-3ARZ
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: specjalizacyjne- Specjalność: Handel międzynarodowy Moduł: 4
Rok studiów /semestr: rok 1/ 2 semestr
Wymagania wstępne: bez wymagań wstępnych
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Wykład - 15 godz., ćwiczenia – 30 godz.
Metody dydaktyczne:
•Wykład- z wykorzystaniem prezentacji Power Point, angażujący słuchaczy do zadawania pytań w trakcie wykładu,
•Ćwiczenia- z wykorzystaniem prezentacji Power Point, wymagają także czynnego uczestnictwa studentów, przede wszystkim: udziału w dyskusji, odpowiedzi na pytania, analizy przygotowanych studiów przypadków.
Punkty ECTS 2
Bilans nakładu pracy studenta:
- Udział w wykładach - 15 h
- Zaliczenie końcowe - 2 h
- Udział w ćwiczeniach - 30 h
- Konsultacje - 8 h
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 55h - 2 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student:
1ARZ_W01 ma wiedzę na temat działania fundamentalnych struktur i instytucji międzynarodowych KP6_WK1
1ARZ_W02 ma wiedzę na temat fundamentalnych dylematów współczesnej gospodarki, determinujących rozwój rynków zagranicznych KP6_WK2
UMIEJĘTNOŚCI:
Student:
1ARZ_U01 potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę teoretyczną do oceny konkretnych procesów i zmian zachodzących w handlu międzynarodowym oraz dokonać krytycznej analizy i syntezy posiadanych informacji, stosując właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne KP6_UW2
1ARZ_U02 potrafi komunikować się wykorzystując specjalistyczną terminologię z zakresu międzynarodowych stosunków gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem tematyki związanej z oceną atrakcyjności rynków zagranicznych KP6_UK1
1ARZ-U03 potrafi przewidywać kształtowanie się sytuacji na światowych rynkach w zakresie bezpośrednich inwestycji zagranicznych oraz realizować własne uczenie się przez całe życie KP6_UU2
KOMPETENCJE:
Student:
1ARZ_K01 jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ze względu na wysoką dynamikę zmian w otoczeniu krajowym i międzynarodowym KP6_KK1
1ARZ_K02 jest gotów do dbania o tradycje i dorobek zawodu, a także odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, respektowania norm i
zasad KP6_KR2
Kryteria oceniania
- wykład: zaliczenie w formie pisemnej – warunkiem zaliczenia jest uzyskanie co najmniej 51% z maksymalnej punktacji. Warunkiem przystąpienia do zaliczenia jest zaliczenie ćwiczeń.
- ćwiczenia: zaliczenie ćwiczeń na podstawie wyniku z kolokwium oraz efektu pracy grupowej. Kolokwium uznaje się za zaliczone, po
uzyskaniu co najmniej 51% max. punktów. Ocena końcowa: 60% wynik z kolokwium 40% praca grupowa. Warunkiem uzyskania zaliczenia
ćwiczeń jest obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze). Nieobecności przekraczające dopuszczalny limit
(max. 2) powinny być zaliczane na konsultacjach.
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA
Gniadek J., Rynki zagraniczne dla polskiego biznesu: kraje Azji Południowej i Azji Południowo-Wschodniej: Indie, Indonezja, Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Warszawa 2016.
Gniadek J., Kępka H., Bąkowska K., Rynki zagraniczne dla polskiego biznesu: Kraje Zatoki Perskiej: Arabia Saudyjska, Katar, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Warszawa : Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Warszawa 2013.
Grzegorczyk W., Strategie ekspansji polskich przedsiębiorstw na rynki zagraniczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019.
Kępka H., Rynki zagraniczne dla polskiego biznesu: Unia Europejska: Bułgaria, Rumunia : wybrane aspekty, Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Warszawa 2015.
Lubiński M., Analiza koniunktury i badanie rynków, Elipsa, Warszawa 2004.
Mruk H. (red.), Analiza rynku, PWE, Warszawa 2003.
Schroeder J., Bartosik- Purgot M., Mruk H. Międzynarodowe badania marketingowe, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań 2013.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
Bartosik-Purgat M., Dostępność i wykorzystanie informacji o rynkach i partnerach zagranicznych w procesie internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań 2012.
Bąkowska K., Gniadek J., Kępka H., Rynki zagraniczne dla polskiego biznesu: kraje Azji: Korea Południowa, Malezja, Wietnam; Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Warszawa 2011.
Budzyński W., Eksport w przedsiębiorstwie, Warszawa, Wydawnictwo Poltext, 2016.
Pałys L, Kępka H. (red.), Rynki zagraniczne dla polskiego biznesu: kraje Afryki: Algieria, Egipt, Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Warszawa 2012.
Schroeder J. (red.), Przedsiębiorstwo na rynku międzynarodowym, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań 2011.
Sobczak E., Segmentacja rynków zagranicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2010.
Stępień B. (red.), Współpraca i strategie marketingowe przedsiębiorstw na arenie międzynarodowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań 2011.
Krugman .P; Obstfeld M.; Melitz M., International economics : theory and policy, Pearson, Boston 2015.
Sorbe S., Johansson Å., International tax planning, competition and market structure, OECD Publishing, Paris 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: