Ćwiczenia specjalizacyjne-językoznawstwo stosowane 2 340-AS2-2JCS2
Tematy:
Język i emocje
Język i kognicja
Rozwój poznawczy dziecka (np. funkcje wykonawcze, teoria umysłu)
Rozwój językowy dziecka (recepcja języka, produkcja języka)
Wpływy międzyjęzykowe
Język i tożsamość
Style komunikacji związane z płcią
Procesy translacyjne
Metodologia badań psycholingwistycznych
Przykładowe badania psycholingwistyczne
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. Absolwent zna i rozumie złożone zagadnienia językoznawcze oraz wyjaśnia ogólne terminy i definicje związane z językoznawstwem i teoriami o uczeniu i nabywaniu języka
2. Absolwent posługuje się wiedzą z zakresu metodologii, analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania zagadnień językoznawstwa.
3. Absolwent odnosi wiedzę z zakresu językoznawstwa stosowanego do innych dziedzin nauki oraz rozumie jego implikacje pedagogiczne.
4. Absolwent wykorzystuje wiedzę o współczesnych dokonaniach w obszarze językoznawstwa i teorii uczenia się i nauczania języka.
KA7_WG2, KA7_WG4
UMIEJĘTNOŚCI
1. Absolwent samodzielnie zdobywa wiedzę z zakresu językoznawstwa i poddaje ją krytycznej analizie.
2. Absolwent przedstawia wyniki swoich badań/działań.
3. Absolwent używa narzędzi badawczych stosowanych w językoznawstwie stosowanym.
4. Absolwent posiada umiejętności analizowania, dokonywania syntez i oceniania podstawowych treści z zakresu językoznawstwa stosowanego.
5. Absolwent tłumaczy teksty ogólne i specjalistyczne.
KA7_UW1, KA7_UW2, KA7_UW6, KA7_UK1, KA7_UK2, KA7_UK4, KA7_UK5, KA7_UO1, KA7_UU1
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. Absolwent współpracuje z innymi w trakcie wykonywania zadań.
2. Absolwent współtworzy warunki współpracy w warunkach zróżnicowanego kulturowo społeczeństwa.
3. Absolwent akceptuje potrzebę ustawicznego kształcenia.
KA7_KK2, KA7_KO4
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę po semestrze letnim.
Metody: wykład, dyskusja, prezentacja.
Warunki zaliczenia semestru: obecność na zajęciach (max. dwie nieobecności w semestrze), aktywność na zajęciach, wykonanie zadań.
Literatura
Chłopek, Zofia. 2011. Nabywanie języków trzecich i kolejnych: Aspekty psycholingwistyczne (i inne). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Genesee, Fred H. 2009. Early childhood bilingualism: Perils and possibilities. Journal of Applied Research on Learning 2, Special Issue, Article 2. http://www.cpfont.on.ca/nav/research/media/Early%20Childhood%20Bilingualism%20-%20Perils%20and%20Possibilities,%20Fred%20Genesee,%20April%2009.pdf.
Paradis, Michel. 2004. A Neurolinguistic Theory of Bilingualism. Amsterdam, Philadelphia, PA: John Benjamins.
Pavlenko, A. 2002. Bilingualism and emotions. Multilingua 21, 45-78.
Spitzer, M. 2012. Jak uczy się mózg. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Schönpflug, U. 2001. Bilingualism: Cognitive aspects. International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences 1171-1175. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/B008043076701528X.
Oraz bibliografia zawarta w prezentacji.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: