Klasycy w Polsce Ludowej: rynek wydawniczy, cenzura, czytelnictwo 340-DS3-3LIP
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z recepcją literatury dziewiętnastowiecznej w Polsce Ludowej. Omówione zostaną zagadnienia związane z czytelnictwem (ulubione lektury, walka z analfabetyzmem, czytelnictwo masowe)), rynkiem wydawniczym i działalnością instytucjonalnej cenzury (cenzurowanie twórczości Mickiewicza, Kraszewskiego, Sienkiewicza i Żeromskiego, selekcja książek w bibliotekach, cenzurowanie amatorskiego ruchu teatralnego).
Założenia (opisowo)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Ogólnie: w sali | W cyklu 2022: w sali mieszany: w sali i zdalnie |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student:
w zakresie wiedzy
- zna uwarunkowania czytelnictwa w Polsce Ludowej
- definiuje główne problemy związane z cenzurowaniem literatury w Polsce Ludowej
- charakteryzuje metody stosowane przez władzę Polski Ludowej do kontrolowania rynku wydawniczego
w zakresie umiejętności
- potrafi analizować wybrane dokumenty Głównego Urzędu Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk
w zakresie kompetencji społecznych
- podejmuje i realizuje zadania badawcze pracując w grupie
- docenia wagę wolności słowa
Kryteria oceniania
Kontrola obecności – dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze.
Zaliczenie końcowe pisemne (test) i ustne (rozmowa).
Literatura
A. Artwińska, Poeta w służbie polityki. O Mickiewiczu w PRL-u i Goethem w NRD, Poznań 2009.
K. Budrowska, Literatura i pisarze wobec cenzury PRL (1948−1958), Białystok 2009.
J. Tomir (właśc. M. Głowiński), Dzieje romantyzmu w PRL-u (najkrótszy kurs), „Kultura Niezależna” 1987, nr 32.
M. Głowiński, Kanony literackie. Od socrealizmu do pluralizmu, w: tegoż, Dzień Ulissesa i inne szkice na tematy niemitologiczne, Kraków 2000.
S. A. Kondek, Władza i wydawcy. Polityczne uwarunkowania produkcji książek w Polsce w latach 1944−1949, Warszawa 1993.
K. Kościewicz, Preparowanie dziedzictwa. Pisma Kraszewskiego, Sienkiewicza, Żeromskiego i innych autorów pod cenzorskim nadzorem (1945–1955), Białystok 2019.
M. Zawodniak, Oswajanie klasyki. Kilka uwag o socrealistycznych wstępach, w: Ostrożnie z literaturą! Przykłady, wykłady oraz inne rady, pod red. S. Balbusa, W. Boleckiego, Warszawa 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: