Seminarium doktorskie 340-DS3-3SEMD7
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, językoznawstwo
Rok studiów/semestr: I-IV rok studiów doktoranckich/semestr zimowy i letni
Wymagania wstępne: sprecyzowane zainteresowania językoznawcze
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 4 x 30 godz. zajęć seminaryjnych (łącznie 120 godz.)
Metody dydaktyczne: konsultacje, dyskusje, referaty
Punkty ECTS: 22 pkt
Bilans nakładu pracy studenta:
uczestnictwo w seminariach (120 godz.) – 4,8 pkt
konsultacje (60 godz.) – 2,4 pkt
przygotowanie do seminarium (30 godz.) – 1,2 pkt
opracowywanie własnego materiału językowego (60 godz.) – 2,4 pkt
gromadzenie bibliografii (60 godz.) – 2,4 pkt
pisanie poszczególnych rozdziałów rozprawy (220 godz.) – 8,8 pkt
ŁĄCZNIE 550 godz.
Wskaźniki ilościowe:
nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi
bezpośredniego udziału nauczyciela (120 godz.; 4,8 ECTS) i zajęciami
o charakterze praktycznym (220 godz.; 8,8 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy doktorant:
W1. zna i rozumie dorobek współczesnego językoznawstwa (w zakresie podejmowanego problemu badawczego) w stopniu umożliwiającym rewizję określających go paradygmatów (SD_WG01)
W2. zna główne trendy decydujące o aktualnych kierunkach rozwoju językoznawstwa (w zakresie podejmowanego problemu badawczego) w Polsce i na świecie (SD_WG03)
W3. ma szczegółową wiedzę na temat zaawansowanych metod analizy, interpretacji i wartościowania różnego rodzaju tekstów w metodologii dotyczącej podejmowanego problemu badawczego (SD_WG05)
W zakresie umiejętności doktorant potrafi:
U1. definiować cel i przedmiot badań językoznawczych, formułować odpowiadającą ich specyfice hipotezę badawczą, twórczo stosować metody i narzędzia oraz wnioskować na podstawie uzyskanych wyników badań (SD_UW02)
U2. inicjować i prowadzić debatę, merytorycznie argumentując, wykorzystując własne poglądy oraz stanowiska i opinie innych autorów, formułując wnioski i dokonując spójnych podsumowań (SD_UK06)
U3. uczestniczyć w dyskursie naukowym jako autor językoznawczych publikacji naukowych
(SD_UK07)
U4. planować i realizować indywidualne przedsięwzięcie badawcze (SD_UO01)
W zakresie kompetencji społecznych doktorant jest gotów do:
K1. krytycznej oceny dorobku językoznawstwa w zakresie podejmowanego problemu badawczego oraz własnego wkładu w rozwój praktykowanej przez siebie dyscypliny (SD_KK01)
K2. uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych
i praktycznych (SD_KK02)
Kryteria oceniania
ocena fragmentów pracy i projektów badawczych
Literatura
Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. K. Polańskiego, Wrocław-Warszawa-Kraków 1999.
Grzegorczykowa Renata, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007.
Kaleta Z., Nazwisko w kulturze polskiej, Warszawa 1998.
Lachur Czesław, Zarys językoznawstwa ogólnego, Warszawa 2004.
Linguo-cultural Competence and Motivation, eds D. Dobrovol’skij, A. Pamies Bertran, Baltmannsweiler 2011.
Lyons John, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 1976.
Łuczyński Edward, Maćkiewicz Jolanta, Językoznawstwo ogólne, Gdańsk 2002.
Milewski Tadeusz, Językoznawstwo, Warszawa 2004.
Polskie nazwy własne. Encyklopedia, red. E. Rzetelska-Feleszko, Warszawa-Kraków 1998.
The Oxford Companion to the English Language, red. T. McArthur, Oxofrd 1996.
Yule, George, The Study of Language, Cambridge 2002.
Wybrane artykuły z czasopism ("Onomastyka", "Acta Onomastica", "Język Polski" i innych periodyków)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: