Seminarium doktorskie 340-DS3-4SEMD17
Zagadnienia omawiane na seminarium:
1. Metodologia pisania pracy doktorskiej.
2. Metody badawcze: obserwacja, opis, porównawcza metoda
badawcza; metoda statystyczna i inne.
3. Wybrane zagadnienia z zakresu lingwistyki tekstu oraz
specyfiki tekstów specjalistycznych.
4. Dobór literatury przedmiotu oraz materiału źródłowego.
5. Struktura pracy, jej cele, konspekt.
6. Analiza materiału faktograficznego.
7. Klasyfikacja i opis materiału badawczego.
8. Prezentacja wybranych fragmentów pracy.
9. Strona techniczna pracy.
W cyklu 2022:
Systematyczna współpraca z doktorantem ma na celu pomoc w napisaniu dysertacji doktorskiej na każdym etapie jej tworzenia (wybór źródeł, literatury, metodologii, wybór ścieżki badawczej, analizy i interpretacji faktów naukowych, najnowszej metodologii badań i publikacji z wybranego zakresu itp.). Zagadnienia omawiane na seminarium: |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (lista przedmiotów)
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy doktorant:
W1. zna i rozumie dorobek językoznawstwa (w zakresie podejmowanego problemu badawczego) w stopniu umożliwiającym przegląd i weryfikację określających go paradygmatów (SD_WG01)
W2. ma szczegółową wiedzę na temat zaawansowanych metod analizy, interpretacji i wartościowania różnego rodzaju tekstów w metodologii dotyczącej podejmowanego problemu badawczego (SD_WG05)
W zakresie umiejętności doktorant:
U1. potrafi definiować cel i przedmiot badań językoznawczych, formułować adekwatną do celu badań hipotezę badawczą, stosować metody i narzędzia oraz interpretować fakty na podstawie uzyskanych wyników badań (SD_UW02)
U2. potrafi inicjować i prowadzić debatę, merytoryczną argumentację z wykorzystaniem własnych poglądów oraz opinii innych autorów; formułuje wnioski i dokonuje syntezy badań (SD_UK06)
U3. wpisuje się w dyskurs naukowy jako autor językoznawczych publikacji naukowych (SD_UK07)
W zakresie kompetencji społecznych doktorant:
K1. potrafi dokonać krytycznej oceny dorobku językoznawstwa w zakresie podejmowanego problemu badawczego oraz własnego wkładu w rozwój dyscypliny, w której prowadzi badania (SD_KK01)
K2. potrafi rozwiązywać problemy poznawcze, naukowe i praktycznych (SD_KK02)
Kryteria oceniania
Ocenianie na podstawie progresu w badaniach naukowych i przygotowywaniu publikacji naukowych oraz aktywności na seminarium.
Literatura
M. Krajewski, Piszemy prace naukowe: vademecum dla studentów i doktorantów, 2004.
Elementy metodyki rozprawy doktorskiej, red. K. Kuciński, 2015.
B. Stępień, Zasady pisania tekstów naukowych, Warszawa 2020.
Z. Stachowiak, Metodyka i metodologia pisania prac kwalifikacyjnych, Warszawa 2001
oraz inne publikacje wg wskazań wykładowcy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: