Metodyka nauczania języka rosyjskiego 340-MS9-R2MET
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne; językoznawstwo
Rok studiów/semestr: I rok, II stopnia
Wymagania wstępne: -
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 60 h
Metody dydaktyczne: dyskusje, projekty, konspekty, symulacje lekcji, zajęcia na terenie szkoły
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w zajęciach: 30x2 h=60 h (2 ECTS)
Udział w konsultacjach: 2x1h=4 h
Przygotowanie teoretyczne do zajęć: 6x1h = 6h
Przygotowanie do zadań projektowych : 10x2h = 20 h
Razem: 90 h (3 ECTS)
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela: 64 h (2,13 ECTS)
W cyklu 2022:
Profil studiów: ogólnoakademicki |
Tryb prowadzenia przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student posiada wiedzę z zakresu teorii nauczania i uczenia się języków obcych, metodyki nauczania języka obcego oraz języka rosyjskiego jako drugiego języka obcego popartą doświadczeniem w jej praktycznym wykorzystaniu w ramach praktyk pedagogicznych.
1d, 1i, 1l, 1j
2. Student potrafi opracować autorski program nauczania języka obcego, zaplanować kurs językowy, opracować konspekt i przeprowadzić na jego podstawie lekcję języka obcego oraz języka rosyjskiego jako drugiego obcego, uwzględniając właściwe metody i techniki pracy, obiektywną ocenę oraz indywidualne potrzeby uczniów. 2c, 2d, 2e, 2h, 2k, 5b
3. Student rozumie potrzeby uczniów zdolnych oraz trudnych i potrafi uwzględnić je w procesie lekcyjnym, dokonuje refleksji nad swoim działaniem dydaktyczno-wychowawczym oraz zachowaniem uczniów, doskonali swój styl pracy.
3a, 3c, 3e
4. Student ma umiejętności językowe w zakresie języka obcego (rosyjskiego), do nauczania którego uzyskuje przygotowanie. 4a
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę oraz oceną z egzaminu.
Zaliczenie (zaliczenie na ocenę) na podstawie: sprawdzianów, prac pisemnych, poprawnie przygotowanych konspektów, przygotowanych i zaprezentowanych projektów, aktywnego udziału w zajęciach, symulacji lekcji.
Nieobecności:
- student nie otrzymuje zaliczenia po opuszczeniu powyżej 30% zajęć.
- w celu uzyskania zaliczenia przedmiotu – student jest zobowiązany zaliczyć nieobecności (treści) w ramach konsultacji.
Literatura
Literatura podstawowa:
H. Komorowska, Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa 2001.
H. Komorowska H. Sprawdzanie umiejętności w nauce języka obcego: kontrola, ocena, testowanie Warszawa: Fraszka Edukacyjna. (wydanie 2009 lub 2004 lub 2002)
W. Figarski, Proces glottodydaktyczny w szkole. Warszawa 2003.
А.А. Акишина, О.Е. Каган, Учимся учить. Москва 2002.
Е.И. Пассов Основы коммуникативной методики обучения иноязычному общению. Москва 1989.
M. Karolczuk, Nauczanie języka rosyjskiego jako drugiego języka obcego w Polsce z perspektywy edukacji międzykulturowej, Białystok 2016.
Czasopisma: Neofilolog, Języki Obce w Szkole, Trendy, Lingwodydaktyka
Literatura uzupełniająca:
L. Aleksandrowicz-Pędich, 2005. Międzykulturowość na lekcjach języków obcych. Białystok.
Chałas K., 2000. Metoda projektów i jej egzemplifikacja w praktyce.
E. Zawadzka, 2004. Nauczyciele języków obcych w dobie przemian, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Al-Khamisy D., Gosak U, 2010. Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa.
M. Dakowska, 2008. Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych. Warszawa: PWN.
W. Pfeiffer, 2001. Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznań: Wagros.
Podstawa Programowa z komentarzami. Tom 3 (http://www.lingwistyka.edu.pl/upload/materialy/167_podstawa_programowa_z_komentarzem_tom_3.pdf), SzP 2017: http://new.ore.edu.pl/index.php/ppko/; SzP 2017, język nowożytny: http://new.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/jezyk-obcy-nowozytny.-pp-z-komentarzem.-szkola-podstawowa-1.pdf, szkoła ponadpodstawowa (projekt): https://men.gov.pl/wp-content/uploads/2017/04/jezyk-obcy-nowozytny-liceum-ogolnoksztalcace-i-technikum.pdf; https://men.gov.pl/ministerstwo/informacje/projekt-podstawy-programowej-dla-szkol-ponadpodstawowych-zaczynamy-prekonsultacje.html
Czasopisma posiadające wersje papierowe i online: Studia Rossica Posnaniensia; Przegląd Rusycystyczny; Linguodidactica; Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Seria Filologiczna. Glottodydaktyka
Jurek A., 2004. Trudności w nauce języków obcych uczniów z dysleksją rozwojową, [w:] Dysleksja w kontekście nauczania języków obcych. Red. M. Bogdanowicz, M. Smoleń. Gdańsk.
Werbińska D., 2004. Nauczanie języka obcego dzieci z zespołem ADHA, JOwS 6/2004.
Różańska A. M., 2006. Techniki polisensoryczne w nauczaniu języka obcego uczniów z dysleksją rozwojową na szczeblu gimnazjalnym. JOwS 5/2006, s. 53-62.
Eby J.W., Smutny, J.F. (1998). Jak kształcić uzdolnienia dzieci i młodzieży. Warszawa: WSiP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: