Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych 340-ON2-2PSR
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika
Rok/ semestr: II st II rok/ 4 semestr
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 10 godz.
Bilans nakładu pracy studenta:
Rodzaj aktywności - Liczba godzin:
- Udział w ćwiczeniach 10h
- Przygotowanie do ćwiczeń 10h
- Przygotowanie zadań projektowych – 8h
- Udział w konsultacjach związanych z zajęciami 2h
Razem:
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 12 pkt ECTS
- o charakterze praktycznym 18 pkt ECTS
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
•Student rozpoznaje złożone zjawiska i procesy związane z uczeniem się
i nauczaniem języków, teorie wyjaśniające zależności między
nimi oraz współczesne trendy w teoriach o uczeniu
i nabywaniu języka KA7_WG2,
•Student zna zaawansowaną terminologię oraz rozbudowany aparat
metodologii badań z zakresu teorii uczenia się i
nauczania języków KA7_WG5,
•Student umie formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe
problemy, innowacyjnie dobierając odpowiednie
metody i narzędzia z wykorzystaniem wiedzy z zakresu
nauki o uczeniu się i nauczaniu językówKA7_UW2,
• Student potrafi dobierać oraz stosować właściwe metody i narzędzia, w
tym zaawansowane techniki informacyjnokomunikacyjne (ICT) KA7_UW5,
• Student właściwie dobiera źródła oraz informacje z nich
pochodzące w obszarze językoznawstwa oraz
dokonuje oceny, krytycznej analizy i syntezy tych
informacji KA6_UW6?
• Student komunikuje się ze zróżnicowanymi kręgami
odbiorców używając specjalistycznej terminologii z
zakresu wiedzy nabywaniu i nauczaniu języków z
uwzględnieniem elementów społeczno-kulturowych KA7_UK2,
• Student umie prowadzić w debatę w języku obcym, przedstawiać i
oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o
nich KA7_UK4,
• Student samodzielnie planuje i realizuje własne uczenie się
przez całe życie i ukierunkowuje innych w tym
zakresie KA7_UU1,
• Student jest gotów do pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz
współpracy z nauczycielami, pedagogami,
specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i
innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej KA7_KK2,
• Student posługuje się uniwersalnymi zasadami i normami
etycznymi w działalności zawodowej, kierując się
szacunkiem dla każdego człowieka KA7_KR1, •
•Student potrafi budować relacji opartej na wzajemnym zaufaniu
między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i
kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami ucznia,
oraz włączania ich w działania sprzyjające
efektywności edukacyjnej KA7_KR2
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia ćwiczeń:
• zajęcia prowadzone są w językach polskim/rosyjskim
• obecność na zajęciach (dopuszczalna nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach – 2 godz., pozostałe nieobecności należy zaliczyć podczas konsultacji, przy czym nie więcej niż 50% liczby godz. przewidzianych na realizację ćwiczeń)
• ćwiczenia praktyczne, prezentacje
• przygotowanie zadania projektowego na określony temat i jego omówienie (języki polski oraz rosyjski)
Skala ocen:
91% -100% bdb
81% - 90% db+
71% - 80% db
61% - 70 % dst+
51% - 60% dst
50 % - ndst
• aktywność na zajęciach
Do zaliczenia ćwiczeń wymagane jest uzyskanie przez studenta 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia w trakcie realizacji przedmiotu.
Student podpisuje się w protokole potwierdzając znajomość uzyskanej oceny z ćwiczeń.
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych T. 1 / pod red. nauk. Anny Guzy i Danuty Krzyżyk, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, 2012
2.Chrzanowska I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”
3.Chrzanowska I., Szumski G. (red.) (2019)., Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Warszawa: Wydawnictwo FRSE.
4.Czerwińska K., (2016). Funkcjonowanie osoby stopniowo tracącej wzrok w przestrzeni edukacyjno-rehabilitacyjnej, Forum Pedagogiczne, 1, s. 167-180.
5.Kosakowski Cz., Krause A., Żyta A. (red.) (2007). Osoba z niepełnosprawnością w systemie rehabilitacji, edukacji i wsparcia społecznego. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej 6, Wyd. UW-M, Olsztyn.
Literatura dodatkowa:
1.Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna. Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Przewodnik. MEN, Warszawa 2010.
2. https://sites.google.com/site/programgimnazjum/nakladka-na-program-dla-uczniow?authuser=0
3. https://sites.google.com/site/programgimnazjum/nakladka-na-program-dla-uczniow-zdolnych?authuser=0
4. https://sites.google.com/site/programdlalo/nakladka-dla-uczniow-zdolnych?authuser=0
5. https://sites.google.com/site/programdlalo/nakladka-dla-uczniow-ze-spe?authuser=0
6. https://www.ore.edu.pl/2017/11/specjalne-potrzeby-edukacyjne-materialy-do-pobrania/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: