Edytorstwo a ikonografia 340-PS1-3ETI
1. Profil studiów: Ogólnoakademicki.
2. Forma studiów: Stacjonarne.
3.Poziom kształceni: studia pierwszego stopnia.
4. Rok III, semestr 6.
5. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo.
6. Rodzaj przedmiotu: specjalność edytorska (moduł 28).
7. Wymagania wstępne: brak
8. Liczba godzin: 15 h
10. Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja.
11. Zaliczenie zajęć: ustne, ocena wystawiana jest głównie na postawie aktywności i prezentacji o tematyce uzgodnionej wcześniej z prowadzącym.
12. Punkty ECTS: 1
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w zajęciach: 15 h (w tym zaliczenie ustne lub – zwłaszcza w wypadku nauczania w trybie zdalnym – dokumentacja aktywności w formie pisemnej).
Przygotowanie do zajęć: 15 h
Razem: 30 h.
Wskaźniki ilościowe:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów: 30 h - 1 punkt ECTS; o charakterze praktycznym:30 h - 1 punkt ECTS.
W cyklu 2022:
1. Profil studiów: Ogólnoakademicki. |
W cyklu 2023:
1. Profil studiów: Ogólnoakademicki. |
W cyklu 2024:
1. Profil studiów: Ogólnoakademicki. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
W cyklu 2024: zdalnie w sali | W cyklu 2022: w sali zdalnie | W cyklu 2023: w sali zdalnie |
Efekty kształcenia
WIEDZA
Absolwent:
- definiuje podstawowe pojęcia z zakresu historii i teorii literatury oraz historii, teorii języka i teorii kultury (potrafi zdefiniować pojęcia z zakresu technik artystycznych, technik kopiowania obrazu, technik ilustracyjnych w starych drukach, odróżnia gatunki stymulowane przez kod obrazkowy)
– FP1_W03 – H1A_W03
- ma wiedzę o procesie historycznoliterackim, zna głównych twórców, tematy oraz prądy literatury polskiej (w tym najnowszej) oraz wybrane zagadnienia literatury powszechnej (ma uporządkowaną i rozszerzoną wiedzę na temat sztuki książki, wymienia nazwiska najważniejszych twórców ilustracji książkowej, etapy rozwoju technik artystycznych i ich związek z historią sztuki z jednej strony, a historią literatury z drugiej)
– FP1_W05 – H1A_W04
UMIEJĘTNOŚCI
Absolwent:
- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł (poza klasycznymi zasobami bibliotecznymi korzysta z rozmaitych źródeł internetowych, zwłaszcza bibliotek cyfrowych i portali specjalistycznych)
– FP1_U03 – H1A_U01
- analizuje tekst artystyczny na płaszczyźnie historycznoliterackiej, stylistycznej, gatunkowej, kompozycyjnej, językowej i kulturowej (określa związki zachodzące między ilustracją a tekstem użytkowym i literackim, wyjaśnia rolę i przemiany ilustracji w książkach dla młodego czytelnika na tle procesu historycznoliterackiego, analizuje przykłady książki ilustrowanej i artystycznej we właściwym kontekście historyczno-literackim i historyczno-kulturowym)
– FP1_U02 – H1A_U02
- planuje i konstruuje dłuższe wypowiedzi sproblematyzowane interpretacyjnie (odnosi się, używając języka dyscypliny, do istniejących opracowań i na ich podstawie, patrząc na nie jednak krytycznie, przedstawia własną interpretację danego tekstu na forum grupy)
– FP1_U04 – H1A_U03
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Absolwent:
- potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (udziela krytycznego feedbacku pozostałym słuchaczkom i słuchaczom podczas zajęć z prezentacjami studenckimi, przygotowuje z innymi słuchaczami krótkie prezentacje ustne na wybrany temat)
– FP1_K02 – H1A_K02
- potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania (przygotowuje własną rozbudowaną prezentację multimedialną lub inną, korzystając z istniejących opracowań oraz na podstawie własnych kwerend, ustala kolejność działań, modyfikuje kolejne punkty w zależności od dostępności materiału, jego trudności i harmonogramu pracy)
– FP1_K03 – H1A_K03
Kryteria oceniania
Zaliczenie ustne, ocena wystawiana jest na postawie przygotowania do zajęćń regularnej aktywności i prezentacji o tematyce uzgodnionej wcześniej z prowadzącym.
Dopuszczalna jest nieusprawiedliwiona niebecność na 2 godzinach zajęć (1 spotkanie w semestrze). Powody więcej liczby nieobecności należy usokumentować (zwolnienie lekarskie itp.), a opanowanie materiału wykazać podczas konsultacji po uzgodnieniu z prowadzącym.
Literatura
E. Ilska, Prawne aspekty udostępniania zbiorów graficznych do reprodukcji, Bibliotekoznawstwo 28 (2009), dostępny online: http://bibl.wuwr.pl/download.php?id=3980c2681f0a914a0d279b8771711345e45d39b0.
D. Kamisińska, Dzieło książki, Bibliotheca Nostra. Śląski Kwartalnik Naukowy 2011, nr 4, cały numer dostępny online: https://www.sbc.org.pl/dlibra/publication/50638/edition/47147.
O miejsce książki w historii sztuki, red. A. Gronek, Kraków 2014.
T. Rus, Książka jako bohater dzieł malarstwa i literatury, Bibliotheca Nostra. Śląski Kwartalnik Naukowy 2011, nr 4, cały numer dostępny online: https://www.sbc.org.pl/dlibra/publication/50638/edition/47147.
N. i T. Souter, Ilustracje. Przewodnik, Warszawa 2012.
Studia de Arte et Educatione numer VI (2011): Wokół słowa, obrazu i edukacji – cały numer dostępny online: http://www.wydzialsztuki.up.krakow.pl/wp-content/uploads/2015/09/sztuka-Folia-100.pdf.
J. Werner, Podstawy technologii malarstwa i grafiki, Warszawa−Kraków 1985.
J. Wiercińska, Sztuka i książka, Warszawa 1986.
A. Wincencjusz-Patyna, Między słowem a obrazem – kiedy rysunek staje się ilustracją, dostępny w Internecie: http://www.asp.wroc.pl/?module=StaticContent&controller=Main&id=1160&__seoName=Dyskurs+16.
A. Wincencjusz-Patyna, U źródeł światowych sukcesów. Polskiej Szkoły Ilustracji, dostępny w Internecie http://www.historiasztuki.uni.wroc.pl/quart/quart_new/archiwum/2009/11/quart11_Wincencjusz.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: