Literatura dziecięca i młodzieżowa 340-RS1-3LDM
Zakres tematyczny zajęć:
1. Specyfika literatury dziecięcej i młodzieżowej.
2. Literatura dziecięca a folklor rosyjski.
3. Rosyjska literatura dziecięca i młodzieżowa XVII – XVIII w. Rola S. Połockiego i K. Istomina. T. Prokopowicz, A. T. Bołotow, Katarzyna II, N. I. Nowikow.
4. Rosyjska literatura dziecięca i młodzieżowa I poł. XIX w. A. Puszkin. P. Jerszow. Fantastyka w twórczości A. Pogorielskiego. Nowatorstwo N. Niekrasowa.
5. Rosyjska literatura dziecięca i młodzieżowa II poł. XIX w. Miejsce L. Tołstoja w literaturze dziecięcej i młodzieżowej.
6. Temat dziecka w twórczości A. Czechowa.
7. Rola M. Gorkiego w literaturze dziecięcej i młodzieżowej.
8. Twórczość S. Marszaka, S. Michałkowa i K. Czukowskiego.
9. Literatura popularno-naukowa – M. Pryszwin, B. Żitkow.
10. Twórczość W. Wołkowa.
11. Twórczość N. Nosowa.
12. Twórczość innego wybranego pisarza XX w., np. M. Priszwina, W. Bianki, A. Gajdara, W. Katajewa, A. Aleksina, A. Rybakowa, R. Pogodina, W. Żeleznikowa i in.
13. Współczesna literatura dziecięca i młodzieżowa. T. Sobakin, A. Usacziew, M. Moskwina i in.
W cyklu 2022:
Zakres tematyczny zajęć: |
W cyklu 2023:
Zakres tematyczny zajęć: |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Ogólnie: w sali | W cyklu 2022: mieszany: w sali i zdalnie | W cyklu 2023: mieszany: w sali i zdalnie |
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia
1. Student ma podstawową wiedzę z historii rosyjskiej literatury dziecięcej i młodzieżowej. K_W01
2. Umie analizować i interpretować wybrane teksty, należące do rosyjskiej literatury dziecięcej i młodzieżowej. K_W02, K_U01
3. Rozpoznaje i wymienia najwybitniejszych przedstawicieli literatury dziecięcej i młodzieżowej XIX i XX wiek. K_W04, K_U04
4. Identyfikuje różne rodzaje i gatunki literackie reprezentatywne dla literatury dziecięcej i młodzieżowej. K_U05
5. Potrafi współdziałać i pracować w grupie. K_K02
6. Rozumie potrzebę czytania literatury pięknej przez całe życie, poczynając od wieku dziecięcego. K_K01, K_K03
Kryteria oceniania
Metody: dyskusja, referat, prezentacja, konsultacje
Zaliczenie na ocenę na podstawie aktywności na zajęciach.
Literatura
Proponowana literatura:
1. Детская литература, сост. Е. Е. Зубарева, З. П. Пахомова, Москва 1976.
2. Детская литература (Втораяч половина ХIX и начало ХХ вв.). Хрестоматия для педагогических институтов, сост. А. И. Борщевская, И. И. Халтурин, Н. С. Шер, Москва 1954.
3. Детская литература. Хрестоматия, сост. Я. А. Чернявская, Г. В. Регушевская, Москва 1980.
4. Ryter Z., Literatura dziecięca i młodzieżowa. Antologia, Białystok 1995.
5. Сетин Ф. И., История русской детской литературы, Москва 1990.
6. Советская детская литература. Учеб. Пособие, под ред. В. Д. Разовой, Москва 1978.
7. Хрестоматия по детской литературе, сост. М. К. Боголюбская, А. Л. Табенкина, Москва 1975.
W cyklu 2022:
Proponowana literatura: |
W cyklu 2023:
Proponowana literatura: |
Uwagi
W cyklu 2022:
Zajęcia odbywają się w sali, ale w zależności od potrzeby epidemiologicznej w kraju mogą być prowadzone zdalnie na platformie Eduportal. |
W cyklu 2023:
Zajęcia odbywają się w sali, ale w zależności od potrzeby epidemiologicznej w kraju mogą być prowadzone zdalnie na platformie Eduportal. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: