Biblioteki cyfrowe i repozytoria 340-SPI-1BCR
Studia Podyplomowe Animacji Czytelnictwa, Informacji Naukowej i Bibliotekarstwa; profil ogólnoakademicki, przedmiot obowiązkowy, I semestr, 10 godz. ćwiczeń; 1 ECTS; bilans nakładu pracy:
10 godz. uczestniczenie w ćwiczeniach. 15 godz. przygotowanie do zajęć i zaliczenia
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy słuchacza związany z zajęciami (Liczba godzin Punkty ECTS)
Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 10 godz. 0,5
Niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 15 godz. 0,5
O charakterze praktycznym 10 godz. 0,5
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Słuchacz:
Wymienia i charakteryzuje najważniejsze biblioteki cyfrowe i repozytoria w kraju i na świecie, określa różnice w tworzeniu i funkcjonowaniu bibliotek cyfrowych i repozytoriów, zna podstawowe zagadnienia z zakresu digitalizacji zbiorów.
Umiejętności
Ma umiejętność swobodnego poruszania się w sieciowych zasobach wiedzy i informacji.
Potrafi wyszukiwać, gromadzić, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację zawartą w źródłach drukowanych i elektronicznych, wykorzystując zróżnicowane narzędzia i strategie wyszukiwawcze.
Kompetencje społeczne
Wykazuje gotowość do ciągłego doskonalenia swoich umiejętności i rozwijania wiedzy oraz dostosowywania kompetencji do wymagań dynamicznie zmieniającego się środowiska pracy bibliotekarza, animatora czytelnictwa.
Odniesienie do Efektów SPACINIB:
SP7_WG01, SP7_WG03, SP7_UW04, SP7_UU01, SP7_KR01
Sposoby weryfikacji:
Ocena zadań wykonywanych w trakcie zajęć
Kryteria oceniania
Ocenianie ciągłe; ocena zadań wykonywanych w trakcie zajęć. Zaliczenie na ocenę
Literatura
Biblioteki cyfrowe, praca zbiorowa pod red. Małgorzaty Janiak, Moniki Krakowskiej i Marii Próchnickiej, Warszawa 2012.
Biblioteki cyfrowe. Projekty, realizacje, technologie, praca zbiorowa pod red. Jadwigi Woźniak-Kasperek i Jerzego Franke, Warszawa 2007.
Cyfrowy świat dokumentu. Wydawnictwa, biblioteki, muzea, archiwa, praca zbiorowa pod red. Henryka Hollendra. Warszawa 2011.
Karwasińska Emilia, Rychlik Małgorzata, Modele i etapy tworzenia repozytorium instytucjonalnego na podstawie badań własnych i doświadczeń zagranicznych, w: Informacja dla nauki a świat zasobów cyfrowych, pod red. Haliny Ganińskiej, Poznań 2008, s. 10-20.
Szczepańska Barbara, Otoczenie prawne biblioteki cyfrowej. w: Nowe technologie w bibliotekach publicznych, pod red. Elżbiety Górskiej, Warszawa 2009, s. 173-182.
Woźniak Barbara, Repozytorium instytucjonalne uczelni wyższych jako forma promocji nauki, w: Biblioteka, książka, informacja i internet 2010, praca zbiorowa pod red. Zbigniewa Osińskiego, Lublin 2010, s. 64-76.
Woźniak-Kasperek Jadwiga: eContent czyli o organizacji informacji i wyszukiwaniu w bibliotece cyfrowej, „Zagadnienia informacji naukowej” 2008, nr 2, s. 50-58.
Lis Remigiusz, Digitalizacja zbiorów bibliotecznych, w: Bibliotekoznawstwo. Nauka – dydaktyka – praktyka, pod red. A. Tokarskiej, Warszawa 2013, s. 155-171.
Lis Remigiusz, Biblioteki cyfrowe, w: Bibliotekoznawstwo. Nauka – dydaktyka – praktyka, pod red. A. Tokarskiej, Warszawa 2013, s. 172-187.
Trembowiecki Aleksander: Digitalizacja zbiorów bibliotecznych. Teoria i praktyka, Warszawa 2006.
Trembowiecki Aleksander, Digitalizacja dla początkujących, Warszawa 2014.
Digitalizacja piśmiennictwa, oprac. Paradowski Dariusz, Warszawa 2010.
Katalogi dobrych praktyk digitalizacji obiektów:
- bibliotecznych:
http://nimoz.pl/upload/Programy_ministra/OCDK/Katalogi_zalecenia_2015/katalog-dobrych-praktyk-digitalizacji-obiektow-bibliotecznych.pdf
- archiwalnych:
http://www.nina.gov.pl/media/43762/katalog-praktyk-i-standard%C3%B3w-digitalizacji-materia%C5%82%C3%B3w-archiwalnych.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: