Historia książki i bibliotek 340-SPI-1HKB
Studia Podyplomowe Animacji Czytelnictwa, Informacji Naukowej i Bibliotekarstwa; profil ogólnoakademicki, przedmiot obowiązkowy, I semestr, 15 godz. wykładu; 1 ECTS;
bilans nakładu pracy:
Udział w zajęciach – 15 godz.
Przygotowanie do zajęć – 15 godz
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy słuchacza związany z zajęciami Liczba godzin Punkty ECTS
Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 15 g. 1 ects
Niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 15 g. 1 ects
O charakterze praktycznym 0
W cyklu 2022:
Studia Podyplomowe Animacji Czytelnictwa, Informacji Naukowej i Bibliotekarstwa; profil ogólnouniwersytecki, przedmiot obowiązkowy, I semestr, 15 godz. wykładu; 2 ECTS; bilans nakładu pracy: Udział w zajęciach – 15 godz. Przygotowanie do zajęć – 15 godz Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy słuchacza związany z zajęciami Liczba godzin Punkty ECTS Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 15 g. 1 ects Niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 15 g. 1 ects O charakterze praktycznym 0 |
W cyklu 2023:
Studia Podyplomowe Animacji Czytelnictwa, Informacji Naukowej i Bibliotekarstwa; profil ogólnouniwersytecki, przedmiot obowiązkowy, I semestr, 15 godz. wykładu; 2 ECTS; bilans nakładu pracy: Udział w zajęciach – 15 godz. Przygotowanie do zajęć – 15 godz Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy słuchacza związany z zajęciami Liczba godzin Punkty ECTS Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 15 g. 1 ects Niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 15 g. 1 ects O charakterze praktycznym 0 |
W cyklu 2024:
Studia Podyplomowe Animacji Czytelnictwa, Informacji Naukowej i Bibliotekarstwa; profil ogólnouniwersytecki, przedmiot obowiązkowy, I semestr, 15 godz. wykładu; 2 ECTS; bilans nakładu pracy: Udział w zajęciach – 15 godz. Przygotowanie do zajęć – 15 godz Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy słuchacza związany z zajęciami Liczba godzin Punkty ECTS Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 15 g. 1 ects Niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 15 g. 1 ects O charakterze praktycznym 0 |
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Słuchacz zdobywa ogólną wiedzę historyczną z rozwoju, historii książki i bibliotek
Umiejętności
Słuchacz potrafi rozpoznać i scharakteryzować różne typy dokumentów; zna ewolucję książki
Potrafi wskazać najważniejsze etapy w rozwoju bibliotek na świecie i w Polsce
Kompetencje społeczne
Docenia rolę książki i biblioteki w kulturze
Weryfikacja efektów: zaliczenie ustne na ocenę
Odniesienie do efektów SPACINiB:
SP7_WG01, SP7_WG02, SP7_UU01, SP7_KK02
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach (dopuszczalna jest 1 nieobecność); brany jest też pod uwagę głos w dyskusji podczas wykładu zawierającego elementy konwersatoryjne.
Zaliczenie bez oceny.
Literatura
Bieńkowska B., Książka na przestrzeni dziejów. Warszawa 2005
Dahl S., Dzieje książki. Wrocław 1965
Eco U., O bibliotece, Wrocław 1990
Gaca-Dąbrowska Z., Bibliotekarstwo II Rzeczypospolitej, Warszawa 2007 (rozdz. I-II)
Głombiowski K., Szwejkowska H., Książka rękopiśmienna i biblioteka w starożytności i średniowieczu, wyd. 3, Warszawa 1983
Houston K., Książka. Najpotężniejszy przedmiot naszych czasów, Warszawa 2015
Kraśko N., Instytucje wydawnicze w II Rzeczypospolitej, Warszawa 2000
Maleczyńska K., Zarys historii bibliotek XV - XVII wiek, Wrocław 1976
Migoń K., Biblioteki narodowe - idee i realizacje „Rocznik Biblioteki Narodowej” 1991-1992 (R. 27-28),
Pietrzkiewicz D., Ciekawe przypadki z życia książki…., Warszawa 2015
Szwejkowska H., Wybrane zagadnienia z dziejów książki XIX i XX wieku, Warszawa 1981
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: