Techniki komunikacyjne w bibliotece 340-SPI-2TKB
Studia Podyplomowe Animacji Czytelnictwa, Informacji Naukowej i Bibliotekarstwa
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: niestacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Przedmiot obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk humanistycznych; dyscyplina - językoznawstwo
Rok studiów/semestr: I rok, II semestr
Wymagania wstępne:
Student przystępujący do zajęć powinien posiadać poszerzoną wiedzę z kultury języka polskiego, mieć podstawową wiedzę z gramatyki opisowej języka polskiego, odznaczać się umiejętnością oceny poprawności komunikatów językowych oraz świadomością zróżnicowania języka polskiego
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 10 godzin - ćwiczenia
Metody dydaktyczne: aktywizujące (ćwiczenia praktyczne z tekstem oraz dyskusja) i podające w postaci prezentacji multimedialnych
Punkty ECTS: 2
Bilans nakładu pracy studenta: udział w ćwiczeniach - 20 h (= 0,5 ECTS); przygotowanie do zajęć - 25 h+udział w konsultacjach - 15 h = 40 h (= 1,5 pkt ECTS)
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy słuchacza związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 10 h (=0,5 pkt ECTS);
niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 30 h (= 1,5 pkt ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Słuchacz opisuje modele komunikacji oraz charakteryzuje współczesne techniki komunikacyjne w bibliotekach w odniesieniu do wymagań świata wydawniczego i cyfrowego
Umiejętności
Słuchacz stosuje wiedzę o zasadach komunikacji, technikach komunikacyjnych w kontaktach z przełożonymi, współpracownikami i użytkownikami bibliotek różnego typu.
Słuchacz potrafi tworzyć odpowiednie komunikaty, analizować i oceniać przydatność różnych technik komunikacyjnych także w zakresie nowych mediów.
Kompetencje społeczne
Słuchacz wykazuje się dbałością o etyczne walory komunikacji, otwartością na potrzeby użytkowników bibliotek i kreatywnością w budowaniu z nimi różnego typu komunikacyjnych relacji i negocjacji
Odniesienie do Efektów SPACINiB:
SP7_WG02, SP7_UK01, SP7_KK01, SP7_KO01, SP7_KR01
Sposoby weryfikacji Efektów: ocena aktywności na zajęciach, zaliczenie ustne na ocenę
Kryteria oceniania
Metody: podające głównie w postaci prezentacji multimedialnych oraz aktywizujące, tzn. ćwiczenia praktyczne oraz ćwiczenia przed grupą.
Forma zaliczenia:
zaliczenie na ocenę, którego podstawą jest obecność (1 nieobecność jest dopuszczalna) oraz aktywność na zajęciach.
Literatura
Kisilowska M., Przastek-Samokowa M., Potrzeby i kompetencja językowa klientów bibliotek. http://ebib.oss.wroc.pl/matkonf/torun/kisilowska.php Kisilowska M, Pracownik? Klient? Człowiek? Bibliotekarz w procesach komunikacji wewnętrznej,
http://e-pedagogiczna.edu.pl/upload/file/referaty/ped4.pdf
D. Hymes, Socjolingwistyka i etnografia mówienia, tłum. K. Biskupski, [w:] M. Głowiński (red.), Język i społeczeństwo, Warszawa 1980.
Austin J., How to Do Things with Words, [w:] Mówienie i poznanie. Rozprawy i wykłady filologiczne, przeł. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1993.
Wierzbicka A., Język-umysł-kultura. Wybór prac, (red.) J. Bartmiński, Warszawa 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: