Zbiory biblioteczne i budowa kolekcji 340-SPI-2ZBK
Studia Podyplomowe Animacji Czytelnictwa, Informacji Naukowej i Bibliotekarstwa; profil ogólnoakademicki, przedmiot obowiązkowy, drugi semestr, 10 godz. ćwiczeń, 1 ECTS; bilans nakładu pracy:
Udział w zajęciach – 10 godz.
Przygotowanie do zajęć – 10 godz.
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy słuchacza związany z zajęciami (Liczba godzin Punkty ECTS)
Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 10 h 0,5 ects
Niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 10 h 0,5 ects
O charakterze praktycznym 10 h 0,5 ects
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
-słuchacz ma podstawową wiedzę z zakresu: bibliologii, bibliotekarstwa (zna rodzaje zbiorów bibliotecznych, techniki ich gromadzenia, selekcji, ewidencji i ochrony)
-wymienia i charakteryzuje usługi biblioteczne i informacyjne, wskazuje przydatność różnych procedur i technik w organizacji zbiorów bibliotecznych
-zna i rozumie rolę i zadania bibliotekarza we współczesnej bibliotece
Umiejętności:
- potrafi gromadzić zbiory zgodnie z profilem danej biblioteki, ale również oczekiwaniami jej użytkowników, selekcjonować, prowadzić ewidencję zbiorów bibliotecznych,
- potrafi wyszukiwać, gromadzić, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację zawartą w źródłach drukowanych i elektronicznych
Kompetencje społeczne:
- ma postawę aktywną, kreatywną na rzecz kształtowania, dbałości o zbiory biblioteczne rozumiane jako dobro kultury narodowej oraz odznacza się wrażliwością na potrzeby ich użytkowników
- wykazuje gotowość do ciągłego doskonalenia swoich umiejętności
- ma świadomość interdyscyplinarności studiowanej dziedziny
Odniesienie do Efektów SPACINiB:
SP7_WG01, SP7_WG03, SP7_WG06, SP7_UU01, SP7_KR01
Sposoby weryfikacji efektów: zaliczenie na ocenę.
Odniesienie do efektów spacinib: SP7_WG01, SP7_WG03, SP7_WG06, SP7_UU01, SP7_KR01
Kryteria oceniania
Metoda heurezy. Zaliczenie na ocenę na podstawie: obecności (każda nieobecność do zaliczenia w formie ustnej), aktywności na zajęciach oraz przygotowania referatu (dla chętnych).
Literatura
Literatura podstawowa:
Ratajewski J., Wprowadzenie do bibliotekoznawstwa, czyli Wiedza o bibliotece w różnych dawkach, Warszawa 2002.
Bibliotekarstwo, pod red. Z. Żmigrodzkiego, Warszawa 1998.
Działalność bibliotek publicznych. Wytyczne IFLA/UNESCO, oprac. pod przewodnictwem P. Gilla. Warszawa 2002.
Biblioteki szkolne. Wytyczne IFLA/UNESCO, oprac. T. P. Saetre, G. Willars, Warszawa 2003.
Polska Norma PN-92/N-01227 Bibliotekarstwo i bibliografia. Typologia dokumentów. Terminologia.
Biliński L., Selekcja materiałów bibliotecznych, Warszawa 2007.
Ewidencja materiałów bibliotecznych: prawne regulacje, oprac. L. Biliński, Warszawa 1999.
Grygorowski D., Dokumenty nieksiążkowe w bibliotece, Warszawa 2001.
Strategie gromadzenia zbiorów w bibliotekach polskich: materiały z IV ogólnopolskiej konferencji naukowej: Pobierowo, 15-17 września 2011, pod red. U. Ganakowskiej, M. Różyckiej, Szczecin 2012.
Zbiory i zasoby informacyjne bibliotek publicznych. Materiały z konferencji naukowej Opole, 23-24.09.2008 r., red. K. Wolff, Warszawa 2009.
Zysk B., Ochrona zbiorów bibliotecznych przed zniszczeniem, t. 1, Katowice 1991.
Digitalizacja piśmiennictwa, oprac. i red. D. Paradowski, Warszawa 2010.
Literatura uzupełniająca:
Podręczny słownik bibliotekarza, oprac. G. Czapnik, Z. Gruszka, Warszawa 2011.
Biblioteki Publiczne w Liczbach, Warszawa 2011 (oraz bieżące roczniki).
Staniów B., Biblioteka szkolna dzisiaj, Warszawa 2012.
Biblioteki akademickie w środowisku naukowym, we wspólnocie uniwersyteckiej, we wspólnocie lokalnej, red. W. Juszczak, Toruń 2016.
Stan zachowania polskich zbiorów bibliotecznych i archiwalnych z XIX i XX wieku, pod red. B. Drewniewskiej-Idziak, Warszawa 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: