Profilaktyka i terapia w dysleksji z elementami glottodydaktyki 340-SPL-2PTE
Profil studiów:
Forma studiów: podyplomowe
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina naukowa: językoznawstwo; dziedzina nauk społecznych, dyscypliny naukowe: pedagogika, psychologia; dziedzina nauk medycznych i nauk o zdrowiu, dyscyplina naukowa: nauki medyczne
Rok studiów/semestr: II rok/semestr zimowy i letni
Wymagania wstępne: brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 18 godz. ćwiczeń
Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja, ćwiczenia praktyczne
Punkty ECTS: 2
Bilans nakładu pracy studenta:
uczestnictwo w ćwiczeniach (18 godz.) – 1 ECTS
ŁĄCZNIE: 18 godz.
Wskaźniki ilościowe:
nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (18 godz.; 2 ECTS) i zajęciami o charakterze praktycznym (18 godz.; 2 ECTS)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka:
- zna i rozumie specyfikę trudności w nauce czytania i pisania, a także metody pracy z uczniami mającymi problemy dyslektyczne, dysgraficzne i dysortograficzne;
- potrafi wykorzystywać w profilaktyce, diagnozie i terapii specyficznych trudności w nauce czytania i pisania wiedzę teoretyczną z zakresu językoznawstwa, medycyny, psychologii i pedagogiki;
- ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania oceny własnych kompetencji zawodowych i doskonalenia umiejętności profilaktycznych, diagnostycznych i terapeutycznych z zakresu logopedii, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, a także zasięgania opinii ekspertów z zakresu logopedii, medycyny, psychologii, pedagogiki, językoznawstwa; umie określić, kiedy skierować pacjenta do odpowiednich specjalistów i czyni to w miarę potrzeby.
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie.
Kryteria oceny: obecności, aktywności na zajęciach.
Dopuszczalne są 2 nieobecności.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Markowski Bogdanowicz M., Adryjanek A., Uczeń z dysleksją w szkole, Gdynia 2004.
2. Bogdanowicz M., Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu, w: Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki pod red. G. Jastrzębowskiej i T. Gałkowskiego, Opole 2003.
3. Jędrzejowska E., Jurek A., Diagnoza i terapia dysleksji rozwojowej, w: Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki pod red. G. Jastrzębowskiej i T. Gałkowskiego, Opole 2003.
4. Reid G., Wearmouth J., Dysleksja. Teoria i praktyka, Gdańsk 2008.
5. Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji, dysortografii i dysgrafii. Skala Ryzyka Dysleksji wraz z normami, Gdańsk 2002.
6. Grabałowska K., Jastrząb J., Mickiewicz J., Wojak M., Ćwiczenia wczytaniu i pisaniu. Poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych, Toruń 1996.
7. Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Warszawa 1999.
Literatura uzupełniająca:
1. Grabowska A., Rymarczyk K., (red.), Dysleksja. Od badań mózgu do praktyki, Warszawa 2004.
2. Gindrich P.A., Funkcjonowanie psychospołeczne uczniów dyslektycznych, Lublin 2002.
W cyklu 2022:
|
W cyklu 2023:
|
W cyklu 2024:
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: