Seminarium 340-SPL-2SEM
Profil studiów:
Forma studiów: podyplomowe
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina naukowa: językoznawstwo; dziedzina nauk społecznych, dyscypliny naukowe: pedagogika, psychologia; dziedzina nauk medycznych i nauk o zdrowiu, dyscyplina naukowa: nauki medyczne
Rok studiów/semestr: II rok/semestr zimowy i letni
Wymagania wstępne: posiadanie wiedzy z zakresu studiowanej specjalności
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 40 godz.
Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja, ćwiczenia praktyczne
Punkty ECTS: 8
Bilans nakładu pracy studenta:
uczestnictwo w seminarium (40 godz.) – 8 ECTS
praca samodzielna (100 godz.)
ŁĄCZNIE: 140 godz.
Wskaźniki ilościowe:
nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (40 godz.; 2 ECTS) praca samodzielna (100 godz.).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
Student/ka:
- zna i rozumie w pogłębionym stopniu – znaczenie logopedii w systemie nauk; powiązania logopedii z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi, zwłaszcza z naukami językoznawczymi, pedagogicznymi i naukami o zdrowiu; wybrane fakty i zjawiska, metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu wymienionych dyscyplin naukowych – wynikających z programu kształcenia;
- zna w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową, metodologię oraz kierunki rozwoju logopedii; normy, procedury i techniki stosowane w różnych obszarach działalności logopedy, w tym z zakresu stosowania prawa w zakresie profilaktyki i terapii logopedycznej
- zna w pogłębionym stopniu terminologię używaną w logopedii, jej źródła i zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych;
- potrfi wyszukiwać, gromadzić, krytycznie analizować, oceniać, selekcjonować i twórczo użytkować informację zawartą w źródłach drukowanych i elektronicznych, wykorzystując zróżnicowane narzędzia i strategie wyszukiwawcze
- potrafi prowadzić działania z zakresu profilaktyki logopedycznej, dokonać rozpoznania logopedycznego, zaprojektować i zrealizować program terapii logopedycznej – z wykorzystaniem różnorodnych metod diagnostycznych i terapeutycznych
wać się podstawowymi programami komputerowymi w realizacji zadań zawodowych;
- potrafi formułować i analizować problemy badawcze z zakresu profilaktyki, diagnozy i terapii logopedycznej, dobierać metody i narzędzia ich rozwiązania, syntezować różne idee i punkty widzenia z wykorzystaniem wiedzy z językoznawstwa, pedagogiki, psychologii i medycyny;
- potrafi współtworzyć samodzielnie lub we współpracy z innymi specjalistami: pedagogami, psychologami, lekarzami plan terapii logopedycznej i koordynować jego realizację; wyjaśnić opiekunom osób, z którymi pracuje, konieczność zaangażowania się w ćwiczenia i umiejętnie pokierować ich działaniem;
- potrafi samodzielnie dzielnie planować ścieżkę uczenia się i zdobywać wiedzę z zakresu logopedii ogólnej i logopedii specjalistycznych oraz rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii, a także udzielać pomocy w tym zakresie innym specjalistom;
- ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania oceny własnych kompetencji zawodowych i doskonalenia umiejętności profilaktycznych, diagnostycznych i terapeutycznych z zakresu logopedii, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, a także zasięgania opinii ekspertów z zakresu logopedii, medycyny, psychologii, pedagogiki, językoznawstwa; umie określić, kiedy skierować pacjenta do odpowiednich specjalistów i czyni to w miarę potrzeby.
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie, egzamin.
Kryteria oceny: obecności, aktywności na zajęciach.
Dopuszczalne są 2 nieobecności.
Literatura
1. Logopedia: teoria zaburzeń mowy, red. S. Grabias, M. Kurkowski, Lublin 2012.
2. Logopedia: wybrane aspekty historii, teorii i praktyki, red. S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, Gdańsk 2012.
3. Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki, red. .S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, Gdańsk 2015.
4. Metody i narzędzia diagnostyczne w logopedii, red. M. Kurowska, E. Wolańska, Warszawa 2015.
5. Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki. red. S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak, Lublin 2015.
6. Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, red. G. Jastrzębowska, T. Gałkowski, Opole 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: