Historia wczesnego chrześcijaństwa 350-HS1-1HWC
Profil studiów ogólnoakademicki
Forma studiów stacjonarne
Rodzaj przedmiotu kierunkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, historia
Rok studiów/semestr I/ sem. zimowy
Kultura europejska ukształtowana została przez wiele czynników, spośród których tradycja judeo-chrześcijańska należy do najważniejszych. Wpływ chrześcijaństwa na społeczeństwo, sztukę, filozofię, kalendarz, prawo, kwestie żywieniowe, a nawet gospodarcze był na tyle duży, że brak podstawowej wiedzy o dziejach Kościoła i założeniach chrześcijaństwa skutkuje brakiem zrozumienia procesów historycznych zachodzących w Europie (i na obszarach zdominowanych w okresie nowożytnym przez Europejczyków) w I i II tysiącleciu. Warto przy zaznaczyć, że główne zasady życia eklezjalnego i podstawowe zasady wiary zostały sformułowane jeszcze w starożytności, w okresie wczesnochrześcijańskim.
Zajęcia z historii wczesnego chrześcijaństwa mają za zadanie zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą na temat kształtowania się chrześcijaństwa w okresie antycznym. W trakcie wykładów studenci powinni poznać podstawowe typy źródeł do poznania dziejów Kościoła, zrozumieć czynniki sprzyjające rozwojowi chrześcijaństwa w Cesarstwie, jak również zmieniające się przyczyny prześladowania chrześcijan w okresie od I do IV wieku, podobnie jak czynniki, które doprowadziły do tolerowania, a w końcu do uprzywilejowania Kościoła przez władców, poczynając od Konstantyna I. Studenci prześledzą proces rozwoju gmin chrześcijańskich i tworzenie się wielostopniowej hierarchii kościelnej, jak również dzieje konfliktów doktrynalnych wewnątrz Kościoła, które doprowadziły w wiekach IV-VI do ukształtowania się podstawowych zasad wiary, obowiązujących w różnych Kościołach chrześcijańskich po czasy współczesne (spory chrystologiczne, schizmy dyscyplinarne, mniejsze Kościoły heterodoksyjne). Okres późnej starożytności to także ostateczne ukształtowanie się obowiązującego również obecnie kalendarza liturgicznego Kościoła. W końcu zajęcia dotyczyć będą kwestii społecznych - roli kobiet w pierwotnym Kościele, stosunku Kościoła do niewolnictwa itp.
Wykład - 30 godz. Punkty ECTS: 5
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 62,5 godz.
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym:
62,5 godz.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
KP6_WG3 - zna podstawowe nurty filozoficzne, kulturowe, ideologie i doktryny polityczne
KP6_WG4 - wykazuje znajomość historii porównawczej
KP6_WG5 - zdaje sobie sprawę z diachronicznej struktury przeszłości
KP6_WG6 - zdaje sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji; rozumie ich przydatność w badaniach historycznych
KP6_WG8 - rozumie podstawowe pojęcia w języku starożytnym i/lub dawnym występujące w źródłach
KP6_WK1 - ma podstawową wiedzę na temat współczesnych relacji politycznych i kulturalnych
KP6_WK2 - wie o istnieniu w naukach historycznych i pokrewnych różnych punktów widzenia, determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym
KP6_WK4 - rozpoznaje relacje i zależności na poziomie podstawowym pomiędzy przeszłością a aktualnymi problemami społecznymi, gospodarczymi i politycznymi
KP6_WK5 - rozumie podstawowe mechanizmy kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne
KP6_WK6 - rozpoznaje i zna różnice w ujęciach historiograficznych w różnych okresach czasu i kontekstach
KP6_UW1 - samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego
KP6_UW2 - potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać wiedzę teoretyczną właściwą dla studiów do opisu podstawowych problemów historycznych, ekonomicznych, politycznych i kulturowych
KP6_UW3 - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł
KP6_UW4 - potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności badawcze związane z kulturowymi, prawnymi, politycznymi i ekonomicznymi uwarunkowaniami
KP6_UW8 - potrafi rozpoznać i ocenić wartość wytworów kultury oraz określić ich walory
KP6_UK6 - potrafi sporządzić wypowiedź na piśmie dotyczącą wskazanej problematyki
KP6_KK1 - ma krytyczną świadomość zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych
KP6_KK4 - jest zdolny do okazywania zrozumienia dla świata wartości i postaw ludzi w różnych okresach i kontekstach historycznych
KP6_KO2 - docenia i szanuje, jak też jest gotów promować tradycje oraz dziedzictwo historyczne i kulturowe Polski, swojego regionu i Europy
Kryteria oceniania
egzamin końcowy
Literatura
J. Daniélou, H.-I. Marrou, Historia Kościoła, tom I, Od początków do roku 600, Warszawa 1984.
J. N. D. Kelly, Początki doktryny chrześcijańskiej, Warszawa 1988.
M. Simon, Cywilizacja wczesnego chrześcijaństwa, Warszawa 1992.
E.Wipszycka, Kościół w świecie późnego antyku, Warszawa 1994.
R. Kosiński, “Religie świata rzymskiego w V stuleciu”, [w:] Świat rzymski w V wieku, praca zbiorowa pod redakcją R. Kosińskiego i K. Twardowskiej, Kraków 2010, s. 365-416.
S. Bralewski, „Kościół w świecie rzymskim w IV wieku”, [w:] Świat rzymski w IV wieku, praca zbiorowa pod redakcją P. Filipczaka i R. Kosińskiego, Kraków 2015, s. 307-353.
A. Szoka, „Poganie w świecie rzymskim w IV wieku”, [w:] Świat rzymski w IV wieku, praca zbiorowa pod redakcją P. Filipczaka i R. Kosińskiego, Kraków 2015, s. 354-387.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: