Historia ustrojów państwowych i administracji 350-HS1-2AHUA
Profil studiów - ogólnoakademicki
Forma studiów - stacjonarne 1 stopnia
Status przedmiotu - obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, historia
Rok studiów/semestr: rok II, semestr 2
Wymagania wstępne: Podstawowa, uporządkowana chronologicznie i tematycznie wiedza z zakresu historii powszechnej oraz ziem polskich w X-XX w.
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w zajęciach......................................................30X1godz.= 30 godz.
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami i egzaminem ...........30X1godz .= 30godz.
Razem…………………………………………………....................................60 godz.
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela.…45 godz. 1 pkt ECTS
o charakterze praktycznym…..................................…30 godz. 1 pkt ECTS
Łącznie 2 pkt ECTS
Zajęcia prowadzone metodą wykładu będą charakteryzowały porównawczo na przykładzie kilku wybranych państw (Francji, Anglii, Polski I Rosji) ustroje państwowe w epoce feudalnej tj. średniowieczu i czasach wczesnonowożytnych (monarchia wczesnofeudalna, monarchia stanowa, monarchia obsolutna), a także genezę i rozwój nowożytnego konstytucjonalizmu poczynając od wojny o niepodległość 13 amerykańskich kolonii, a kończąc na przemianach prawa konstytucyjnego w krajach Zachodu i w Polsce do wybuchu II wojny światowej.
W ramach charakterystyk poszczególnych ustrojów w ramach monarchii feudalnej zostanie zwrócona szczególna uwaga na zmiany charakteru władzy królewskiej, organizację i kompetencje urzędów centralnych i lokalnych, ukształtowanie parlamentów - ciał przedstawicielskich (skład, uprawnienia), sądownictwo i samorząd lokalny. Z kolei w ramach ukształtowania się konstytucjonalizmu zostanie ukazana rola i charakter konstytucji jako podstawowego dokumentu określającego zasady funkcjonowania najważniejszych organów państwowych z uwypukleniem zasady trójpodziału władzy, a także gwarancji praw obywatelskich. Szczegółowo zostanie przedstawiona treść konstytucji II RP z 1921 i 1935 r.
W cyklu 2022:
Zajęcia prowadzone metodą wykładu będą charakteryzowały porównawczo na przykładzie kilku wybranych państw (Francji, Anglii, Polski I Rosji) ustroje państwowe w epoce feudalnej tj. średniowieczu i czasach wczesnonowożytnych (monarchia wczesnofeudalna, monarchia stanowa, monarchia obsolutna), a także genezę i rozwój nowożytnego konstytucjonalizmu poczynając od wojny o niepodległość 13 amerykańskich kolonii, a kończąc na przemianach prawa konstytucyjnego w krajach Zachodu i w Polsce do wybuchu II wojny światowej. W ramach charakterystyk poszczególnych ustrojów w ramach monarchii feudalnej zostanie zwrócona szczególna uwaga na zmiany charakteru władzy królewskiej, organizację i kompetencje urzędów centralnych i lokalnych, ukształtowanie parlamentów - ciał przedstawicielskich (skład, uprawnienia), sądownictwo i samorząd lokalny. Z kolei w ramach ukształtowania się konstytucjonalizmu zostanie ukazana rola i charakter konstytucji jako podstawowego dokumentu określającego zasady funkcjonowania najważniejszych organów państwowych z uwypukleniem zasady trójpodziału władzy, a także gwarancji praw obywatelskich. Szczegółowo zostanie przedstawiona treść konstytucji II RP z 1921 i 1935 r. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Ogólnie: mieszany: w sali i zdalnie | W cyklu 2022: mieszany: w sali i zdalnie zdalnie |
Efekty kształcenia
W zakresie WIEDZY: KP6_WG1 - KP6_WG4, KP6_WK1 - KP6_WK5
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI: KP6_UW2, KP6_UW4 - KP6_UW7
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH: KP6-KK1 - KP6-KK4, KP6_KO1,
KP6_KO2
Efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych są weryfikowane dwuetapowo. Pierwszy raz, podczas zajęć w trakcie których przewidziano pewne zagadnienia do dyskusji ze słuchaczami (metoda aktywizująca), oraz drugi raz, podczas ustnego egzaminu końcowego.
Kryteria oceniania
Egzamin ustny. Student na egzaminie powinien wykazać się co najmniej podstawową wiedzą i umiejętnościami z zakresu historii ustrojów państwowych od średniowiecza po XX wiek.
Literatura
Literatura podstawowa:
1.J. Bardach, B. Leśnodorski, M. Pietrzak, Historia ustroju i prawa polskiego, Warszawa 1993 i następne wydania
2. M. Kallas, Historia ustroju Polski X-XX w., Warszawa 2008 i następne wydania
3. S. Grodziski, Porównawcza historia ustrojów państwowych, wyd. 2, Kraków 2008
4. M. Szczaniecki, Powszechna historia państwa i prawa, Warszawa 1998 i następne wydania
Literatura uzupełniająca:
1.A. Ajnenkiel, Historia sejmu polskiego, t. 2, cz. 1: W dobie rozbiorów, Warszawa 1989
2. A. Jaeschke, Metamorfozy parlamentu westminsterskiego do połowy XVIII wieku, Kraków 2013
3.W. Kriegseisen, Sejmiki Rzeczypospolitej szlacheckiej w XVII i XVIII wieku, Warszawa 1991
4.A. Mączak, Rządzący i rządzeni. Władza i społeczeństwo w Europie wczesnonowożytnej, Warszawa 1986
5.R. Pipes, Rewolucja rosyjska, Warszawa 1994
6.Konstytucje Polski. Studia monograficzne z dziejów polskiego konstytucjonalizmu, red. M. Kallas, t. I-II, Warszawa 1990
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: