Praca roczna z historii XIX w. 350-HS1-2PRDD
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne 1 stopnia
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina: nauki humanistyczne
Dyscyplina naukowa: historia
Rok studiów/semestr: rok II, semestr 4
Wymagania wstępne: Uporządkowana chronologicznie i tematycznie wiedza z zakresu historii powszechnej oraz ziem polskich XIX w.
Ramy merytoryczne zajęć: W oparciu o posiadane i rozwijane w ramach konsultacji indywidualnych kompetencje personalno-społeczne i merytoryczno-edytorskie, studiujący konceptualizują i realizują pod kierunkiem opiekuna naukowego projekt badawczy w postaci pracy rocznej.
Założeniem przedmiotu jest: stworzenie studiującym warunków do przygotowania prac rocznych z zakresu historii XIX w. Proces przygotowania takiej rozprawy naukowej wymaga pracy samodzielnej w zakresie wybranego tematu. Od studiujących wymaga się zebrania materiałów, ich analizy, opracowania koncepcji pracy oraz realizacji projektu w postaci pracy rocznej, według wymogów obowiązujących w WHiSM UwB. Na każdym etapie opracowywania rozprawy odbywają się konsultacje z opiekunem naukowym, podczas których studiujący omawiają i prezentują kolejne rozdziały pracy.
Celem przedmiotu jest: po pierwsze – uściślenie zainteresowań naukowych u piszących pracę roczną (nakreślenie granic obszaru badawczego) (etap I). Drugim celem jest wypracowanie koncepcji pracy, tj. jej tematu i struktury (etap II). Trzecim celem jest kontrola i korygowanie w trakcie procesu twórczego osiąganych przez piszących efektów, tak by do formalnej oceny mogła trafić możliwie najbardziej dopracowana wersja tekstu (etap III).
Liczba godzin zajęć dydaktycznych (z uwzględnieniem formy zajęć): 15
Metody dydaktyczne: Konsultacje indywidualne z prowadzącym w porze dyżuru. Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych konsultacji na prośbę studenta, poza godzinami dyżurów. Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie.
Punkty ECTS: 5
Bilans nakładu pracy studenta (wskaźniki ilościowe):
• Udział w konsultacjach związanych z zajęciami...................15X1godz .= 15godz.
• Realizacja zadań projektowych..............................................30X4godz.= 120 godz.
• Razem…………………………………………………..............................135 godz.
Nakład pracy studenta: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela.…..15 godz. 0,5 pkt ECTS
o charakterze praktycznym…..................................…………………………….120 godz. 4,5 pkt ECTS
Łącznie ………………………………………………………………………………………5 pkt ECTS
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KP6_WG6 Studiujący zdają sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji i rozumieją ich przydatność w badaniach historycznych
KP6_WK2 Studiujący wiedzą o istnieniu w naukach historycznych i pokrewnych różnych punktów widzenia, determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym
KP6_UW3 Studiujący potrafią wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł
KP6_UK1 Studiujący potrafią przygotować referat seminaryjny oraz wykorzystywać nowoczesne technologie informacyjne
KP6_UO1 Studiujący uczestniczą w wykonywaniu zadań przydzielonych im w trakcie zajęć na uczelni
KP6_UU1 Studiujący samodzielnie zdobywają i analizują materiały źródłowe przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania i klasyfikowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego
KP6_KK1 Studiujący wykształcili krytyczną świadomość ad. zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumieją potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych
KP6_KO1 Studiujący doceniają rolę nauk historycznych i pokrewnych dla kształtowania więzi społecznych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym
KP6_KR2 Studiujący uznają i szanują różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem narodowym i kulturowym
Kryteria oceniania
Proces przygotowania pracy rocznej kończy się zaliczeniem na ocenę.
Warunkiem otrzymania zaliczenia jest uczestnictwo w konsultacjach i przygotowanie pracy rocznej.
Udział w konsultacjach nie ma wpływu na ocenę końcową. 100% oceny końcowej zależna jest od poziomu merytorycznego pracy rocznej.
Studiujący mają prawo do jednej nieobecności podczas konsultacji, niezależnie od powodu absencji. Nadlimitowe nieobecności wymagają przeprowadzenia konsultacji via zoom.
Literatura
• Dominiczak H., Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 1998.
• Ihnatowicz I., A. Biernat, Vademecum do badań nad historią XIX i XX wieku, Warszawa 2003.
• Instrukcja edytorsko-bibliograficzna WHiSM UwB
• Lindsay D., Dobre rady dla piszących teksty naukowe, Wrocław 1995.
• Maćkiewicz J., Jak pisać teksty naukowe, Gdańsk 1996.
• Metodologiczne problemy narracji historycznej, red. J. Pomorski, Lublin 1990.
• Mierzwa E., Historyka. Wstęp do badań historycznych, Piotrków Trybunalski 2001.
• Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Warszawa 2000.
• Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Warszawa 2000.
• Stachowiak Z., Metodyka i metodologia pisania prac kwalifikacyjnych, Warszawa 2001.
• Świeżawski A., Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 2001.
• Topolski J., Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Warszawa 1997.
• Zaczyński W., Poradnik autora prac seminaryjnych, dyplomowych i magisterskich, Warszawa 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: