Wstęp do muzealnictwa 350-HS1-3WDM
1. Podstawowe pojęcia (muzeum, muzealnictwo, muzeologia), 2. Historia rozwoju instytucji muzealnych, 3. Definiowanie muzeum (kontekst historyczny i obecnie), 4. obszary działalności instytucji muzealnych, 5. Muzea i prawo (dawniej i dziś), 6. Muzea i polityka (XIX wiek i obecnie), 7. etyka w instytucjach muzealnych, 8. Kolekcjonerstwo (dawniej i dziś), 9. Prawo własności w muzeum (restytucja, rewindykacja, deakcesja), 10. Zarządzanie zbiorami muzealnymi, 11. Ochrona i konserwacja oraz dygitalizacja i cyfryzacja, 12. Prezentacja zasobów muzealnych - ekspozycja muzealna, 13. Edukacja w muzeum - w jaki sposób konstruować programy muzealne, 14. Promocja działań muzealnych (muzea i turyzm, marketing w muzeach), 15. Architektura muzeów (wybrane przykłady), 16. Globalizacja i muzea (muzea wirtualne i inne programy)
Wykład - 15 godz. Punkty ECTS: 2
Bilans nakładu pracy studenta: 50 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych):
-udział studenta w wykładzie: 7,5x2 godz.= 14 godz.
-udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 4 x 1 godz.= 4 godz. (zakładamy, że student skorzysta np. z czterech konsultacji),
- realizacja zadań projektowych: 2 x 4 godz. =8 godz.(zakładamy, że student przygotuje np. 2 zadania projektowe)
- zapoznanie się studenta z listą lektur i opracowanie wybranych pozycji: 10 godz.
- przygotowanie przez studenta sprawozdania z wybranych lektur: 3 godz.
- zaliczenie lektur: 1 godz.
- przygotowanie do egzaminu: 10 godz.
- egzamin: 1 godz.
Razem: 14+4+8+10+3+10+1=53 godz. (50:25=2)
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30konw.+4konsult.+1zalicz. = 35 godz., 1,5 pkt. ECTS (35:25=1,4)
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym:
4konsult.+8projekt.=12 godz. 0,5 pkt. ECTS (12:25=0,48)
W cyklu 2022:
1. Podstawowe pojęcia (muzeum, muzealnictwo, muzeologia), 2. Historia rozwoju instytucji muzealnych, 3. Definiowanie muzeum (kontekst historyczny i obecnie), 4. obszary działalności instytucji muzealnych, 5. Muzea i prawo (dawniej i dziś), 6. Muzea i polityka (XIX wiek i obecnie), 7. etyka w instytucjach muzealnych, 8. Kolekcjonerstwo (dawniej i dziś), 9. Prawo własności w muzeum (restytucja, rewindykacja, deakcesja), 10. Zarządzanie zbiorami muzealnymi, 11. Ochrona i konserwacja oraz dygitalizacja i cyfryzacja, 12. Prezentacja zasobów muzealnych - ekspozycja muzealna, 13. Edukacja w muzeum - w jaki sposób konstruować programy muzealne, 14. Promocja działań muzealnych (muzea i turyzm, marketing w muzeach), 15. Architektura muzeów (wybrane przykłady), 16. Globalizacja i muzea (muzea wirtualne i inne programy) |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
KP6_WG1 zna i rozumie wybrane zagadnienia historii powszechnej (w zakresie pięciu głównych epok historycznych) w ujęciu chronologicznym i tematycznym
KP6_WG4 wykazuje znajomość historii porównawczej
KP6_WG6 zdaje sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji; rozumie ich przydatność w badaniach historycznych
KP6_WG7 rozumie podstawową terminologię fachową nauk historycznych w przynajmniej jednym języku nowożytnym
KP6_WK7 ma podstawową wiedzę na temat zasad ochrony własności intelektualnej
KP6_WK8 orientuje się w działalności i aktualnej ofercie współcześnie działających instytucji kultury, a zwłaszcza ośrodków upowszechniających i popularyzujących wiedzę historyczną.
KP6_WK9 ma podstawową wiedzę o funkcjonowaniu instytucji oraz o zasadach i metodach pracy w wybranych sferach działalności kulturalnej lub/i edukacyjnej, lub/i administracyjnej, lub/i gospodarczej, lub/i politycznej, lub/i służb mundurowych
KP6_UW3 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł
KP6_UW8 potrafi rozpoznać i ocenić wartość wytworów kultury oraz określić ich walory
KP6_UK1 potrafi przygotować prezentację multimedialną oraz wykorzystywać nowoczesne technologie informacyjne
KP6_UK5 potrafi kompetentnie wypowiadać się publicznie na temat
KP6_KK1 ma krytyczną świadomość zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych.
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne na ocenę
Literatura
K. Barańska, Muzeum w sieci znaczeń. Zarządzanie w perspektywie nauk humanistycznych, Kraków 2013
K. Barańska, Muzeum etnograficzne. Misje, struktury, strategie, Kraków 2004
Edukacja w muzeum rzeczywistym i wirtualnym, red. D. Folga - Januszewska, E. Grygiel, t. 7, Muzeologia, 2013
Ekonomia muzeum, Muzeologia 2011
D. Folga - Januszewska, Muzealnictwo, muzeologia, muzeografia, Muzealnictwo, 47, 2006, s. 11 - 16
D. Folga - Januszewska, Muzea w Polsce 1989 - 2008. Stan, zachodzące zmiany i kierunki rozwojów muzeów w Europie oraz rekomendacja dla muzeów polskich, Warszawa 2009
D. Folga - Januszewska, 1000 muzeów w Polsce. Przewodnik, Olszanica 2011
W. Gluziński, U podstaw muzeologii, Warszawa 1980
M. Krzemińska, Muzeum sztuki w kulturze polskiej, Warszawa 1987
M. Freda, Zarządzanie zbiorami i muzeum. Podręcznik, Kraków 2012
K. Pomian, Zbieracze i osobliwości, Warszawa 2012
L. Turos, Muzeum swoista instytucja edukacyjna. Wybrane problemy w ujęciu historycznym i współczesnym, Warszawa 1999
I. Wojnar, Muzeum czyli trwanie obecności, Warszawa 1991
U. Wróblewska, K. Radłowska, Edukacja muzealna. Konteksty teoretyczne i praktyczne, Białystok 2013
Z. Żygulski, Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Warszawa 1982
W cyklu 2022:
K. Barańska, Muzeum w sieci znaczeń. Zarządzanie w perspektywie nauk humanistycznych, Kraków 2013 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: