Rodzina i gospodarstwo domowe 350-HS2-1RGS-22
Przedmiot poświęcony jest funkcjonowaniu rodzin i gospodarstw domowych w różnych epokach historycznych. Choć główna uwaga skupiona zostanie na zjawiska zachodzących na ziemiach polskich i od nich przylegających, istotną rolę odgrywać tu też będą porównania z innymi regionami. Podczas analizy źródeł i literatury przedmiotu podkreślone zostaną także różnice w sytuacji rodzin wynikające z przynależności do odmiennych stanów społecznych, grup etnicznych, zamieszkiwania innych obszarów.
Podstawowe cele zajęć to zapoznanie studentów z:
a) metodologicznymi i teoretycznymi aspektami badań z zakresu historii rodziny (a także szerzej rozumianej historii społecznej)
b) możliwościami wykorzystania szerokiej gamy źródeł, trudnościami i ograniczeniami z tym związanymi;
c) najważniejszymi problemami/zagadnieniami z zakresu dziejów rodziny.
Zajęcia polegać będą przede wszystkim na dyskusji odnoszącej się do zadanej literatury oraz analizowanych źródeł. Do każdego tematu zadawana będzie lista lektur (także obcojęzycznych). Studenci mogą się nimi dzielić w taki sposób, aby w całej grupie co najmniej jedna-dwie osoby znały dany tekst i były w stanie uczestniczyć w dyskusji na jego temat. Podczas większości spotkań wykorzystywane też będą źródła do historii rodziny. W ich analizie istotną rolę odgrywać będą informacje pochodzące z zadanej literatury przedmiotu, wyrażone tam koncepcje teoretyczne i propozycje metodologiczne.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student dostrzega wpływ podstawy źródłowej oraz teorii społecznych na koncepcje wypracowane przez badaczy historii rodziny – KP7_UW3, KP7_WG6, KP7_WG5
2. Student zna koncepcje teoretyczne, metody i techniki badawcze wykorzystywane przez historyków rodziny, dostrzega ich sile strony i słabości – KP7_WG2, KP7_KK1
3. Student rozumie wpływ rodziny i gospodarstwa domowego na funkcjonowanie historycznych społeczeństw, dostrzega zróżnicowanie tego wpływu ze względu różnice religijne i społeczne – KP7_WG8, KP7_WK3, KP7_KK2
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia będą:
a) aktywność na zajęciach postrzegana przez pryzmat:
– merytorycznego i wskazującego na zapoznanie się z lekturami udziału w dyskusjach;
– udziału w samodzielnej lub grupowej analizie źródeł do historii rodziny;
b) rozmowa zaliczeniowa, podczas której uwaga skupiona będzie przede wszystkim na:
– związku między dostępną historykom podstawą źródłową a głównymi koncepcjami wypracowanym przez badaczy rodziny;
– roli czynników strukturalnych (prawo, ekonomia, biologiczne warunki życia) w funkcjonowaniu rodzin i gospodarstw domowych;
– wpływu rodzin i gospodarstw domowych na funkcjonowanie jednostek i historycznych społeczności;
– użyteczności metodologii i koncepcji wypracowanych w ramach historii rodziny w badaniach prowadzonych przez studentów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: