Statystyka 350-HS2-1ST-22
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna zalety i ograniczenia źródeł masowych oraz podstawowych technik statystycznych, które mogą być wykorzystane do ich analizy. (KP7_WG6) – aktywność w trakcie zajęć, projekty
Student dostrzega potencjalne korzyści wynikające z wykorzystania analizy statystycznej w badaniach historycznych dotyczących specjalności takich jak historia gospodarcza, społeczna, wojskowości i polityczna. (KP7_WG2) – aktywność w trakcie zajęć, projekty
Student potrafi interpretować wyniki analiz przeprowadzonych za pomocą najpopularniejszych technik statystycznych (analizy rozkładu, regresji, testy statystyczne) stosowanych w badaniach historycznych (KP7_UW1) – aktywność w trakcie zajęć, projekty, test zaliczeniowy
Student potrafi skonstruować bazę danych, zakodować w niej informacje znajdujące się w wybranym źródle historycznym i poddać ją wstępnej analizie za pomocą miar rozkładu, tabel krzyżowych i metod prezentacji graficznej (KP7_UW4, KP7_UW3) – projekty
Student potrafi interpretować, a na podstawowym poziomie także tworzyć, graficzne opracowania baz danych w postaci wykresów oraz map (KP7_UW5) – aktywność w trakcie zajęć, projekty, test zaliczeniowy
Student zdaje sobie sprawę z istnienia debat historiograficznych oraz polemik dotyczących ważnych aspektów przeszłości i jej wpływu na dzisiejsze społeczeństwo. Wielość poglądów i metod postrzega jako ważny czynnik pozwalający na rozwój wiedzy naukowej, potrafi też przy ocenie takich stanowisk wykorzystać w własne doświadczenia badawcze (KP7_UK1) – aktywność w trakcie zajęć
Student wykorzystuje wyniki analiz źródeł masowych w dyskusjach na temat ważnych problemów historiografii, potrafi włączyć uzyskane informacje do własnych analiz. (KP7_KK1, KP7_KK3) – aktywność w trakcie zajęć
Kryteria oceniania
Podstawą do wystawienia oceny będzie wynik z testu zaliczeniowego. W jego ramach studenci otrzymają wyniki analiz statystycznych w formie tabel, modeli i wykresów, które będą musieli omówić z wykorzystaniem właściwej terminologii statystycznej.
Aktywny udział w zajęciach pozwoli na podniesienie oceny końcowej o pół oceny. Ambitni studenci otrzymają możliwość napisania, w miejsce testu, pracy zaliczeniowej.
Literatura
P. Francuz, R. Mackiewicz, Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów, Lublin 2007.
M. Kopczyński, Podstawy statystyki. Podręcznik dla humanistów, Warszawa 2005.
W. Kula, Problemy i metody historii gospodarczej, Warszawa 1963.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: