Historia i narracja 350-HS2-2KHIN
Zajęcia są poświęcone różnym aspektom narracyjnym istotnym w analizie piśmiennych źródeł historycznych. Punktem wyjścia są podręczniki narratologii, w szczególności Mieke Bal i stworzenie panoramy rozwoju tej dyscypliny. Następnie budowa terminologii specjalistycznej i na koniec zastosowanie jej w praktyce. Zaczynamy od przykładów z filmów i powieści, a kończymy na typowych źródłach historycznych.
Profil studiów ogólnoakademicki
Forma studiów stacjonarne 2 stopnia
Rodzaj przedmiotu specjalizacyjny
Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, historia
Rok studiów/semestr II/ sem.letni
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów)
student powinien znać podstawowe zagadnienia z historii gospodarczej, społecznej i historii sztuki.
wykład –30 godz. Punkty ECTS: 4
Bilans nakładu pracy studenta: 100
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 50
W cyklu 2022:
Zajęcia są poświęcone różnym aspektom narracyjnym istotnym w analizie piśmiennych źródeł historycznych. Punktem wyjścia są podręczniki narratologii, w szczególności Mieke Bal i stworzenie panoramy rozwoju tej dyscypliny. Następnie budowa terminologii specjalistycznej i na koniec zastosowanie jej w praktyce. Zaczynamy od przykładów z filmów i powieści, a kończymy na typowych źródłach historycznych. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
mieszany: w sali i zdalnie
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi posługiwać się narzędziami typowymi dla analizy narracyjnej i narratologicznej (kategorie czasowe (porządek zdarzeń, opowieść a historia, rytm, częstotliwość, prolepsa, analepsa), narrator, bohaterowie i fokalizatorzy) w analizie wszelakich narracji, a także w odniesieniu do świadectw historycznych.
Kryteria oceniania
wykład, prezentacja multimedialna i dyskusja w grupie
nauczanie zdalne: screencast, prezentacja w PowerPoint, wideokonferencja w Zoomie, praca w grupie na czacie (Slack)
Zaliczenie obejmuje aktywność na zajęciach (20%) i pracę pisemną (Treść - zadanie) - 80%
Literatura
M. Bal 2012, Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, tł. „zespół” (s. 79-114).
I. de Jong 2018, Narratology and Classics: A Practical Guide, Oxford.
Living Handbook of Narratology: https://www.lhn.uni-hamburg.de/node/106.html
M. Foucault, Kim jest autor? w: Powiedziane, napisane. Szaleństwo i literatura, wyb. i opr. T. Komendant, Warszawa 1999, s. 199-219.
R. Barthes, Śmierć autora, „Teksty drugie” 1-2 (1999), s. 247-251
T. Mojsik, Manipulacje przestrzenią i czasem w historiografii. Perspektywa narratywistyczna (w:) Człowiek wobec miar i czasu w przeszłości, red. P. Guzowski, M. Liedke, Kraków 2007, s. 239-252.
T. Mojsik, Tragedia w domu Antygonidów albo o (poli)narracji historycznej (w:) Grecy, Rzymianie i ich sąsiedzi, red. K. Nawotka, M. Pawlak ("Antiquitas" 29), Wrocław 2007, s. 123-144.
T. Mojsik, Kto zabił Demetriosa albo o nieuchronności perspektywy narratywistycznej, (w:) Narracja, historia, fikcja: Dawne kultury w historiografii i literaturze, red. Ł. Grützmacher, Warszawa 2009, s. 155-167.
T. Mojsik, Timajos, cover-texts i kontekst narracyjny w analizie historycznej, "Historyka" 46 (2016): 249-269.
U. Eco, Sześć przechadzek po lesie fikcji, tł. J. Jarniewicz, Kraków 1996
W cyklu 2022:
M. Bal 2012, Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, tł. „zespół” (s. 79-114). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: