Historia kobiet 350-HS2-2PM10
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu – specjalizacyjny
Dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina historia
Rok studiów/semestr: studia drugiego stopnia, II rok, pierwszy semestr
Wymagania wstępne: brak
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Wykład - 30 godz.
Metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny, metoda heurystyczna, metoda problemowa, (w ramach wykładu)
Punkty ECTS: 2
Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 8 godz., przygotowanie do zajęć 25 godz.., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 17 godz. Razem: 50 godzin, co odpowiada 2 pkt ECTS.
Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 25 godzin, co odpowiada 1 pkt. ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 25 godz., co odpowiada 1 pkt. ECTS.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA, absolwent:
- zna w pogłębionym stopniu uporządkowane fakty i zjawiska z zakresu historii, prowadzące do specjalizacji w wybranych obszarach badań historycznych - KP7_ WG1, sposób weryfikacji: egzamin końcowy
- zna metody i problemy badań wybranych dziedzin historii, takich jak historia polityczna, społeczna, gospodarcza, kultury, regionu, rodziny, wojskowa itp. - KP7_ WG2, sposób weryfikacji: egzamin końcowy
- posiada pogłębioną̨, uporządkowaną̨ chronologicznie i tematycznie wiedzę o historii dawnych i współczesnych ziem polskich na tle dziejów Europy – także w aspekcie porównawczym- KP7_ WG3, sposób weryfikacji: egzamin końcowy
- zna powiązania interdyscyplinarne historii i nauk pokrewnych z innymi naukami i obszarami nauk, definiując miejsce historii - KP7_ WG5, sposób weryfikacji: egzamin końcowy
- zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody krytyki, analizy i interpretacji różnorodnych źródeł, rozumiejąc ich przydatność́ w badaniach historycznych- KP7_ WG6, sposób weryfikacji: egzamin końcowy
- zna w pogłębionym stopniu funkcjonowanie struktur społecznych, politycznych, ekonomicznych, militarnych- KP7_ WG8
- zna zakres zróżnicowania narodowego, religijnego i etnicznego współczesnego świata zarówno w wymiarze globalnym, jak i lokalnym- KP7_ WG9, sposób weryfikacji: egzamin końcowy
- zna relacje i zależności pomiędzy przeszłością̨ a teraźniejszością̨ oraz ich wpływ na świadomość́ i tożsamość́ współczesnych ludzi i społeczeństw- KP7_ WK1, sposób weryfikacji: egzamin końcowy
- zna i rozumie wpływ zróżnicowania kulturowego i religijnego świata na rożnego rodzaju więzi społeczne- KP7_WK3, sposób weryfikacji: egzamin końcowy
UMIEJĘTNOŚCI, absolwent:
- potrafi analizować́, interpretować́ i systematyzować́ informacje dotyczące nauk historycznych i pokrewnych, wykorzystując bibliografie, pomoce archiwalne i bazy danych, itp.- KP7_UW4, sposób weryfikacji: egzamin końcowy
- potrafi przygotować́ w jeżyku ojczystym tekst naukowy (w tym pracę dyplomową) z aparatem krytycznym, poprawnie stosując różnorodne formy pisarstwa historycznego - KP7_UW6, sposób weryfikacji: egzamin końcowy
KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent:
- jest gotów do krytycznego i otwartego stosunku do nowych idei i koncepcji w badaniach nad różnorodnymi aspektami historii- KP7_KK1, sposób weryfikacji: egzamin końcowy
- jest gotów do zmiany własnych przekonań́ w świetle nowej wiedzy i argumentów- KP7_KK1, sposób weryfikacji: egzamin końcowy
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny lub ustny.
W zależności od obowiązujących regulacji, zastrzega się możliwość przeprowadzenia zaliczenia końcowego przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
Literatura
Literatura podstawowa:
A. Żarnowska, Praca zarobkowa kobiet i ich aspiracje zawodowe w środowisku robotniczym i inteligenckim na przełomie XIX i XX wieku, [w:] Kobieta i praca. Wiek XIX i XX, pod red. A. Żarnowskiej i A. Szwarca, Warszawa 2000.
C. Thimmesh, Dziewczyny myślą o wszystkim. Genialne wynalazki genialnych kobiet, Poznań 2018.
J. Helios, W. Jedlecka, Urzeczywistnianie idei feminizmu w ogólnoświatowym dyskursie o kobietach, Warszawa 2018.
J. Kolbuszewska, Polki na uniwersytetach — trudne początki, Sensus Historiae, Vol. XXVI (2017/1) s. 35-53
K. Dormus, U źródeł polskiej prasy kobiecej –pierwsze redaktorki, wydawczynie, dziennikarki (ok. 1820-1914), [w:] Kobiety i mężczyźni (z) kolorowych czasopism, red. A. Łyska, E. Zierkiewicz, Wrocław 2010, s. 8-38.
M. Grabowska, Zerwana genealogia Działalność społeczna i polityczna kobiet po 1945 roku a współczesny polski ruch kobiecy, Warszawa 2018.
Prawa kobiet dawniej i dziś, red. A. Teterycz-Puzio, W. Kamińska, Słupsk 2020.
Literatura uzupełniająca:
Słownik Biograficzny Kobiet Kultury. Białystok i województwo podlaskie, cz. I, red. M.Dajnowicz, M.Siedlecki, W. Wróbel, Białystok 2018.
K. Cybulska, O niepodległość i prawa kobiet. Zofia Moraczewska 1873-1958. Życie i działalność, Warszawa 2021.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: