Planowanie, projektowanie i realizacja pracy dydaktyczno-wychowawczej 360-MS2-1PPR
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: fakultatywny
Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki: pedagogika
Rok studiów/semestr: 1/2
Ćwiczenia 30
Metody dydaktyczne: Metoda odwróconej klasy; metoda problemowa; dyskusja; prezentacja wyników własnej pracy nad zadaniami domowymi.
Punkty ECTS: 2
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w zajęciach 30 h
Przygotowanie do zajęć, zapoznanie z literaturą 15 h
Zadania realizowane w domu 10 h
Udział w konsultacjach 2 h
Wskaźniki ilościowe:
liczba godzin wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela: 32, 1 ECTS
liczba godzin pracy samodzielnej: 25, 1 ECTS
liczba godzin pracy o charakterze praktycznym: 40 1 ECTS
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Ogólnie: w sali | W cyklu 2022: zdalnie | W cyklu 2023: zdalnie |
Efekty kształcenia
Wiedza, student zna i rozumie:
rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów - KP7_WG3;
zagadnienie edukacji włączającej, a także sposoby realizacji zasady inkluzji - KP7_WG5;
zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów i wynikające z nich zadania szkoły dotyczące dostosowania organizacji procesu kształcenia i wychowania - KP7_WG6;
Umiejętności, student potrafi:
obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów - KP7_UW1;
rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów oraz projektować i prowadzić działania wspierające integralny rozwój uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w procesie kształcenia i wychowania oraz w życiu społecznym - KP7_UW3;
projektować i realizować programy nauczania z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów - KP7_UW4;
projektować i realizować programy wychowawczo-profilaktyczne - KP7_UW5;
tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące uczniów do nauki i pracy nad sobą, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia - KP7_UW6;
rozwijać kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów - KP7_UO1;
monitorować postępy uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym szkoły - KP7_UO3;
samodzielne rozwijać wiedzę i umiejętności pedagogiczne z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym obcojęzycznych, i technologii - KP7_UU2;
Kompetencje społeczne, student jest gotów do:
podejmowania decyzji związanych z organizacją procesu kształcenia w edukacji włączającej - KP7_KK1;
pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej - KP7_KK2;
porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią - KP7_KO1;
posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka - KP7_KR1;
budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej - KP7_KR2.
Kryteria oceniania
Zaliczenie ćwiczeń na ocenę.
Literatura
Literatura podstawowa:
Autorytet nauczyciela czyli Jak być skutecznym i zmotywowanym wychowawcą / Jarosław Kordziński. - 2020
Szkoła dialogu czyli O narzędziach w pracy nauczyciela opartych na aktywnej komunikacji z uczniem / Jarosław Kordziński. - 2016
Inkluzja edukacyjna : idee, teorie, koncepcje, modele edukacji włączającej a wybrane aspekty praktyki edukacyjnej / pod redakcją naukową Zenona Gajdzicy, Magdaleny Bełzy. - 2016
Trudne sytuacje w klasie szkolnej : identyfikacja, propozycje rozwiązań / Aneta Paszkiewicz. - 2019
Kreatywność (nie tylko) w klasie szkolnej / pod red. Macieja Karwowskiego i Aleksandry Gajdy. - 2010
Stawanie się refleksyjnym uczniem i nauczycielem / Scott G. Paris, Linda R. Ayres – 1997
Twórczy charakter warsztatu pracy zawodowej nauczyciela / Edward Zych. - 1989
Literatura uzupełniająca:
O powodzeniu nauczyciela w pracy dydaktyczno-wychowawczej / Bolesław Niemierko. - 1969
Doskonalenie pracy dydaktyczno-wychowawczej : praca zbiorowa / pod red. Stefana Baścika -1974
Wybrane wydawnictwa ORE (Ośrodek Rozwoju Edukacji): https://www.ore.edu.pl/materialy-do-pobrania
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: