Nauka o administracji 370-AN1-1NAI
Profil studiów - ogólnoakademicki
Forma studiów - niestacjonarne
Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy
Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki o polityce i administracji
Rok studiów/semestr - I rok/semestr I
Wymagania wstępne - brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 32 godziny wykładu (w tym 16 godzin e-learningu - 1/5 w czasie rzeczywistym)
Metody dydaktyczne - wykład, zadania e-learning, konsultacje
Punkty ECTS - 6 pkt
Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 32 godz. (w tym 16 godz. e-learninigu), przygotowanie do zajęć i egzaminu 75 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 57 godz., egzamin 2 godz. Razem: 150 godz., co odpowiada 6 pkt ECTS
Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 75 godz., co odpowiada 3 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 75 godz., co odpowiada 3 pkt ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA, absolwent zna i rozumie:
KA6_WK2 - podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działalności zawodowej w sektorze administracji publicznej
UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi:
KA6_UO2 - współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych w obszarach tematycznych powiązanych z funkcjonowaniem administracji publicznej
KA6_UW2- wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy z zakresu funkcjonowania administracji publicznej oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez:
– dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych w obszarze działalności administracji publicznej
KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do:
KA6_KO3 - myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
KA6_KR1- odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych w administracji publicznej, w tym: – przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych;
– dbałości o dorobek i tradycje zawodu urzędnika, funkcjonariusz publicznego
Kryteria oceniania
Wykład: egzamin ustny z uwzględnieniem wykonania zadań w e-learningu
W zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej zastrzega się możliwość przeprowadzenia egzaminu przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
Literatura
Wykaz literatury podstawowej:
A. Błaś, J. Boć, J. Jeżewski, Administracja publiczna, Wrocław 2004
H. Izdebski, M .Kulesza, Administracja publiczna, Warszawa 2006
J. Boć, Administracji publiczna, Kolonia Limited 2006
B .Kudrycka, B. Guy Peters, P.J. Suwaj (red.), Nauka administracji, Warszawa 2009
Z. Leoński, Nauka administracji, C.H. Beck (wydanie 6), 2010
M.Karpiuk, W.Kitler, Nauka administracji, Warszawa 2014
Z. Cieślak (red.), Nauka administracji, Warszawa 2017
Wykaz literatury uzupełniającej:
Lynn L.E., The New Public Management: How to Transform a Theme into a Legacy, Public Administration Review vol. 58, no. 3, Maj/Czerwiec 1998
B. Kudrycka: W sprawie wdrażania zasad New Public Management do prawa administracyjnego [w:] Instytucje współczesnego prawa administracyjnego. Księga jubileuszowa prof. zw. dr hab. J. Filipka, Kraków 2001
J. Hausner, M. Kukiełka (red.), Studia z zakresy zarządzania publicznego, Kraków 2002
O.E. Hughes, Public Management and Administration: An Introduction, Third Edition, Palgrave Macmillan 2003
B. Guy Peters, Administracja w systemie politycznym, Warszawa 1999
K. Szczerski, Porządki biurokratyczne, Kraków 2004
J. Staniszkis, Władza globalizacji, Warszawa 2004
D. Osborne, T. Gaebler, Rządzić inaczej. Jak duch przedsiębiorczości przenika administrację publiczną, Warszawa 2005
Y. Dror, Zdolność rządzenia, Białystok 2006
M. Kulesza, D. Sześcilo, Polityka administracyjna i zarządzanie publiczne, Warszawa 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: