Etyka 370-KN1-1ETK
Profil studiów - ogólnoakademicki.
Forma studiów - niestacjonarne.
Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy.
Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne i nauki prawne.
Rok studiów/sem. - rok I/sem. I.
Wymagania wstępne - brak.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 14 godzin wykładu, w tym 7 godz e-learningu.
Metody dydaktyczne - wykład, konsultacje.
Punkty ECTS - 2.
Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 14 godz., w tym 7 godz e-learningu, przygotowanie do zajęć i egzaminu 25 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 16 godz., egzamin 2 godz. Razem: 57 godzin, co odpowiada 2 pkt ECTS.
Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godzin, co odpowiada 1 pkt. ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 25 godz., co odpowiada 1 pkt ECTS.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
- rodzaje stosunków społecznych, a także rolę człowieka w różnych instytucjach i strukturach społecznych - KP6_WK4;
- biologiczno-psychologiczno-społeczne uwarunkowania i skutki zachowań człowieka - KP6_WK6.
Umiejętności: absolwent potrafi:
- formułować i rozwiązywać złożone oraz nietypowe problemy związane procesami prawno-społeczno-polityczno-ekonomicznymi - KP6_UW2.
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
- przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych, a także dbania o dorobek i tradycje zawodu - KP6_KR1;
- działania na rzecz interesu publicznego poprzez opracowywanie i inicjowanie programów w zakresie zapobiegania przestępczości oraz patologiom społecznym - KP6_K01.
Kryteria oceniania
Formy zaliczenia zajęć:
- zasady dopuszczenia do zaliczenia - udział w zajęciach
- metoda oceniania - ocena na podstawie egzaminu pisemnego lub ustnego w formie odpowiedzi na pytania opisowe z podanej wcześniej listy zagadnień egzaminacyjnych, z uwzględnieniem wykonania zadań w e-learningu - w terminach wyznaczonych zgodnie z harmonogramem sesji egzaminacyjnej w I i II terminie. Skala ocen od 2 do 5. Dodatkową formą jest uwzględnienie aktywności na zajęciach, którą jest merytoryczny udział w dyskusjach moderowanych w trakcie zajęć.
W zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej zastrzega się możliwość przeprowadzenia egzaminu przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
Literatura
Ossowska M., Normy moralne. Próba systematyzacji, Warszawa 1985
Bauman Z., Szanse etyki w zglobalizowanym świecie, Kraków 2007
Cathcart T., Dylemat wagonika. Czy zrzuciłbyś grubego faceta z kładki? Zagadka filozoficzna,Warszawa 2014
Szyszkowska M., Etyka, Białystok 2010
Problemy etyki. Wybór tekstów, Bydgoszcz 1993
Środa M., Etyka dla myślących, Warszawa 2011
Saja K., Etyka normatywna. Między konsekwencjalizmem a deontologią, Kraków 2015
Pietrzykowski T., Etyczne problemy prawa, Warszawa 2011
Stelmach J., Brożek B., Soniewicka M., Załuski W., Paradoksy bioetyki prawniczej, Warszawa 2010
Bunikowski D., Podstawowe kontrowersje dotyczące ingerencji prawa w sferę moralności, Toruń 2010
O wartościach, normach i problemach moralnych, Warszawa 1994
Breczko A., Prawo i moralność w teorii i praktyce. Wczoraj i dziś, Białystok 2003
W cyklu 2022:
Podana w części A. |
W cyklu 2023:
Podana w części A. |
W cyklu 2024:
Podana w części A. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: