Teoria prawa i demokracji 370-PN5-5TPD
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy.
Dziedzina i dyscyplina nauki – nauki społeczne/ nauki prawne
studia niestacjonarne.
Rok studiów/semestr – V/IX
Wymagania wstępne – znajomość problematyki prawoznawstwa, podstaw filozofii.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 20 godz./konwersatorium
Metody dydaktyczne – metoda konwersatoryjna, dyskusja moderowana, prezentacje, konsultacje.
Punkty ECTS: 3.
Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 20 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 15,5 godz.; egzamin: 2 godz. Przygotowanie do zajęć: 37,5 godz. Razem: 75 godz., co odpowiada 3 pkt ECTS.
Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godzin, co odpowiada 1,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
KA7_WG2: ma pogłębioną wiedzę z zakresu prawniczych dyscyplin ogólnych (prawoznawstwo, logika prawnicza, teoria i filozofia prawa, doktryny polityczno-prawne, teoria prawa i demokracji), prawniczych dyscyplin historycznych (historia prawa polskiego, powszechna historia prawa, prawo rzymskie)
KA7_WG5: ma pogłębioną wiedzę z zakresu innych dziedzin prawa i wybranych zagadnień z innych nauk społecznych
Umiejętności:
KA7_UW3: umie wykorzystać wiedzę teoretyczną z poszczególnych dziedzin prawa
KA7_UW4: wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów prawnych, spraw niejednoznacznych interpretacyjnie; potrafi wskazać możliwe rozwiązania, z zachowaniem norm etycznych
Kompetencje społeczne:
KA7_KO2: umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
KA7_KK2: potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny:
2 pytania otwarte z listy zagadnień podanych wcześniej. 60 minut. Każde pytanie 5 pkt.
Oceny:
0-4 pkt ocena 2
5 pkt ocena 3
6 pkt ocena 3+
7 pkt ocena 4
8 pkt ocena 4+
9-10 ocena 5
Literatura
Literatura podstawowa:
1. A. Chmielarz, Funkcja prawna konstytucji na przykładzie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r., Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2011
2. M. Safjan, L. Bosek (red.), Konstytucja RP. Komentarz, Tom I, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2016 (wybrane artykuły).
3. L. Morawski, Główne problemy współczesnej filozofii prawa. Prawo w toku przemian, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Wyd. 4, Warszawa 2005 (część druga i czwarta).
4.. R Wonicki, Spór o demokratyczne państwo prawa. Teoria Jürgena Habermasa wobec liberalnej, republikańskiej i socjalnej wizji państwa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007, część II.
5. Z. Kmieciak, O pojęciu rządów prawa, „Państwo i Prawo” 9/2016
Literatura dodatkowa:
1. M. Granat, Od klasycznego przedstawicielstwa do demokracji konstytucyjnej (ewolucja prawa i doktryny we Francji), Lublin 1994 (punkty: 1.1; 1.2.; 3.1.)
2. G. Sartori, Teoria demokracji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994 (wybrane rozdziały)
3. S. Oliwniak, Jürgen Habermas o kryzysie uprawomocnienia we współczesnych społeczeństwach demokratycznych, [w:] A. Jamróz, S. Bożyk (red. nauk.), Z zagadnień współczesnych społeczeństw demokratycznych, Białystok 2006
4. J. Scott, Władza, Warszawa 2006 (rozdział 1)
5. A. Antoszewski, Demokracja nieliberalna jako projekt polityczny, „Przegląd Europejski” 2018, nr 2
6. M. Potz, Fikcje polityczne i legitymizacja władzy w demokracji, „Wrocławskie Studia Politologiczne” Tom 17 (2014)
7. A. Krzynówek-Arndt, Państwo prawa w klasycznej tradycji zachodniej i późnej nowoczesności w kontekście sporów wokół klauzuli demokratycznego państwa prawnego, „Przegląd Sejmowy” nr 3(146)/2018, s. 79–102.
8. M. Gutowski, Bezpośrednie stosowanie konstytucji w orzecznictwie sądowym, „RPEiS” 2018, z. 1
9. S. Łojek, Kłopoty pojęciowe z demokracją. Ujęcie opisowe, semantyczne i normatywne, „Politeja” 1(23)/2013, s. 275-288.
10. M. Zmierczak, Demokracja a liberalizm – uwagi z perspektywy XXI w., „ANNALES UNIVERSITATIS MARIAE CURIE – SKŁODOWSKA” Sectio G, vol. LXVI, 1 2019, s. 465-474.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: