Obyczaje i reguły akademickie 370-PS5-1ORA
Profil studiów – ogólnoakademicki.
Forma studiów – stacjonarne.
Rodzaj przedmiotu – obowiązkowy.
Dziedzina i dyscyplina nauki – nauki społeczne i nauki socjologiczne
Rok studiów/semestr – rok I/sem. I.
Wymagania wstępne – brak.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 16 godzin konwersatorium (w tym 8 godz. e-learningu - zajęcia asynchroniczne).
Metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna, metoda projektów, konsultacje.
Punkty ECTS – 2.
Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 16 godz. (w tym 8 godz. e-learningu - zajęcia asynchroniczne), przygotowanie do zajęć 25 godz.., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 25 godz. Razem: 66 godzin, co odpowiada 2 pkt ECTS.
Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 25 godzin, co odpowiada 1 pkt. ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 25 godz., co odpowiada 1 pkt. ECTS.
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA. Po ukończeniu studiów jednolitych magisterskich na kierunku prawo absolwent:
- KP7_WG5 - ma pogłębioną wiedzę z zakresu innych dziedzin prawa i wybranych zagadnień z innych nauk społecznych
UMIEJĘTNOŚCI. Po ukończeniu studiów jednolitych magisterskich na kierunku prawo absolwent:
- KP7_UK1 - posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych dotyczących materii prawnej oraz zagadnień z pogranicza prawa i wybranych innych dziedzin nauki, wykorzystując przy tym zdobytą wiedzę teoretyczną, korzystając z materiałów pozyskanych samodzielnie
- KP7_UU2 - dostrzega związki między zjawiskami prawnymi, a innymi zjawiskami kulturowymi i społecznymi
KOMPETENCJE SPOŁECZNE. Po ukończeniu studiów jednolitych magisterskich na kierunku prawo absolwent:
- KP7_KO1 - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
- KP7_KO2 - umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
- KP7_KK1 - potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się: ocena aktywności w trakcie zajęć; ocena efektów pracy zespołowej; ocena efektów pracy indywidualnej.
Kryteria oceniania
Warunkiem dopuszczenia do końcowego zaliczenia konwersatorium jest nieprzekroczenie limitu jednej nieobecności na zajęciach. W przypadku opuszczenia przez studenta (z jakiejkolwiek przyczyny) więcej niż jednych zajęć, jest on zobowiązany do odrobienia nieobecności poprzez odpowiedź ustną na dyżurze (zdalnym lub stacjonarnym) lub pisemnie drogą mailową z zakresu materiału, który był opracowywany na przedmiotowych zajęciach - forma w uzgodnieniu z prowadzącym. Odrabianie nieobecności powinno nastąpić w terminie 2 tygodni od chwili ustania przyczyny nieobecności na zajęciach.
Zaliczenie na ocenę na podstawie aktywnego udziału w zajęciach oraz na podstawie punktów uzyskanych przez studentów z zadań ułożonych przez prowadzącego.
Ocena zależna od liczby punktów uzyskanych przez studentów w ramach zajęć w związku z rozwiązywanymi zadaniami. Skala ocen od 2 do 5 zgodnie z poniższą punktacją:
19-20 pkt. możliwych do zdobycia – 5 (bdb)
17-18 pkt. – 4,5 (db+)
15-16 pkt.– 4 (db)
13-14 pkt.– 3,5 (dst+)
11-12 pkt. – 3 (dst)
0-10 pkt.– 2 (ndst)
Aktywny udział w zajęciach oraz praca w grupach może podnieść ocenę końcową z zaliczenia o maksymalnie o 0,5 stopnia.
W zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej zastrzega się możliwość przeprowadzenia zaliczenia przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Gentile, Savoir-vivre. Dykcjonarz akademicki, Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM, Poznań 2018, https://wnpid.amu.edu.pl/__data/assets/pdf_file/0019/136261/Savoir-vivre.-Dykcjonarz-akademicki-Pietro-Giovanni-Gentile.pdf
1. Gromkowska P.G. -Melosik A., Ściągi, plagiaty, fałszywe dyplomy, Gdańsk 2007.
2. Jabłońska-Bonca J., Zeidler K., Prawnik a sztuka retoryki i negocjacji, Warszawa 2016.
3. Kodeks Etyki Studenta Uniwersytetu w Białymstoku - załącznik do Uchwały nr 2020/I/9 Parlamentu Studenckiego Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 16 czerwca 2020 roku W sprawie przyjęcie Kodeksu Etyki Studenta.
4. Praca magisterska - od irytacji do satysfakcji, oprac. przygot. pod kier. B. Wierzbickiego, Białystok 2001.
5. Pułło A., Prace magisterskie i licencjackie: wskazówki dla studentów, Warszawa 2006.
6. Smużewska M., Etos studencki w kodeksach i życiu codziennym, „Teraźniejszość - Człowiek – Edukacja” 2012, nr 2(58), s. 141-155, http://bazhum.muzhp.pl/media/files/Terazniejszosc_Czlowiek_Edukacja_kwartalnik_mysli_spoleczno_pedagogicznej/Terazniejszosc_Czlowiek_Edukacja_kwartalnik_mysli_spoleczno_pedagogicznej-r2012-t-n2_(58)/Terazniejszosc_Czlowiek_Edukacja_kwartalnik_mysli_spoleczno_pedagogicznej-r2012-t-n2_(58)-s141-155/Terazniejszosc_Czlowiek_Edukacja_kwartalnik_mysli_spoleczno_pedagogicznej-r2012-t-n2_(58)-s141-155.pdf.
7. Statut Uniwersytetu w Białymstoku uchwalony na posiedzeniu Senatu Uniwersytetu w Białymstoku w dniu 26 czerwca 2019 r. - załącznik do Uchwały nr 2455 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2019 r.
8. Uchwała nr 2653 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 22 kwietnia 2020 r. w sprawie zmian w Regulaminie studiów Uniwersytetu w Białymstoku.
9. Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 478, 619, 1630.
10. Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1062.
11. Załącznik do Uchwały nr 2527 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku w sprawie uzgodnienia Regulaminu studiów Uniwersytetu w Białymstoku.
12. Zasady Debaty Oksfordzkiej, Akademickie Mistrzostwa Polski Debat Oksfordzkich, Stowarzyszenie Nowe Przestrzenie, Krakowskie Stowarzyszenie Mówców, Wydział Gospodarki i Administracji UEK w Krakowie, http://ampdo.pl/wp-content/uploads/2017/08/AMPDO_Zasady-Debaty.pdf.
13. Zenderowski R., Technika pisania prac magisterskich i licencjackich: poradnik, Warszawa 2017.
Literatura uzupełniająca:
1. Brzostek B., Życie społeczne Uniwersytetu 1945-1989, [w:] Dzieje Uniwersytetu Warszawskiego po 1945 r., Majewski P.M. (red. nauk.), Warszawa 2016, s. 15-372, https://www.wuw.pl/data/include/cms/monumenta-ebook/pdf/Dzieje-Uniwersytetu-Warszawskiego-po-1945.pdf.
2. Etyka prawnicza: stanowiska i perspektywy, H. Izdebski, P. Skuczyński (red. nauk.),
3. Fiedorczyk P., Dzieje budynku Wydziału Prawa, „Nasz Uniwersytet” 2006, nr 2, s. 43.
4. How to become a lawyer?, Krasnicka I., Perkowska M. (eds.), Bern; Berlin; Bruxelles; Frankfurt am Main; New York; Oxford; Wien 2013.
5. Transformacja Akademickiego Szkolnictwa Wyższego w Polsce w okresie 30-lecia 1989–2019 J. Woźnicki (red.nauk.), Warszawa 2019, https://www.krasp.org.pl/resources/upload/aktualnosci/Konferencja_KRASP.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: