Straże 370-WN2-2RS
Profil studiów - ogólnoakademicki.
Forma studiów - niestacjonarne.
Rodzaj przedmiotu - specjalizacyjny.
Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne.
Rok studiów/sem. - rok II/sem. I.
Wymagania wstępne - brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin konwersatorium (w tym 7 godz. e-learning, 3 godz. w formie asynchronicznej)
Metody dydaktyczne – konwersatorium, konsultacje.
Punkty ECTS – 4.
Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 15 godz. (w tym 7 godz. e-learningu), przygotowanie do zajęć i zaliczenia 50 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 50 godz.
Razem: 100 godzin, co odpowiada 4 pkt ECTS.
Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godzin, co odpowiada 2,0 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz., co odpowiada 2,0 pkt ECTS.
Studenci będą mogli zapoznać się z funkcjonowaniem i regulacjami straży w polskim systemie prawym.
1. Podstawy prawne funkcjonowania Straży w Polsce, klasyfikacja straży, miejsce straży w systemie organów państwa
2. Państwowa Straż Pożarna
3. Ochotnicza Straż Pożarna
4. Straż Marszałkowska
5. Straż gminna/miejska
6. Straż Graniczna
7. Państwowa Straż Łowiecka
8. Straż leśna
9. Państwowa Straż Rybacka
10. Straż ochrony kolei
11. Straż uniwersytecka
W cyklu 2022:
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - niestacjonarne. Rodzaj przedmiotu - specjalizacyjny. Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne. Rok studiów/sem. - rok II/sem. I. Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin konwersatorium (w tym 7 godz. e-learning, 3 godz. w formie asynhronicnzej) Metody dydaktyczne – konersatorium, konsultacje. |
W cyklu 2023:
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - niestacjonarne. Rodzaj przedmiotu - specjalizacyjny. Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne. Rok studiów/sem. - rok II/sem. I. Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin konwersatorium (w tym 7 godz. e-learning, 3 godz. w formie asynhronicnzej) Metody dydaktyczne – konersatorium, konsultacje. |
W cyklu 2024:
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - niestacjonarne. Rodzaj przedmiotu - specjalizacyjny. Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne. Rok studiów/sem. - rok II/sem. I. Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin konwersatorium (w tym 7 godz. e-learning, 3 godz. w formie asynhronicnzej) Metody dydaktyczne – konersatorium, konsultacje. |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA, absolwent zna i rozumie:
KA7_WK2 - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w zakresie dotyczącym prawa związanego z obszarem bezpieczeństwo (materialnego, ustrojowego i procesowego) oraz przedmiotu działania podmiotów związanych z zapewnieniem i ochroną bezpieczeństwa ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działalności zawodowej w sektorze powiązanym z bezpieczeństwem
UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi
KA7_UO2 - współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach
KOMPETNCJE SPOŁECZNE absolwent jest gotów do
KA7_KK2 - uznawania znaczenia nabytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych z zakresu prawa związanego z obszarem bezpieczeństwo (materialnego, ustrojowego i procesowego) oraz przedmiotu działania organów i sądów realizujących zadania z obszaru bezpieczeństwo
KA7_KR1 - odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych związanych z funkcjonowaniem podmiotów (sądów, organów, funkcjonariuszy) związanych z obszarem bezpieczeństwo, w tym:
− rozwijania dorobku zawodu urzędnika zajmującego się problematyką bezpieczeństwa (w tym przepisami prawa obowiązującego w tym obszarze), funkcjonariusza publicznego,
− podtrzymywania etosu zawodu urzędnika, funkcjonariusza publicznego,
− przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej urzędnika, funkcjonariusza publicznego oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad
Kryteria oceniania
Zaliczenie ustne lub pisemne
W zależności od obowiązujących regulacji zastrzega się możliwość przeprowadzenia egzaminu końcowego przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
Literatura
1. Filaber J., Ochrona bezpieczeństwa publicznego w gminie, Difin, Warszawa 2016
2. Lis W., Bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny jako sfera działania administracji publicznej, Wydawnictwo KUL, Lublin 2015
3. Konieczny J. (red.), Administracja ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego w Wielkopolsce służby inspekcje i straże, Garmond 2010
4. Serafin T., Parszowski S. (red.), Bezpieczeństwo społeczności lokalnych. Programy prewencyjne w systemie bezpieczeństwa, Difin 2011
5. Tomaszyk M., Głos w debacie o strażach gminnych, w: Rondalska D., Straż miejska w kreowaniu kaliskiej przestrzeni przyjaznego bezpieczeństwa, Kalisz 2014
6. Tomaszyk M., Media w służbie bezpieczeństwu – wybrane tytuły prasowe dedykowane zarządzającym gminą i podejmującym studia nad bezpieczeństwem, w: Andruszkiewicz I., Skarżyński M., (red.), Media w systemie bezpieczeństwa narodowego, Studia nad bezpieczeństwem, Poznań 2015r.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: