Podstawy psychologii ogólnej 380-DN5-1HEO
Profil studiów ogólnoakademicki
Forma studiów niestacjonarne
Rodzaj przedmiotu status przedmiotu – obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki psychologia
Rok studiów/semestr rok pierwszy, semestr pierwszy
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć
wykład 8 godzin, ćwiczenia 7 godzin
Metody dydaktyczne praca z tekstem, praca w grupach, analiza materiałów wizualnych i audiowizualnych, ćwiczenia praktyczne, studium przypadku, przygotowywanie prezentacji
Punkty ECTS 3
Bilans nakładu pracy studenta
- udział w wykładach 8 x 1h =8h
- udział w ćwiczeniach 7 x 1h =7h
- przygotowanie do zajęć 7 x 1h =7h
- dokończenie w domu ćwiczeń, powtórzenie wiadomości 7 x 1h =7h
- udział w konsultacjach związanych z zajęciami 5 x 1h = 5h
- samodzielna praca, przygotowanie do egzaminu 41h
razem: 75h
(odpowiada 3pkt ECTS)
Wskaźniki ilościowe nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 20h (odpowiada 0,7pkt ECTS)
- o charakterze praktycznym – 30h (odpowiada 1pkt ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Ma pełną wiedzę na temat filozofii człowieka głównych psychologicznych koncepcji człowieka (koncepcja psychodynamiczna, behawioralna, poznawcza, humanistyczna), wychowania i aksjologii, subdyscyplin pedagogiki oraz potrafi ją odnieść do osobowego, integralnego rozwoju siebie i ucznia (KA7_WG1)
Zna podstawową terminologię używaną w pedagogice i psychologii, rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych (KA7_WG2)
Ma wiedzę dotyczącą klasycznych i współczesnych teorii rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania oraz ich wartości aplikacyjnych, potrafi je krytycznie oceniać i twórczo wykorzystywać (KA7_WG3)
Ma umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych i proponuje ich rozwiązania (KA7_UW1)
Rozwija kompetencje kluczowe dzieci/uczniów, a szczególnie kreatywność innowacyjność i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów (KA7_UO1)
Świadomie określa swoją postawę wobec istoty i celów edukacji a także podstawowych aspektów filozofii nauczania (KA7_KK1)
Kryteria oceniania
Zaliczenie ustne (konieczność podpisania oceny w protokole) lub pisemne (pytania zamknięte jednokrotnego wyboru); ocena aktywności podczas zajęć; 50% punktów jest niezbędne do uzyskania pozytywnej oceny
Dopuszczalna jest 1 nieobecność na ćwiczeniach (można ją odrobić po konsultacjach z prowadzącym)
5 z ćwiczeń zwalnia z egzaminu
Literatura
P.Zimbardo, R.Gerrig (2006). Psychologia i życia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: