Współczesne koncepcje dziecka i dzieciństwa 380-DN5-1HEU
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: pedagogika
Rok studiów/semestr: I/1
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): nie wymagane
Liczba godzin: 15h (w)
Metody dydaktyczne: Wykład - informacyjny, konwersatoryjny, dyskusja
Punkty ECTS: 3.0
Bilans nakładu pracy studenta:
udział w wykładach – 15h
przygotowanie do wykładów – 10h
realizacja zadań zleconych: 10h
udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 3h
przygotowanie do zaliczenia - 20h
zaliczenie - 2h
Wskaźniki ilościowe:
- Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 35h; ETCS – 1,5
- O charakterze praktycznym - 40h; ECTS – 1,5
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
KA7_WG1 Absolwent zna i rozumie podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej oraz potrafi je odnieść do osobowego, integralnego rozwoju dziecka lub ucznia.
KA7_WG3 Absolwent zna współczesne interdyscyplinarne badania nad dzieciństwem (Childhood Studies) dotyczące zagadnienia dobrostanu dziecka.
KA7_WG1 - zna podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej oraz potrafi je odnieść do osobowego, integralnego rozwoju dziecka - sposoby weryfikacji: ocena odpowiedzi pisemnej.
KA7_WG3 - zna współczesne interdyscyplinarne badania nad dzieciństwem (Childhood Studies) dotyczące zagadnienia dobrostanu dziecka - sposoby weryfikacji: ocena odpowiedzi pisemnej.
KA7_WG7 - rozumie znaczenie i możliwości celowego oraz różnorodnego wykorzystania zabawy w procesie wychowywania i kształcenia dzieci- sposoby weryfikacji: ocena odpowiedzi pisemnej.
KA7_UU4 - potrafi rozróżniać orientacje metodologiczne w badaniach naukowych, opracowywać, prezentować i podejmować próby interpretowania wyników znanych sobie badań, wyciągać wnioski, proponować kierunki dalszych badań w obrębie pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej - sposoby weryfikacji: ocena odpowiedzi pisemnej.
KA7_KK3 - podejmuje działania polegające na projektowaniu i wdrażaniu działań mających na celu edukację aksjologiczną i wychowanie do wartości – wprowadzanie dzieci lub uczniów w świat wartości - sposoby weryfikacji: ocena odpowiedzi pisemnej.
Kryteria oceniania
wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, dyskusja dydaktyczna
Literatura
Izdebska J. (2015). , Dziecko – dzieciństwo – rodzina – wychowanie rodzinne: kategorie pedagogiki rodziny w perspektywie pedagogiki personalistycznej, Niepaństwowa Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Białystok.
Jarosz E. (2017). Dziecko i dzieciństwo - pejzaż współczesny. Rzecz o badaniach nad dzieciństwem. "Pedagogika Społeczna" nr 2.
Lewandowska, E. (2021). Children’s Human Rights in ECE in the Context of a Changing Polish Reality. In Visnjic Jevtic, A., Sadownik, A., R. & Engdahl, I. (Eds.). Young Children in the World and their Rights. Thirty Years with the United Nations Convention on the Rights of the Child (pp.101-117). Cham: Springer.
Sitarska B. (2012) Dziecko współcześnie. "Kultura i Wychowanie" nr 4.
Segiet K. (2010), Dziecko i dzieciństwo jako wartość a współczesność, Chowanna nr 1, s. 129 – 137.
Śliwerski, B. (2017). Prawa dziecka do swoich praw. Pedagogika Społeczna, 4(66), 37–58.
Waloszek D. (2006) Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Materiały multimedialne: filmy dydaktyczne
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: