Etyka zawodu nauczyciela 380-DN5-1XHER
Profil studiów: ogólnoakademicki; moduł kształcenia: przygotowanie kierunkowe; forma studiów: niestacjonarne; Nauki społeczne; Rok 1,
semestr 1;
Udział w ćwiczeniach – 8 godz.
Konsultacje – 5 godz.
Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu i udział w zaliczeniu- 12 godz.
Razem: 25 godz. (1 p. ECTS)
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 13 godz. - 0,5 p. ECTS
o charakterze praktycznym - 12 godz. - 0,5 p. ECTS.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza, absolwent zna i rozumie:
KA7_WG1 - Ma pełną wiedzę na temat filozofii człowieka, wychowania i aksjologii, subdyscyplin pedagogiki oraz potrafi ją odnieść do
osobowego, integralnego rozwoju siebie i ucznia.
KA7_WK7 - Ma wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, oraz roli nauczyciela/wychowawcy w
rozwijaniu postaw i zachowań dzieci/uczniów oraz zasad i norm etycznych obowiązujących w przedszkolu i szkole; znaczenia własnego
rozwoju nauczyciela w pracy z dziećmi.
Umiejętności, absolwent potrafi:
KA7_UO3 - Posługuje się normami społecznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla godności każdego człowieka.
KA7_UO6 - Pracuje efektywnie w zespole, pełniąc różne role; posiada umiejętność współpracy z nauczycielami, pedagogami,
specjalistami i rodzicami dzieci/uczniów oraz innymi członkami społeczności przedszkolnej/szkolnej oraz lokalnej.
KA7_UU6 - Projektuje i realizuje działania, mające na celu edukację aksjologiczną i wychowanie ku wartościom, wprowadza dzieci/
uczniów w świat wartości.
Kompetencje społeczne, absolwent jest gotów do:
KA7_KO2 - Analizuje i ocenia prawidłowość oraz poziom skuteczności własnych działań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i
ustala obszary wymagające modyfikacji, ciągłego doskonalenia swojej pracy.
Kryteria oceniania
Ocena pozytywna na podstawie obecności, aktywności i pozytywnie napisanego egzaminu.
Literatura
Literatura podstawowa:
J. Homplewicz „Etyka pedagogiczna”, Rzeszów 1996.
B. Dziemidok, Etyka zawodu nauczyciela akademickiego, "Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość" 4/2007, s. 199-203.
K. Chałas, Wychowanie ku wartościom, Kielce 2006.
J. Brzeziński, B. Chyrowicz, i in., Etyka zawodu psychologa, Warszawa 2008.
M. Kozakiewicz „ Z problemów etyki zawodowej nauczycieli” .
H. Sięka „Osobowość nauczyciela” Gazeta szkolna nr 6/ 2001
E. Rewizorska „Osobowość nauczyciela” Gazeta szkolna nr. 51/ 2001
Cz. Banach „Cechy osobowości nauczyciela” Nowa Szkoła nr 3/1995
J. Kropiwnicki „ Nowa szkoła” nr 7/ 2005
Kodeks etyki nauczycielskiej Polskie Towarzystwo Nauczycieli Wyd. 3 W- wa 1997
M. Śnieżyński „Nauczanie wychowujące” Kraków 1995
J. Pielachowski „ Nauczyciel i jego warsztat pracy” Poznań 1996
Pilikowski J., Podróż w świat etyki, Kraków 2010.
Vardy P., Grosch P., Etyka. Poglądy i problemy, Poznań 1995.
Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Kraków 2009.
Ślipko T., Zarys etyki szczegółowej, t. I, t. II, Kraków 2005.
Literatura uzupełniająca:
Brzeziński J., Chyrowicz B., Toeplitz-Winiewska M., Poznaniak W., Etyka zawodu psychologa, Warszawa 2014.
Chyrowicz B., O sytuacjach bez wyjścia w etyce, Kraków 2008.
Dawid J. W., O duszy nauczycielstwa, Warszawa, 1932.
Dylematy etyczno-zawodowe psychologa, red.: M. Z. Stepulak, Lublin 2002.
Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela, red.: J. M. Michalak, Łódź 2010.
Etyka nauczyciela, red.: M. Bajan, S. J. Żurek, Lublin 2011.
Galarowicz J., Powrót do wartości, Kraków 2011.
Gogacz M., Wprowadzenie do etyki chronienia osób, Warszawa 1995.
Grzybek G., Etyka rozwoju a pedagogika opiekuńcza, Rzeszów 2013.
Grzybek G., Podstawy pracy socjalnej. Ujęcie antropologiczno-etyczne, Bielsko-Biała 2006.
Ingarden R., Wykłady z etyki, Warszawa 1989.
Kapias M., Kasperek K., Polok G., Etyczne aspekty wychowania w szkole wyższej, Katowice 2008.
Kodeksy etyczne w Polsce, oprac.: G. Sołtysiak, Warszawa 2006.
Mariański J., Kontrowersje wokół relacji religii i moralności Tożsamość czy rozbieżność? Studium socjologiczne, Toruń 2014.
Mikołajewicz W., Praca socjalna jako działanie wychowawcze, Katowice 1999.
Młodzież wobec moralności w zawodach kreujących sferę publiczną, red.: M. Chodkowska, Lublin 2010.
Praktyka psychologiczna w świetle standardów etycznych, red.: J. Brzeziński, M. Toeplitz-Winiewska, Warszawa 2004.
Przecławski K., Etyka i religie na przełomie tysiącleci ciągłość i zmiana, Warszawa 2001.
Styczeń T., Merecki J., ABC Etyki, Lublin 2001.
Szewczyk K., Wychować człowieka mądrego. Zarys etyki nauczycielskiej, Warszawa 2013.
Szostek A., Wokół godności, prawdy i miłości. Rozważania etyczne, Lublin 1995.
Teichman J., Etyka społeczna. Podręcznik dla studentów, Warszawa 2002.
Trawkowska D., Portret współczesnego pracownika socjalnego. Studium socjologiczne, Katowice 2006.
Vossenkuhl Wilhelm, Możliwość dobra. Etyka w XXI wieku, Kraków 2012.
Zagadnienie etyki zawodowej, red.: A. Andrzejuk, Warszawa 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: