Kierunki wychowania w pedagogice XX i XXI wieku 380-DN5-2IBP
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2022:
Profil kształcenia: ogólnoakademicki |
W cyklu 2023:
Profil kształcenia: ogólnoakademicki |
W cyklu 2024:
Profil kształcenia: ogólnoakademicki |
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
KA7_WG2, KA7_WK6, KA7_UK2, KA7_KO2
WIEDZA, absolwent zna i rozumie:
- klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania / kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać,
- główne środowiska wychowawcze, ich specyfiki i procesy w nich zachodzące;
UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi:
- poprawnie posługiwać się językiem polskim i obcym oraz wykazywać troskę o kulturę i etykę wypowiedzi własnej, dzieci lub uczniów;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do:
- porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w grupie przedszkolnej i klasie szkolnej oraz poza nimi.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę
Literatura
Literatura podstawowa:
L. Chmaj, Prądy i kierunki w pedagogice XX wieku, Warszawa 1963.
G. Gutek, Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.
E. Key, Stulecie dziecka, Warszawa 1928 (wznowienie 2005).
B. Matyjas, Z. Ratajek, E. Trafiałek, Orientacje i kierunki w pedagogice współczesnej. Zarys problematyki, Kielce 1997.
Myśliciele – o wychowaniu, red. Cz. Kupisiewicz, I. Wojnar, Warszawa 1996, t. 1; red. Cz. Kupisiewicz, Warszawa 2000, t. 2.
B. Nawroczyński, Współczesne prądy pedagogiczne, Warszawa 1947.
W. Okoń, Dziesięć szkół alternatywnych, Warszawa 1997.
Perspektywy i kierunki rozwoju pedagogiki, red. J. Gnitecki, S. Pałka, Kraków 1999.
B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2005.
S. Wołoszyn, Nauki o wychowaniu w Polsce XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym, Kielce 1998.
Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, oprac. S. Wołoszyn, Kielce 1998, t. III, księga 1-2.
Literatura uzupełniająca:
R. Baden-Powell, Skauting dla chłopców. Wychowanie dobrego obywatela metodą puszczańską, Warszawa 1938.
J. Draus, R. Terlecki, Historia wychowania, Wiek XIX i XX, Kraków 2005, t. 2.
Eksperymenty pedagogiczne w Polsce w latach 1900-1939, oprac. W. Dzierzbicka, St. Dobrowolski, Wrocław 1963.
Filozofia wychowania w praktyce pedagogicznej, red. A. Szudra-Barszcz, S. Sztobryn, Lublin 2012.
S. Hessen, O sprzecznościach i jedności wychowania, Lwów 1939.
Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, Warszawa 1968, t. 2.
E. J. Kryńska, S. W. Mauersberg, Indoktrynacja młodzieży szkolnej w Polsce w latach 1945-1956, Białystok 2003.
K. Lutosławski, Skauting jako system wychowania moralnego, Warszawa 1913.
St. Łempicki, Polskie tradycje wychowawcze, Warszawa 1936.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: