Podstawy edukacji zdrowotnej 380-DN5-2JAD
Opis
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: jednolite studia magisterskie
Forma studiów: niestacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Grupa zajęć_6 moduł kompetencje merytoryczne nauczyciela
przedszkola i klas I-III
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika
Rok studiów/ semestr: II rok, sem. III
Wymagania wstępne (tzw. system zajęć i egzaminów): Student powinien posiadać wiedzę z obszaru pedagogiki i psychologii uwzględnioną w procesie kształcenia w latach wcześniejszych tj. z podstaw pedagogiki, podstaw dydaktyki, metodyki kształcenia zintegrowanego, psychologii rozwoju człowieka, pedagogiki społecznej.
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji
1.Znajomość podstawowej terminologii używanej w naukach społecznych.
2.Znajomość podstawowych zasad tworzenia i prowadzenia procesu wychowawczego i dydaktycznego.
3.Umiejętność określania podstawowych procesów i zjawisk społecznych – ich istoty, struktury, uwarunkowań i skutków.
4.Zaangażowanie i odpowiedzialność za stan własnego procesu uczenia się.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 8 godz.; ćwiczenia - 7 godz.
Metody dydaktyczne: prezentacje multimedialne, metody aktywizujące, konsultacje,
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 8 godz.
- udział w ćwiczeniach: 7 godz.
- przygotowanie do ćwiczeń: 15 godz.
- przygotowanie projektu profilaktycznego: 15 godz.
- przygotowanie do zaliczenia pisemnego: 25 godz.
- udział w konsultacjach: 5 godz.
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 20 godz.
- o charakterze praktycznym: 55 godz.
W cyklu 2022:
Opis |
W cyklu 2023:
Opis |
W cyklu 2024:
Opis |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
KA7_KK4 autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami
merytorycznymi
KA7_UO6 udzielać pierwszej pomocy
KA7_UW6 funkcjonalnie posługiwać się pojęciami z zakresu wybranego obszaru
wiedzy
KA7_WG13 wiedzę przedmiotową umożliwiającą jej aplikację w projektowaniu
działań w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
KA7_WG5 zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych,
wychowawczych i opiekuńczych, ze szczególnym uwzględnieniem
przedszkola i szkoły podstawowej, zasady udzielania pierwszej pomocy
i odpowiedzialności prawnej opiekuna;
Kryteria oceniania
Wykłady i ćwiczenia. Zaliczenie pisemne wykład (test pytania otwarte i zamknięte), praca pisemna - zaliczenie ćwiczeń (projekt profilaktyczny w grupie). Obecność na zajęciach.
Literatura
Literatura:
E. Sokołowska, Zdrowie psychiczne młodych dorosłych wybrane zagadnienia, Wydawca: Difin, 2015
LGB Zdrowie psychiczne i seksualne, R. Kowalczyk, Z. Lew-Starowicz, Tritt Remigiusz Jarosław, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2021
E. Stokowska-Zagdan, L. Szynkowska, A. Stankiewicz, i in. System edukacji zdrowotnej w przedszkolu integracyjnym Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu, 2020.
Edukacja zdrowotna z elementami teorii wychowania: redakcja naukowa Paweł Chruściel, Wiesława Ciechaniewicz. Warszawa: PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2018.
B. Woynarowska, Edukacja zdrowotna: podręcznik akademicki, B. Woynarowska, 2017.
I. Kowalewski, J. L. Franczyk, Zdrowie emocjonalne młodzieży, Kraków 2017.
Pedagogika zdrowia w teorii i praktyce, red. B. Zawadzkiej, T. Łączka, Kielce 2017.
M. Duda, Poczucie jakości życia młodzieży z problemami zdrowotnymi, Lublin 2016.
A. Cudowska, Twórcze orientacje życiowe: zdrowie i dobrostan, Białystok 2017.
Pedagogika zdrowia w teorii i praktyce, red. B. Zawadzkiej, T. Łączka, Kielce 2017.
M. Duda, Poczucie jakości życia młodzieży z problemami zdrowotnymi, Lublin 2016.
K. Żuchelkowska, Edukacja zdrowotna w przedszkolu, Bydgoszcz 2013.
Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w nauczaniu uczniów najmłodszych, red. B. Wolny, J. Liba, Lublin 2014.
Edukacja zdrowotna - przedszkole – szkoła, red. B. Wolny, J. Liba, E. Juśko, Lublin 2016.
M. Demel, Pedagogika zdrowia, Warszawa 1980.
Literatura uzupełniająca:
• J. Bulska, Budowanie kompetencji zdrowotnych ludzi w środowisku ich życia: propozycje metodyczne dla pedagogów, nauczycieli, wychowawców i pracowników medycznych, wskazówki dla rodziców, Toruń 2008.
• Wybrane zagadnienia z edukacji zdrowotnej: (skrypt dla studentów), red. A. Jaczewskiego, K. Komosińskiej, Płock 2004.
• http://www.edukacjazdrowotna.pl/
• http://hej.sagepub.com/
W cyklu 2022:
Literatura: E. Sokołowska, Zdrowie psychiczne młodych dorosłych wybrane zagadnienia, Wydawca: Difin, 2015 LGB Zdrowie psychiczne i seksualne, R. Kowalczyk, Z. Lew-Starowicz, Tritt Remigiusz Jarosław, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2021 E. Stokowska-Zagdan, L. Szynkowska, A. Stankiewicz, i in. System edukacji zdrowotnej w przedszkolu integracyjnym Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu, 2020. |
W cyklu 2023:
Literatura: E. Sokołowska, Zdrowie psychiczne młodych dorosłych wybrane zagadnienia, Wydawca: Difin, 2015 LGB Zdrowie psychiczne i seksualne, R. Kowalczyk, Z. Lew-Starowicz, Tritt Remigiusz Jarosław, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2021 E. Stokowska-Zagdan, L. Szynkowska, A. Stankiewicz, i in. System edukacji zdrowotnej w przedszkolu integracyjnym Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu, 2020. |
W cyklu 2024:
Literatura: E. Sokołowska, Zdrowie psychiczne młodych dorosłych wybrane zagadnienia, Wydawca: Difin, 2015 LGB Zdrowie psychiczne i seksualne, R. Kowalczyk, Z. Lew-Starowicz, Tritt Remigiusz Jarosław, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2021 E. Stokowska-Zagdan, L. Szynkowska, A. Stankiewicz, i in. System edukacji zdrowotnej w przedszkolu integracyjnym Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu, 2020. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: